1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Jo-Kristian Stræte Røttereng
Jo-Kristian Stræte Røttereng
Stipendiat i statsvitenskap ved NTNU.
Publisert 1. juli 2014
Sist oppdatert 25.3.2022, 13:49
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Norsk klima­po­li­tikk 25 år: Like­vekten som forsvant?

Økonomenes løsningsmonopol kan stå i veien for effektiv klimapolitikk i Norge.

Publisert 1. juli 2014
Sist oppdatert 25.3.2022, 13:49
Artikkelen er mer enn to år gammel
Jo-Kristian Stræte Røttereng
Jo-Kristian Stræte Røttereng
Stipendiat i statsvitenskap ved NTNU.

Det er 25 år siden Norge fikk en klimapolitikk. I 1989 vedtok Stortinget at norske klimagassutslipp skulle stabiliseres på 1989-nivå innen 2000. Siden ga vi opp det målet og satte nye. Hele veien har utslippene økt. «Global kostnadseffektivitet,» sa økonomene. De forklarte at reduksjoner i utslippene koster mindre om de gjøres i lavkostland, mens tiltak i Norge blir dyre. Og det lønner seg vel å investere der effekten er størst?

Dette premisset har fått bestemme hva som er god norsk klimapolitikk siden begynnelsen av 1990-årene. Vi er blitt fortalt at en «pris på utslipp» under et globalt utslippstak vil gjøre den kostnadseffektive klimapolitikken mulig. Internasjonalt har Norge frontet en slik strategi ved å fokusere på tiltak i u-land og gjennom deltakelse i EUs kvotemarked.

To problemer ved «kostnadseffektivitet»

Det er to haker ved denne tilnærmingen: På nasjonalt nivå brukes argumentet om global kostnadseffektivitet til å spenne beina under effektiv klimapolitikk i Norge. Internasjonalt hviler argumentet på forutsetninger som sjelden kan innfris innenfor rammen av et uregulert statssystem.

Aktuelle eksempler på kritikk mot tiltak i Norge kommer fram i debatten om elektrifisering av Utsira. Blant andre økonomiprofessor Michael Hoel (Aftenposten 20.5) og sjeføkonom Knut Anton Mork (Aftenposten 26.5) hevder at strøm fra land ikke vil gi unngåtte utslipp på en kostnadseffektiv måte i en internasjonal sammenheng.

Dokumentasjon
Last ned rapporter i pdf: FNs klimapanel dokumenterer utviklingen i klimagassutslipp, drøfter mulighetene for et globalt utslippstak og analyserer erfaringene med regionale tiltak som EUs kvotemarked.

I en perfekt verden, der alle likevektsmodellenes forutsetninger er innfridd, er dette et gyldig argument. Men nå, etter 25 år med en globalt kostnadseffektiv klimapolitikk, er fasiten klar: Utslippene har økt i Norge og i verden for øvrig. Et globalt utslippstak framstår stadig mer urealistisk og i Europa tar ikke EUs kvotemarked oss mot det langsiktige målet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selvsagt bør økonomene bidra i politikkutforming, men det byr på problemer om vi lar deres modeller få monopol på løsningene. De har forutsatt at vi har en effektiv internasjonal klimaavtale og fungerende karbonmarkeder, men dette er simpelthen ikke på plass. Er det etter 25 år på tide at det teoretisk optimale ikke lenger får stå i veien for handling på nasjonalt nivå?

Hvor lenge skal vi vente?

I virkeligheten virker markedet som politisk styringsverktøy bare om nødvendige rammebetingelser er tilstede. Statene forhandler om en klimaavtale hvor begrensninger i utslipp ses som en byrde. Utslippstak og utslippspris uteblir så lenge enighet ikke er oppnådd om hvordan byrdene skal fordeles. Her møtes motstående interesser og aktører med ulik makt. I de internasjonale forhandlingene og innen EU har vi sett det samme: Det har ikke vært politisk mulig å lage markedsmekanismer som har ført til utslippsreduksjoner av betydning.

Uten en bindende klimaavtale fortsetter vi som før, mens den store utslippsveksten skjer i land på vei mot industrialisering. Et spørsmål er om vi kan vente at disse skal gjøre noe annerledes når ikke vi gjør det? Hvilke samfunn er bedre rustet til å vise vei, økonomisk, teknologisk og institusjonelt, enn land som Norge? Dette høres ikke kostnadseffektivt ut, men det er slike politiske argumenter som gjør at det forjettede langsiktige utslippstaket uteblir.

I Norge har petroleumsindustrien kunnet vise til at det er lite kostnadseffektivt å ikke åpne nye felt i Nordsjøen, dersom vi ser på kostnaden av tapt inntekt per unngått utslipp. Dermed har vi hvilt oss stadig tyngre på petroleumsbeinet. Industrien har vokst stort gjennom de 25 årene vi har hatt en klimapolitikk og står i dag for mer enn en fjerdedel av landets samla utslipp – med en sektorvis økning på over 80 prosent siden 1990. Samtidig som fastlandsindustrien har redusert sitt bidrag med 40 prosent, grunnet ny teknologi og avvikling, bidrar petroleumssektoren til at de samlede norske utslippene øker år for år.

Våre støttespillere

Å ikke snu utslippsveksten i Norge er et klart signal om hvilke risikoer dagens beslutningstakere er villige til å løpe på vegne av sine etterkommere. En kan ikke vente en internasjonal klimaavtale, som er nødvendig for å løse problemet, om ikke land som Norge også tar troverdige grep på hjemmebane. Å fortsatt «vente på kostnadseffektivitet», innebærer å sende hele regningen til min generasjon og mine barn – både med tanke på kostnadene ved å be oss ta store kutt raskt, framfor en kontrollert endring nå, og med tanke på de tiltakende effektene av et endret klima.

Resultatene teller

Landets politikere – fra MDG til Ap og H i Stortinget, og Frp som del av regjeringserklæringen – er enige om at utslippene raskt skal ned mot 2020 og deretter stupe. Det vil kreve en politikk som gir dokumentert klimaeffekt forrang når ulike politiske mål støter sammen. Lave marginalkostnader vil fortsatt være et relevant kriterium i utformingen av tiltak som monner. Samtidig tilsier alvoret og de vedtatte målene at ambisjonen er et samfunn hvor det er kvalitativt bedre, triveligere og billigere å velge løsninger med mindre klimaavtrykk, også i Norge.

Til nå har økonomenes begrep om global kostnadseffektivitet dominert klimapolitikken vår. Dette har kanskje avverget unødig dyre tiltak, men kan knapt sies å ha bremset veksten i norske og globale utslipp. Den mest diskutable effekten har vært legitimeringen av den store veksten i klimagassutslipp fra petroleumssektoren. Etter 25 år langs denne kursen bør vi minne oss om at det er resultatene som teller og at tida er knapp.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Budsjett­forhandlinger, metanhemmere i kufôr – og IEAs World Energy Outlook 

Det er klart for forhandlinger i Stortinget mellom de rødgrønne partiene og Arbeiderpartiet. Motsetningene er store blant annet når det gjelder CO₂-avgift på bensin og diesel.

14. november 2025
Les mer
To ledere, en i rødt og en i hvitt, tar hverandre i hånden over et konferansebord på klimatoppmøtet i Belém, mens flaggene til Brasil og EU er synlige.

Hvordan EU slår to fluer i en smekk ved å åpne for klimakvoter

På COP30 i Brasil satser EU på å bruke karbonmarkeder som verktøy for både billigere klimapolitikk og økt geopolitisk innflytelse. 

11. november 2025
Les mer
Et kart over havområdene i Arktis som viser nominerte områder, bevaringsområder og SVO-områder for 2025, markert med røde, grønne og skisserte fargede soner. Havforskningsinstituttets logo er inkludert.

26. konsesjonsrunde i sårbar natur

Både klimahensyn og naturhensyn kan stoppe den 26. runden for oljeleting. Mesteparten av det foreslåtte arealet er «særlig verdifull og sårbar» natur.

4. november 2025
Les mer
Blid mann med briller og lyseblå skjorte og signalgul arbeidsjakke foran vannturbin ved et kontorbygg

Advarer mot statsstøtte til Barentshavet-rør 

Oljebransjen kan komme til å be om støtte til et gassrør fra Barentshavet, tror tidligere olje- og energiminister Tord Lien. – Da må svaret være nei, sier han.

15. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026