2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Helge Drange
Helge Drange
Klimaforsker tilknyttet Bjerknessenteret. Professor ved Geofysisk institutt, Universitetet i Bergen.
Publisert 7. november 2011
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Flaut, bekla­gelig og alvorlig

Regjeringen har utsatt Klimameldingen for andre gang. I mellomtiden øker de nasjonale klimagassutslippene.

Publisert 7. november 2011
Sist oppdatert 15.9.2025, 14:58
Artikkelen er mer enn to år gammel
Helge Drange
Helge Drange
Klimaforsker tilknyttet Bjerknessenteret. Professor ved Geofysisk institutt, Universitetet i Bergen.

Selv om vi står framfor en lenge varslet reduksjon av klimagassutslippene, er det lite håndgripelig å vise til på vår hjemlige arena.

Så problematisk er det å enes om å redusere hjemlige klimagassutslipp, at regjeringens klimamelding som egentlig skulle ha kommet i 2010 først ble utsatt til 2011 og nå til 2012. I mellomtiden øker de nasjonale klimagassutslippene. Dette er både flaut, beklagelig og alvorlig.

200 land støtter to-gradersmålet

For å unngå omfattende endringer i klima har rundt 200 nasjoner støttet togradersmålet; at jordens temperatur ikke skal øke med mer enn to grader i år 2100 sammenlignet med førindustriell tid.

Togradersmålet blir i faglitteraturen vurdert som et fornuftig klimamål. Dette blant annet for å begrense global havstigning, unngå smelting av havis og tining av permafrost i Arktis, redusere forekomsten av langvarig tørke og alvorlige hetebølger på lavere breddegrader og forhindre økt hyppighet av store nedbørsmengder i områder som allerede får mye nedbør.

Må kutte 25-40 prosent

For å ha rundt 50 prosents mulighet til å nå togradersmålet, konkluderer FNs miljøprogram UNEP og faglitteraturen med at klimagassutslippene fra de industrialiserte landene må ned med 25 til 40 prosent i 2020 i forhold til utslippene i 1990. For land med raskt voksende økonomi må utslippene ned med 15 til 30 prosent i samme tidsperiode.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Togradersmålet krever altså både omgående og omfattende utslippskutt.

I Norge øker utslippene

For Norges del har klimagassutslippene økt med åtte prosent mellom 1990 og 2010. Det er følgelig voksende forskjell mellom de utslippskuttene som togradermålet krever og som regjeringen støtter – og Norges faktiske utslipp.

Til sammenligning ligger EU an til å redusere sine klimagassutslipp med over 20 prosent innen 2020. Dette skyldes dels at EU har vært pådriver for overgang fra fossil til fornybar energi. Det kan her nevnes at fornybar energi er raskt voksende i Tyskland og at den i dag utgjør rundt 20 prosent av energiproduksjonen i landet, fordelt på hele 370 000 arbeidsplasser. I tillegg har den økonomiske krisen «hjulpet» EU et godt stykke på vei.

Kan lære av britene

Våre støttespillere

Vi i Norge har mye å lære fra våre naboer, og Storbritannia kan være et eksempel til etterfølgelse. Som første og til nå eneste land i verden, innførte Storbritannia en klimalov i 2008. Togradersmålet var et av utgangspunktene for loven.

Loven viderefører så prinsippet om at i framtiden, rundt 2050, skal alle mennesker på jorden ha samme rettigheter og plikter med hensyn til klimagassutslipp. For Storbritannias del, sier loven, betyr dette minst 80 prosent reduksjon av innenlands klimagassutslipp i 2050 i forhold til 1990-nivå.

Følger opp

For å følge opp klimaloven har Storbritannia nedsatt en komité bestående av åtte uavhengige, fremragende forskere. Komitéen overser de nasjonale klimagassutslippene for de ulike sektorene og rapporterer til myndighetene. De gir også årlige råd om hvilke utslippskutt som er nødvendig for de påfølgende 5-10 år for å nå klimalovens målsetning.

I tillegg utfører de uavhengig forskning og analyse, de vurderer hvordan klimaendringene kan påvirke natur og samfunn, og de informerer om kunnskapsstatus. Og viktigst av alt: Myndighetene må svare på de årlige rapportene som komitéen utgir. Klimakomitéen – Committee on Climate Change – er altså en del av klimaloven.

Luftfart og skipsfart må med

I en av de siste rapportene fra komitéen slås det fast at dersom ikke internasjonal flytrafikk og skipsfart inkluderes i de globale klimaforhandlingene, må kuttene i Storbritannias klimagassutslipp økes til 90 prosent i 2050. Videre heter det at i 2030 bør Storbritannia ha som mål å kutte sine klimagassutslipp med 60 prosent i forhold til 1990-nivå.

Det er i denne sammenheng beint fram flaut å høre LOs leder Roar Flåthen si at det blir for kostbart og krevende for Norge å kutte 20 prosent av klimagassutslippene på hjemmebane innen 2020. Flåthen frykter for norsk industri og norske arbeidsplasser. Om så er tilfellet, er det tid for LO å rette blikket framover: Framtidens arbeidsplasser er ikke basert på forurensende industri eller gårsdagens teknologi.

Vil ikke Norge?

Hvor alvorlig er det at Norge ikke ønsker, evner eller har vilje til å redusere hjemlige klimagassutslipp? For det første har vi – som alle andre – et overordnet ansvar til å ta vare på vår jord. Men vi har også et spesielt ansvar. Inkludert eksport av olje og gass, bidrar Norge med rundt to prosent av verdens CO-utslipp.

Dette er mye for en nasjon på under én promille av jordens befolkning. Videre er det opplagt at de hjemlige klimagassutslippene må ned dersom Norge ønsker å opprettholde rollen som en troverdig klimaforhandler.

Blir der i tusen år

I tillegg kommer en faktor som er lite kjent men som er særdeles viktig, og som plasserer menneskeskapt klimaending i en egen klasse sammenlignet med andre miljøutfordringer. Faktum er at rundt en femtedel av våre CO-utslipp blir værende i atmosfæren i mer enn tusen år.

Derfor akkumuleres det stadig mer CO i atmosfæren, noe som gjør at vi i dag har mer CO i atmosfæren enn noen gang over de siste én million år.

Desto lenger tid det tar før vi reduserer våre klimagassutslipp, desto større byrde gir vi kommende generasjoner og desto større må framtidige klimakutt være for å nå et gitt klimamål. Det har følgelig stor betydning om vi reduserer klimagassutslippene i dag eller om vi skyver disse fire eller ti eller tyve år fram i tid.

Det er altså meget gode grunner for Storbritannias omfattende – og lovbestemte – utslippskutt. Og tilsvarende dårlige argumenter for økte klimagassutslipp i Norge.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En kvinne holder opp et skilt med teksten "Saudi-Arabia" mens hun sitter blant en stor gruppe mennesker på et formelt arrangement eller en konferanse.

Fra fossil elefant i rommet til hovedsak

Oljelobbyen vant igjen på COP30, men det er skapt et enormt moment for utfasing av fossil energi. Når verden samles til COP31 i 2026, vil forventningene være høyere enn noen gang, skriver Svein Tveitdal.

24. november 2025
Les mer

Utslippsbudsjett for 1,5 °C snart tomt

Med dagens utslippsnivå er det bare fire år igjen til karbonbudsjettet for global oppvarming på 1,5 °C er brukt opp.

17. november 2025
Les mer
To tjenestemenn står på podier med EU-kommisjonens logoer, med det norske flagget og EU-flagget bak seg, og taler på et pressemøte.

EUs ren energi-pakke kan begrense strømflyten fra Norge

Istedenfor å øke eksporten av strøm, gir EUs ren energi-pakke Norge mulighet til å redusere den – og dermed prissmitten fra utlandet, skriver forsker Per Ove Eikeland.

10. november 2025
Les mer
En gruppe mennesker protesterer utenfor en historisk bygning med skilt om klimatiltak; på en stor plakat står det: "Domstolene har talt. Loven er klar. Statene må HANDLE NÅ.

Klimaansvar i folkerettens lys

Avgjørelsen fra Den internasjonale domstolen om staters ansvar for klimaendringer må leses som både et pressmiddel og en plikt. Presset på Norge for raskere utfasing av olje og gass vil øke, skriver advokat Jan Borgen.

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026