1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Dagleg leiar i Norsk klimastiftelse. Kontakt: lhpm@klimastiftelsen.no
Jan Erik Kjerpeseth
Jan Erik Kjerpeseth
Adm. dir. i Sparebanken Vest. Har arbeidet i banken siden 1999. Styreleder i Frende Liv, Frende Skade og Brage Finans. Utdannet sivilmarkedsfører fra Norges Markedshøyskole, har en MBA fra Heriot-Watt University og Executive MBA i Merkevareledelse fra Norges Handelshøyskole.
Publisert 22. oktober 2015
Sist oppdatert 8.4.2022, 13:39
Artikkelen ble først publisert i Bergens Tidende 20. oktober 2015
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Null­ut­slepps­ferjer: Ein histo­risk sjanse

Vestlandet kan bli den første regionen i verda som tek i bruk utsleppsfrie ferjer i stor skala. Sjå oversikt over alle landets ferjesamband og kontraktar.

ampere_sognefjorden_forside

Batteriferja «Ampere» på Sognefjorden i juni 2015 (foto: Bård Ek)

Publisert 22. oktober 2015
Sist oppdatert 8.4.2022, 13:39
Artikkelen ble først publisert i Bergens Tidende 20. oktober 2015
Artikkelen er mer enn to år gammel
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Lars-Henrik Paarup Michelsen
Dagleg leiar i Norsk klimastiftelse. Kontakt: lhpm@klimastiftelsen.no
Jan Erik Kjerpeseth
Jan Erik Kjerpeseth
Adm. dir. i Sparebanken Vest. Har arbeidet i banken siden 1999. Styreleder i Frende Liv, Frende Skade og Brage Finans. Utdannet sivilmarkedsfører fra Norges Markedshøyskole, har en MBA fra Heriot-Watt University og Executive MBA i Merkevareledelse fra Norges Handelshøyskole.

Noko av det første det nye fylkestinget i Hordaland skal avgjere, er om ferjene som skal trafikkere fylkets 16 ferjesamband fram mot 2030 skal vere nullutsleppsferjer. Dei kan ikkje la sjansen gå frå seg.

Noreg skal bli eit lågutsleppssamfunn innan 2050. I det ligg det at utsleppa pr. innbyggjar bør ned mot eitt til to tonn CO₂-ekvivalentar pr. år – mot 10 i dag. Det er fullt mogeleg å få til, men det fordrar eit taktskifte frå både politikk og næringsliv.

Det er to måtar å møte klimatrugselen på:

  • Byrde: Vurdere framtidige utsleppskutt som noko vi må tvinge oss gjennom, og at Noreg som rikt, oljeproduserande land har eit særleg ansvar for å kutte utslepp. I dette perspektivet blir klimatiltak ein nødvendig byrde.
  • Mogelegheit: Eller å tenkje at reisa mot lågutsleppssamfunnet er reisa mot noko betre. Ei reise som kan gi oss ny teknologi- og industriutvikling, nye arbeidsplassar og auka verdiskaping. Klimatiltak i dette perspektivet handlar om å ta posisjonar i ein tidleg fase, utnytte komparative fortrinn og bruke kompetansen på nye felt.

Vestlandet må sjå mogelegheitene. Det var òg utgangspunktet då Sparebanken Vest og Norsk Klimastiftelse i mars inviterte aktørar frå næringsliv og politikk til eit arbeidsmøte, for å drøfte korleis Vestlandet kan bli ein region som er tidleg ute med å utvikle og ta i bruk den teknologien som framtida vil etterspørje. Vi hadde utskifting av ferjeflåten i Hordaland som «case».

Oversikt: Alle norske ferjesamband
Norsk Klimastiftelse har samla informasjon om alle norske ferjesamband i eit Google-rekneark som alle har tilgang til og kan laste ned. Oversikt over kontraktar (start- og utløpsdato), ansvarleg institusjon m.v. (research: Ingrid Ekse Svege).

Hordaland har i dag 16 ferjesamband knytt til fylkesvegnettet. Dagens ferjekontraktar går alle ut i perioden 2018-2020. Innhaldet i dei nye kontraktane skal vere klare før jul. Vi har no ein unik sjanse til å rulle ut nullutsleppsteknologi i stor skala – teknologi som vestnorsk næringsliv står klar til å levere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fylkespolitikarane gjorde på nyåret eit intensjonsvedtak om at dei nye ferjekontraktane skal innehalde krav om null- eller lågutsleppsteknologi. Men vedtaket hadde eit viktig førehald: Staten må dekke ekstrakostnadene som følgjer av å vere ein «first mover». På arbeidsmøtet var det unison einigheit om at dette måtte vi likevel klare å få til, og vi fordelte oppgåver for vidare framdrift. Vår nye fylkesordførar Anne Gine Hestetun var blant dei mest entusiastiske.

La oss skape eit utstillingsvindauge for vestlandsk industri og kompetansemiljø

No har fylket fått den garantien det bad om. Før sommaren bad Stortinget regjeringa vurdere finansieringa av økte miljøkrav til fylkeskommunale ferjer. Frps stortingsrepresentant Helge André Njåstad har i etterkant vore heilt tydeleg på at dette betyr statleg støtte til null-utsleppsferjer i Hordaland.

Samtidig må fylkespolitikarane ikkje overdramatisere kostnadene ved å stille strenge miljøkrav. Investeringskostnadene er rett nok høgare, men driftskostnadene for ei elferje er dramatisk lågare enn for ei ferje som brukar fossilt brensel. Om regjeringas forslag om redusert elavgift for ferjer får fleirtal i Stortinget, vil reknestykket sjå endå betre ut.

Vi meiner det nye fylkestinget og den nye fylkesordføraren må nytte høvet og sikre at vi blir den første regionen i verda som rullar ut nullutsleppsteknologi til sjøs. Dette er ein historisk sjanse til å sette Vestlandet på verdskartet.

Våre støttespillere

Vi meiner dei aller fleste av fylkets ferjer må vere utsleppsfrie. Dette er viktig om anbodsrunden også skal gi eit løft for industrien og verfta som i dag kan levere denne teknologien. La oss skape eit utstillingsvindauge for vestlandsk industri og kompetansemiljø mot resten av verda. Målet må vere at når regionar i andre land skal avkarbonisere sin skipstrafikk, så kjem dei til oss for å lære – og for å kjøpe.

Utnyttar vi ikkje sjansen no, må vi vente til neste anbodsperiode. Det er om femten år – i 2030.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En trikk nærmer seg en snødekt stasjon i en by, med en annen trikk synlig i bakgrunnen og bygninger langs gaten.

Ny klimaundersøkelse: Vi betyr mer enn vi tror 

Nordmenn tenker ikke lengre at vi er for små til at våre utslippskutt kan bety noe i den store sammenhengen, men at vi betyr mer enn vi tror. Det viser ny undersøkelse, skriver forsker Kjersti Fløttum.

10. november 2025
Les mer

EM i elbilandel: Norden topper

Norden i tet, Øst- og Sør-Europa henger langt etter. Dette er elbilandelen av nybilsalget i europeiske land for perioden januar til og med september.

28. oktober 2025
Les mer

Norge som megler i sluttfasen av oljealderen

Når verdens ledere møtes til klimatoppmøtet COP30 i november, blir spørsmålet om utfasing av olje og gass mer presserende enn noen gang. Et dilemma for Norge – men det åpner også muligheter, skriver Svein Tveitdal.

27. oktober 2025
Les mer
Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket