1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Anne Therese Gullberg
Anne Therese Gullberg
Partner og seniorrådgiver i Kruse Larsen.
Publisert 23. januar 2020
Sist oppdatert 23.1.2020, 10:49
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Klima­po­li­tikken og 2021-valget: Fordeler og ulemper skal fordeles

Partiene må utvikle klimapolitikk som folk flest oppfatter som rettferdig. Bompengeopprøret foran lokalvalget i 2019 viste hvilken sprengkraft som ligger i spørsmålet om rettferdig fordeling.

tesla_oslo_p_

Rødts forslag til CO₂-avgift med klimarabatt vil gi lettelser til lavinntektsgrupper og i distriktene – ikke Tesla-kjørende hytteeiere i storbyene.

Publisert 23. januar 2020
Sist oppdatert 23.1.2020, 10:49
Artikkelen er mer enn to år gammel
Anne Therese Gullberg
Anne Therese Gullberg
Partner og seniorrådgiver i Kruse Larsen.

Programprosessene i partiene foran stortingsvalget i 2021 er allerede i gang, og de aller fleste partiene forbereder seg på å levere tilstrekkelig kraftfull klimapolitikk til at Norge når 2030-målene som ble forhandlet frem i Paris i 2015.

Norge skal kutte klimagassutslippene med 45 prosent innen 2030, og skal gjøre det i samarbeid med EU. Og det er god grunn til å tro at målene vil bli enda strammere før vi skriver 2030. Da er det ikke lenger nok å satse på jernbane, forskning, regnskog og kvotekjøp.

Det vil bli krevende å halvere utslippene på bare ti år. Frem mot stortingsvalget 2021 er det dermed duket for kamp om hvem som skal betale regningen for at norske utslipp har stått på stedet hvil siden 1990.

Det betyr at vi står overfor reelle interessekonflikter. For når politikerne i programprosessene skal velge klimatiltak, så fordeler de i praksis fordelene og ulempene mellom folk.

Figur 1. Rettferdig klima. Treff i norske kilder i mediedatabasen Retriever.

Grønne avgifter rammer sosialt skjevt

Den store utfordringen med grønne avgifter er at de rammer sosialt skjevt. Det er nettopp dette de gule vestene har protestert mot i Frankrike, og det samme vi ser i det norske bompengeopprøret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bompenger skiller ikke mellom fattig og rik, og rammer dermed familier med lav og middels inntekt langt hardere enn familier med høy inntekt.

Det som gjør grønne avgifter enda mer krevende, er at muligheten til å leve klimavennlig ikke er rettferdig fordelt i samfunnet. Mens mange familier kan kutte bomregningen ved å kjøpe elbil, er det langt utenfor rekkevidde for familier med dårligere økonomi.

Nei til pisk og nei til gulrot

CICERO Senter for klimaforskning har undersøkt nordmenns holdninger til økte priser på olje, diesel og bensin. Omtrent halvparten sier nei. Økt bensinpris får stor støtte blant velgerne til MDG (65 prosent), Rødt (51 prosent), SV (47 prosent) og Venstre (39 prosent). Men i Arbeiderpartiet støtter bare 20 prosent økt pris på bensin, i Senterpartiet 13 prosent, i Høyre er støtten på 11 prosent og blant Fremskrittspartiets velgere ikke overraskende bare 5 prosent.

Pisk er altså måtelig populært. Men det interessante er at også gulrot kan bli upopulært. Nordmenn aksepterer ikke klimapolitikk de opplever at først og fremst kommer de rike til gode. Elbilfordelene er et godt eksempel.

Våre støttespillere

Upopulær gulrot gir ja til Tesla-avgift

Momsfritak også på dyre elbiler er et godt og effektivt klimapolitisk tiltak. Folk kjøper elbiler. Men momsfritak på dyre elbiler oppleves som dypt urettferdig. Ved starten av det nye året kom nyheten om at 7 av 10 støtter en «Tesla-avgift» – i form av å fjerne momsfritaket på elbiler over 600.000 kroner.

At klimatiltaket er effektivt, er ikke godt nok, hvis det oppleves som fordelingsmessig urettferdig.

Jakten på en klimapolitikk som er rettferdig nok

Hva bør så politikerne ta med inn i programkomiteene når de skal utforme en ny og rettferdig klimapolitikk? Det vil naturligvis variere fra parti til parti, men i forskningslitteraturen finner vi noen forslag til kriterier for en rettferdig klimapolitikk.

For det første betalingsevne. De som har størst betalingsevne bør yte de største bidragene når klimaproblemet skal løses.

Det andre kriteriet tar utgangspunkt i muligheter. Resonnementet er her at ulike mennesker har ulikt potensial for å redusere sine utslipp. Folk med stort personlig (karbon)forbruk har større potensial for å kutte egne utslipp enn folk med lavt (karbon)forbruk.

Isaksen og Narbel finner i en studie av nordmenns karbonavtrykk at karbonavtrykk og inntekt har et én-til-én-forhold i Norge. Jo mer du tjener, jo høyere utslipp har du altså. De 10 prosent rikeste husholdningene i Norge står for tre ganger så høye utslipp av klimagasser som de 10 prosent fattigste.

Et tredje kriterium er behov. Ideen er her at alle mennesker har krav på å få oppfylt visse grunnleggende behov og at klimapolitikken ikke bør være til hinder for dette.

For det fjerde kan en fordeling av byrder som tilfredsstiller de første tre kriterienefremstå som urettferdig dersom noen kan oppfylle sine forpliktelser med mindre innsats enn andre.

Folk flest er svært opptatt av rettferdig fordeling

Folkets motstand mot Tesla-avgiften henger sammen med at nordmenn flest er svært opptatt av rettferdig fordeling. Økonomene Alexander W. Cappelen, Ingvild Almås og Bertil Tungodden finner i et eksperiment at nordmenn er mer opptatt av rettferdighet enn effektivitet – de er mer opptatt av å fordele kaka likt enn at kaka som fordeles er så stor som mulig (Cappelen 17/01/2020).

Nordmenn er altså mer opptatt av relative enn absolutte gevinster. Det er stikk i strid med det økonomer og teknokrater tradisjonelt har utformet av løsninger. Men et helt grunnleggende premiss når klimapolitikken frem mot 2030 og 2050 skal utformes.

Kilder:

Cappelen, Alexander 17/01/2020. Like store kakestykker viktigere enn større kaker.

Dagbladet 02/01/2020. Massivt flertall for å redusere elbilfordelene.

Gullberg, A.T, J. Hovi og J. Vevatne, 2006. «U-landsdeltakelse i klimaregimet – muligheter og barrierer». Internasjonal politikk, 64 (2): pp. 147-172.

Isaksen, E. T., & Narbel, P. A. (2017). «A carbon footprint proportional to expenditure – A case for Norway?», Ecological Economics, 131, 152-165.

Klassekampen 21/11/2016. De rikeste er CO2-syndere.

Koch, M., Gullberg, A. T., Schoyen, M. A., og Hvinden, B. (2016). «Sustainable welfare in the EU: Promoting synergies between climate and social policies». Critical Social Policy, 36(4), 704-715.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En trikk nærmer seg en snødekt stasjon i en by, med en annen trikk synlig i bakgrunnen og bygninger langs gaten.

Ny klimaundersøkelse: Vi betyr mer enn vi tror 

Nordmenn tenker ikke lengre at vi er for små til at våre utslippskutt kan bety noe i den store sammenhengen, men at vi betyr mer enn vi tror. Det viser ny undersøkelse, skriver forsker Kjersti Fløttum.

10. november 2025
Les mer
Forstavnen på et stort rødt skip med navnet "JOHAN CASTBERG".

Hva skjer hvis EU lykkes i klimapolitikken?

I Norge ser mange aktører ut til å satse på at EU vil mislykkes med sin grønne omstilling. Det er en risikabel strategi.  

28. august 2025
Les mer

Taktisk stemmegivning og trusler om store utgifter 

Klimax er Energi og Klimas nye ukentlige podkast. Tema i tredje episode er blant annet stortingsvalgkampen og de ferskeste meningsmålingene, partienes elbilpolitikk, skremsler om store utgifter til energieffektivisering av husene våre og ekstremvær som ødelegger avlinger.

22. august 2025
Les mer
To elbiler er parkert og koblet til en dobbel ladestasjon på en utendørs parkeringsplass.

Elbil-politikken: På tide med smartere avgifter

Momsfritaket for elbiler går antakelig etter hvert mot slutten. Det nye Stortinget bør forme en elbilpolitikk som premierer lavt ressursavtrykk – både når det gjelder innkjøp og bruk.

21. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026