1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Diderik Lund
Diderik Lund
Professor emeritus, Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo. Faglige interesser: ressurser, energi og miljø; offentlig økonomi.
Karine Nyborg
Karine Nyborg
Økonomiprofessor ved Universitetet i Oslo. Faglige interesser: miljøøkonomi, økonomisk analyse av sosiale og moralske normer, atferdsøkonomi.
Publisert 16. januar 2017
Sist oppdatert 8.4.2022, 14:00
Artikkelen ble først publisert i Klassekampen 12. januar 2016.
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Hold fast på 78 prosent petro­le­ums­skatt

Frederic Hauge vil ha slutt på subsidier til olje- og gassvirksomhet. Det er vi enige i. Men flere av forslagene hans om endret petroleumsbeskatning bommer på målet – og forslaget om redusert skattesats treffer galt mål.

Oil rigs, North Sea oil, Scotland, UK

Olje og gass kommer til å bli mindre verdt. Den beste strategien man kan velge er «harvest og exit», skriver den britiske energieksperten Dieter Helm i sin nye bok. Bildet viser en oljerigg i Cromarty Firth, Skottland.

Publisert 16. januar 2017
Sist oppdatert 8.4.2022, 14:00
Artikkelen ble først publisert i Klassekampen 12. januar 2016.
Artikkelen er mer enn to år gammel
Diderik Lund
Diderik Lund
Professor emeritus, Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo. Faglige interesser: ressurser, energi og miljø; offentlig økonomi.
Karine Nyborg
Karine Nyborg
Økonomiprofessor ved Universitetet i Oslo. Faglige interesser: miljøøkonomi, økonomisk analyse av sosiale og moralske normer, atferdsøkonomi.

Dette innlegget er et svar på Frederic Hauges «Det farlige oljeveddemålet» som først stod på trykk i Klassekampen 10. januar.

Olje og gass på havets bunn tilhører fellesskapet. For å få utvinne og selge disse ressursene, har oljeselskapene siden 1975 betalt en særskatt i tillegg til vanlig selskapsskatt. Samlet skattesats er 78 prosent – blant de høyeste i verden. Dette har trukket store verdier inn til staten. Med lavere skattesats vil mer havne i lommene på aksjonærene, for en stor del i utlandet.

Det er uforståelig at Hauge vil gi bort disse verdiene. Ingenting tilsier at lavere særskatt vil gi miljøgevinster.

Særskatten er ment å skattlegge den ekstraordinære avkastningen selskapene får ved å utnytte fellesskapets ressurser. Derfor er fradragsreglene annerledes enn for vanlig selskapsskatt. De er utformet for å etterape en situasjon der staten eier 78 prosent av virksomheten, og dermed betaler ut og mottar 78 prosent av kostnader og inntekter hvert år. Å senke særskattesatsen gir liknende effekter som om staten ga bort deler av sitt eierskap til oljeselskapene.

Hauge ønsker å redusere virksomheten. For å oppnå dette, kan staten ganske enkelt la være å dele ut lisenser. Da blir noen blokker liggende urørt.

Når staten først velger å dele ut lisenser, og dermed tillater utvinning, er det en fordel om virksomheten er samfunnsøkonomisk effektiv. Det krever at særskatten i størst mulig grad fanger opp den ekstraordinære avkastningen, og bare den. Fradragsreglene, inkludert relativt gunstige avskrivninger og det som kalles friinntekt, er der for å få dette til. Uten slike fradrag vil selskapene bare undersøke de aller mest lovende områdene, og bare utvinne de mest lønnsomme funnene, mens resten av ressursene i lisensområdet kan gå tapt.

Ingenting tilsier at lavere særskatt vil gi miljøgevinster.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hauge angriper også ordningene med lete- og opphørsrefusjon. Dette er skattefradrag for faktiske kostnader, ikke subsidier. De skiller seg fra vanlige skattefradrag ved at staten dekker «sin» del av kostnadene – 78 prosent – selv når selskapet ikke har lyktes med å tjene penger. Igjen etterapes altså en situasjon der staten eier 78 prosent av selskapet.

Formålet er å begrense den ellers betydelige markedsmakten til de store oljeselskapene. Disse er normalt i inntektsposisjon, og får uansett fradrag for alle kostnader – noe som ikke nødvendigvis gjelder små/nystartede selskaper. Kombinasjonen av svært høy skattesats, stor usikkerhet og lang tid fra investering til eventuell inntekt gjør denne sektoren helt ulik annen næringsvirksomhet.

Hvis myndighetene ønsker å redusere risiko, oljeavhengighet og utvunnet mengde, bør de primært dele ut færre lisenser. Hauges forslag om lavere særskatt og avskaffelse av lete- og opphørsrefusjonene vil først og fremst gagne de store oljeselskapene.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Høyt spill om olje i Norge og på COP30

Ap vil ikke gi miljøpartiene MDG og SV «noe» på olje i budsjettforhandlingene, men kabinettspørsmål er vel uaktuelt? Hva skjedde på klimatoppmøtet COP30 som er relevant for Norge nå?

28. november 2025
Les mer
En kvinne holder opp et skilt med teksten "Saudi-Arabia" mens hun sitter blant en stor gruppe mennesker på et formelt arrangement eller en konferanse.

Fra fossil elefant i rommet til hovedsak

Oljelobbyen vant igjen på COP30, men det er skapt et enormt moment for utfasing av fossil energi. Når verden samles til COP31 i 2026, vil forventningene være høyere enn noen gang, skriver Svein Tveitdal.

24. november 2025
Les mer
Et kart over havområdene i Arktis som viser nominerte områder, bevaringsområder og SVO-områder for 2025, markert med røde, grønne og skisserte fargede soner. Havforskningsinstituttets logo er inkludert.

26. konsesjonsrunde i sårbar natur

Både klimahensyn og naturhensyn kan stoppe den 26. runden for oljeleting. Mesteparten av det foreslåtte arealet er «særlig verdifull og sårbar» natur.

4. november 2025
Les mer

Norge som megler i sluttfasen av oljealderen

Når verdens ledere møtes til klimatoppmøtet COP30 i november, blir spørsmålet om utfasing av olje og gass mer presserende enn noen gang. Et dilemma for Norge – men det åpner også muligheter, skriver Svein Tveitdal.

27. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026