1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Nils Gunnar Dietz
Nils Gunnar Dietz
Venstremann, Bærum.
Publisert 18. mai 2015
Sist oppdatert 25.3.2022, 10:12
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Et klimaetisk oljefond: Vil Stor­tinget bestemme?

Statens pensjonsfond utland trenger nytt mandat. Stortinget bør be regjeringen endre retningslinjene for forvaltningen av fondet i mer klima- og energivennlig retning.

2614958279_d15c892246_b

Hva sier Stortinget om forvaltningen av Oljefondet?

Publisert 18. mai 2015
Sist oppdatert 25.3.2022, 10:12
Artikkelen er mer enn to år gammel
Nils Gunnar Dietz
Nils Gunnar Dietz
Venstremann, Bærum.

Behandlingen av meldingen om Statens pensjonsfond utland (SPU, oljefondet) gir Stortinget en gyllen anledning til å synkronisere virksomheten i fondet med togradersmålet og peke ut en ny og mer fremtidsrettet kurs. Det kan skje ved å pålegge regjeringen å endre mandatet for SPU.

Etikkrådet – fra departementet til Norges Bank

For et drøyt år siden foreslo Finansdepartementets strategiråd å legge ned Etikkrådet for SPU med den optimistiske tanke at etisk tenkning heller skulle gjennomsyre hele forvaltningen i Norges Bank og SPU.

Med Formel 1-investeringen i friskt minne trodde vel ikke Stortinget helt på dette, og besluttet i fjor høst i stedet å beholde Etikkrådet.

Etikkrådet ble så lagt til Norges Bank og ble av Finansdepartementet gitt rådgivende myndighet, men ikke noe mer. For departementet er det sikkert en lettelse å slippe stadig å bli konfrontert med tvilsomme investeringer – det er det nå Norges Bank som vil bli.

Man kan spørre seg om det er mulig å unngå tvilsomme investeringer når prinsippet er å kjøpe litt av alt. På en måte er det ryddig at de som utfører håndverket må kunne svare for investeringene, på den annen side følger Norges Bank bare lojalt opp de retningslinjer den får tildelt fra politisk hold, det vil si fra Stortinget på vegne av det norske folk.

Ekspertgruppen – hvilke uttrekk skal vi ha?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stortinget besluttet videre at det skulle nedsettes en ekspertgruppe (Skancke m.fl.) som skulle se på eierskapsutøvelse, mulig uttrekk fra kull mm.

Skancke-utvalget har tenkt bredt og dypt. Utvalgets mest radikale forslag er å løfte fram «bidrag til klimaendring som grunnlag for observasjon og eksklusjon». Kriteriet skal gjelde for både handlinger og manglende handlinger.

Til tross for kraftig kritikk fra miljøbevegelsen kan jeg ikke se at et kriterium for utelukkelse basert på adferd er annet enn bra: Det er prinsipielt og overordnet.

Miljøbevegelsen og et i fjor lett miljøvitalisert Ap ønsket utelukkelse basert på et klimafiendtlig produkt – det vil si kull. Men det kan lett tenkes at andre produkter også bidrar til klimaendring; alt fra brusproduksjon til nettskytjenester, ja, kanskje til og med olje- og gassproduksjon…

Stortinget gjør derfor klokt i å fastsette Skancke-utvalgets forslag «bidrag til klimaendring som grunnlag for observasjon og eksklusjon» som overordnet prinsipp for forvaltningen.

Våre støttespillere

Hvis Stortinget virkelig vil være presist, konsistent og overordnet, kan definisjonen av «bidrag til klimaendring» settes til å utelukke investeringer i aksjer, obligasjoner og eiendommer som ikke aktivt bidrar til å overholde Stortingets togradersmål.

Stortinget kan kreve at alle som ønsker investeringer fra SPU innen en viss tid, må dokumentere planer om å redusere sine CO₂-utslipp, f.eks. med 40 prosent innen 2030 i henhold til EUs og samarbeidspartienes mål, eller med 80 prosent i tråd med togradersmålet.

Ekspertgruppen – hvem skal beslutte uttrekk?

Det nest mest radikale som Skancke-utvalget foreslo, var å overlate tolkningen og gjennomføringen («interpretation» og «application», pkt. 119, s. 51) til Etikkrådet. Dette rådet har Finansdepartementet dessverre ikke fulgt, slik at Etikkrådet under ledelse av Johan H. Andresen enn så lenge bare får lov til å komme med synspunkter – og heller ikke er tildelt de ressurser som er nødvendige for at Etikkrådet skal kunne ha innflytelse og gjennomføringsevne.

Dette kan Stortinget enkelt rydde opp i ved å følge Skancke-utvalgets forslag om å gi Etikkrådet myndighet.

Passiv forvaltning som aktive standpunkt

SPU smykker seg med å være upolitisk og nøytralt. Det er imidlertid vanskelig å se at SPUs investeringer er nøytrale. SPU er investert i Gazprom, som er en del av Russlands «virkemiddelapparat» overfor Ukraina. SPU er inne i Exxon i USA, som aktivt motarbeider dem som jobber for å redde kloden: Lobbyisme mot klimaet er et tema som filosofen Henrik Syse har tatt opp som grunnlag for eksklusjon fra fondet. Det er å håpe at et verdikonservativt parti hører på en verdikonservativ tenker.

Ingen investeringer er nøytrale. Stortinget bør derfor først som sist innse at SPUs investeringer har direkte konsekvenser – gode som dårlige – for mennesker rundt omkring i verden, Norge inkludert. Ansvaret øker selvsagt i takt med at fondet vokser.

Kommunenes pensjonsselskap KLP har tatt konsekvensen av at alle investeringer innebærer et verdistandpunkt. Med samme krav til avkastning som til øvrige investeringer, plasserer KLP nå aktivt penger i ny, fornybar energi i samarbeid med statlige Norfund og Statkraft. De går ut av noe som er dumt, og inn i noe som er bra.

Gjørv-utvalget pekte i forbindelse med 22. juli på at Norge ikke mangler ressurser, men at ressursene ikke finner hverandre. Selvfølgelig kan SPU gjøre det samme som KLP og bruke ressursene positivt.

Norge kan bidra kraftfullt til positive, lønnsomme og målbare klimavennlige endringer ved å investere i ny, fornybar energi dersom Stortinget gir SPU et slikt mandat. Også dette kan Stortinget beslutte om det vil.

En spennende vår på Stortinget

Det sies at krig er for alvorlig til å overlates til generalene. Tilsvarende er beslutninger om store investeringer for alvorlige til at finansmennesker bør være alene om dem.

Etter Johan Sverdrups «all makt i denne sal» og innføringen av parlamentarismen, har Stortinget hatt rett til å beslutte retningen for den utøvende makt. Det er på tide at Stortinget gjør dette for forvaltningen av landets felles formue i SPU.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En trikk nærmer seg en snødekt stasjon i en by, med en annen trikk synlig i bakgrunnen og bygninger langs gaten.

Ny klimaundersøkelse: Vi betyr mer enn vi tror 

Nordmenn tenker ikke lengre at vi er for små til at våre utslippskutt kan bety noe i den store sammenhengen, men at vi betyr mer enn vi tror. Det viser ny undersøkelse, skriver forsker Kjersti Fløttum.

10. november 2025
Les mer

Norge som megler i sluttfasen av oljealderen

Når verdens ledere møtes til klimatoppmøtet COP30 i november, blir spørsmålet om utfasing av olje og gass mer presserende enn noen gang. Et dilemma for Norge – men det åpner også muligheter, skriver Svein Tveitdal.

27. oktober 2025
Les mer

Frps kortslutning

Hva skjer med Frps motstand mot elektrifisering? Og hva vil Tor Mikkel Wara gjøre i energi- og miljøkomiteen? 

10. oktober 2025
Les mer

Ny kunnskap om norsk gasseksport? Nei takk!

I ein debatt i Dagsnytt 18 på NRK denne uken viste statssekretær Elisabeth Sæther (Ap) null interesse for ny forsking om norsk gasseksport. Det er lettare å klamre seg til innøvde talepunkt.

4. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket