1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Stein B. Jensen
Stein B. Jensen
Bakgrunn fra lederstillinger i DNV innen miljørådgivning og forskning. Direktør for DNV Climate Change Services 2008-14. Tidl. forsker ved bl.a. SINTEF.
Publisert 19. september 2017
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Klima og stati­stikk: Hvor impo­ne­rende er svens­kenes utslipps­kutt?

Siden 1990 har Sverige kuttet utslipp mens norske utslipp har økt. For å lære av dette i klimapolitikken, må vi kjenne til landenes ulike forutsetninger.

trikk_goeteborg

Svenske utslipp er kuttet 25 prosent siden 1990. Hvordan har de fått til det? Foto fra Karl Johansgatan i Göteborg.

Publisert 19. september 2017
Sist oppdatert 15.9.2025, 23:27
Artikkelen er mer enn to år gammel
Stein B. Jensen
Stein B. Jensen
Bakgrunn fra lederstillinger i DNV innen miljørådgivning og forskning. Direktør for DNV Climate Change Services 2008-14. Tidl. forsker ved bl.a. SINTEF.

I artikkelen om Norges utslipp på Klimavakten sammenlignes utviklingen i svenske og norske utslipp siden 1990. Det vises til at Norges klimagassutslipp i 2016 var 53,4 millioner tonn CO₂-ekvivalenter. Dette er 3 prosent mer enn i 1990. I samme periode reduserte svenskene sine utslipp med 25 prosent.

Hva ligger bak den store forskjellen? Hvorfor har svenskene tilsynelatende vært «flinkere» enn oss? For å finne ut det, må vi gå grundigere inn i tallmaterialet.

Utslipp av klimagasser beregnes av offentlige instanser i begge land. Statistikkene ligger til grunn for rapportering til bl.a. FNs klimakonvensjon, og er grunnlag for vurdering av nasjonal måloppnåelse og videre politikkutforming. Vi – menigmann – får også servert utdrag av statistikkene og da ofte med hensikt å gi bakgrunn for spesielle agendaer.

Statistikken det ble referert til, viser de direkte klimagassutslipp fra norsk territorium, og basisåret (1990) ble i sin tid valgt av FN. I dette året var de direkte utslippene fra svensk territorium drøye 71 millioner tonn CO₂-ekvivalenter. Til sammenligning var de norske utslippene drøye 51 millioner.

Det er ett område som har hatt betydelig effekt på de svenske utslippsreduksjoner; «uppvärmning av bostäder och lokaler». I 1990 ble det sluppet ut 9,5 millioner tonn CO₂-ekvivalenter fra svenske oljefyrer. I 2015 var dette redusert til 1,3 millioner tonn og utgjør nesten halvdelen av den prosentmessige nedgangen (11,4 prosent).

Svenske klimagassutslipp fordelt på sektorer, samt opptak av klimagasser, 1990-2015.

I Norge har bruken av fornybar elektrisitet til oppvarming i lang tid vært høyere enn i noe annet land. Selv om vi skulle ha greid å fase ut alle norske oljefyrer i perioden frem til i dag, ville dette kun ha resultert i en prosentvis nedgang på omlag 5 prosent. Det norske utslippet fra oljefyrt oppvarming er blitt redusert fra 2,8 millioner tonn til 1,2 millioner tonn. Vi ser at det åpenbart var mye større potensial for utslippsreduksjon i Sverige hvor det i utgangspunktet ble anvendt relativt høyere andel fossilt brensel. Overgang fra oljefyring til elektriske kjeler er relativt uproblematisk teknisk, så vel som politisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utslipp fra industrien i Sverige er blitt redusert med 20 prosent i perioden. På dette området slår vi imidlertid svenskene; den norske industrien har i samme periode redusert sine utslipp med nesten 40 prosent. Her kan noe av forklaringene være at mye av reduksjonen skyldes strukturendringer og nedleggelse av innenlandske industrivirksomheter med store utslipp. CO₂-innholdet i varene vi importerer fra utslippsintensive virksomheter vises ikke i statistikker over våre direkte utslipp.

Transportsektoren er området hvor Sverige har hatt større reduksjonssuksess enn oss. Utslippene fra svenskenes innenriks transport er blitt redusert med 9 prosent, mens de norske er økt med mer enn 30 prosent.

I begge landene utgjør utslippet fra transportsektoren noe mer enn 30 prosent av totalen, og det er utslipp fra personbiler som dominerer. Kjøremønsteret til bileiere i Sverige og Norge er stort sett likt med hensyn til gjennomsnittlig kjørt distanse per bil og år. Likevel ble de totale utslipp fra svenske personbiler redusert med 13,8 prosent i perioden, mens i Norge økte utslippene med 7 prosent. Forklaringen er at mens svenske personbilers utkjørte totaldistanse i 2015 hadde økt med 18 prosent fra 1990 til 2015, var tilsvarende norske økning mer enn 53 prosent.

Mer effektive motorer og økt innblanding av biodrivstoff har ført til lavere utslipp per kilometer, noe som mer enn kompenserte for veksten i den svenske personbilparken. Selv om norske bilers utslipp per kilometer ble redusert 30 prosent mer enn svenskenes, oppnådde vi ikke reduksjon slik som i Sverige.

Eksemplet med økt bruk av personbiler viser at høyere økonomisk aktivitet fremdeles fører til utslippsøkning. Vi har blitt relativt rikere og vi er blitt 24 prosent flere nordmenn siden 1990. Begge deler har påvirket etterspørselen etter personbiler. Til tross for økt folketall og høyere velstand er likevel de totale utslipp per innbygger redusert med 17 prosent siden 1990.

Våre støttespillere

Den virkelige forskjellen på norske utslipp sammenlignet med svenske, er utslippene fra vår olje- og gassnæring. Disse utgjør nesten en tredjedel av våre totale utslipp og har økt over 80 prosent siden 1990. Dersom denne næringen ikke hadde eksistert innen våre grenser, men bare på britisk og dansk sokkel, ville vi antageligvis kunne ha slått svenskene i prosentkampen om utslippsreduksjoner, men verden hadde neppe sett mindre utslipp.

Måling og statistikk er nødvendig for å vise om vi er på rett vei, men informasjon og fakta må kommuniseres slik at vi evner å forstå utviklingen. Ikke minst skape bedre kunnskap om de komplekse sammenhenger for vellykket klimapolitikk. Det er neppe åpenbart at fokus på prosentreduksjoner er egnet til nettopp dette.

Forutsetningene for tallene som presenteres må også gjøres kjent for leseren. Komplekse verdispørsmål som klimapolitikk, fortjener at pressen og ansvarlige ledere er i stand til å behandle temaet helhetlig. I motsatt fall kan vi ende med å bifalle Mark Twains ord: «Lies, damned lies, and statistics».

ANNONSE
Bluesky

Les også

Globale utslipp videre opp – stor økning i USA

Globale CO₂-utslipp er nå 10 prosent høyere enn da Parisavtalen ble vedtatt i 2015. Også i 2025 øker utslippene til ny rekord – USA bidrar sterkt med kulldrevet vekst.

13. november 2025
Les mer
Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer

Bilindustrien klarer EUs utslippskrav

Økt salg av elbiler gjør at de fleste bilprodusentene ligger godt an til å klare EUs utslippskrav for 2025-27.

11. september 2025
Les mer
En stor folkemengde går langs en travel bygate med butikker, flagg og skilt på en solfylt dag.

Norge skal få et klimamål for forbruket

Å kutte utslipp vi skaper i utlandet gjennom forbruket vårt vil bety en utvidelse av norsk klimapolitikk. Her er områdene en bør ta fatt i først, skriver Tonje Orsten Kristiansen i Framtiden i våre hender.

6. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026