1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kjell Traa
Kjell Traa
Sivilingeniør. Tilknyttet tankesmien Seniortanken, Stavanger. Har jobbet innenfor olje- og gassnæringen, nasjonalt og internasjonalt, i stort sett hele sitt yrkesaktive liv. Er fortsatt aktiv med eget foretak og som deleier og styreleder i konsulentselskapet Eureka Energy Partners AS.
Publisert 24. mars 2015
Sist oppdatert 4.4.2022, 11:54
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Veikart for reduk­sjon i norske utslipp av klima­gasser fram til 2030

Norge har dårlig tid hvis vi skal kutte opptil 40 prosent av utslippene innen 2030. Her er et forslag til hvordan det kan gjøres.

Publisert 24. mars 2015
Sist oppdatert 4.4.2022, 11:54
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kjell Traa
Kjell Traa
Sivilingeniør. Tilknyttet tankesmien Seniortanken, Stavanger. Har jobbet innenfor olje- og gassnæringen, nasjonalt og internasjonalt, i stort sett hele sitt yrkesaktive liv. Er fortsatt aktiv med eget foretak og som deleier og styreleder i konsulentselskapet Eureka Energy Partners AS.

Regjeringen gikk for kort tid tilbake inn for å inngå en historisk avtale med EU om å slutte seg til EUs klimarammeverk og mål om reduksjon i utslipp av klimagasser fram til 2030.

Målet er at det samlet for EU + Norge skal oppnås minst 40 prosent reduksjon i utslipp av klimagasser innen 2030, sammenliknet med 1990.

Norske utslipp er marginale i europeisk målestokk

I tabellen nedenfor er vist utslippstall (avrundet), for EU-28 (alle medlemslandene) og Norge, for 1990, 2013 og samlet mål innen 2030. Tallenes tale er at Norge er «et lite land i verden», men det bør ikke dempe våre ambisjoner om å oppnå utslippsreduksjoner.

EU-28 er allerede på god vei, nær halvveis til målet i 2030, mens vi henger etter.

Tabell over utslipp av klimagasser
Utslipp av klimagasser, i millioner tonn CO₂-ekvivalenter (kilder: EU-kommisjonen Progress report 2013, SSB).

Fortsatt gjenstår det for EU-28 å redusere de totale utslippene med over 20 prosent (1263 millioner tonn CO₂-ekvivalenter), men cirka halvparten av dette kan trolig oppnås bare ved å fase ut bruk av gass til alminnelig oppvarming.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Potensial for norske utslippsreduksjoner fram til 2030

Tabellen under viser utslipp av klimagasser i Norge i 2013 (tall for 2014 er ennå ikke publisert).

Tabell over utslipp av klimagasser i Norge
Utslipp av klimagasser i Norge 1990-2013, endelige tall (kilde: SSB)

Avtalen som er foreslått inngått mellom Norge og EU betyr at vi nasjonalt gjerne kan oppfylle det samme kravet til utslippskutt som gjelder totalt (40 prosent ned fra 1990), men avtalen gir også mulighet for at Norge delvis kan oppfylle sine forpliktelser innenfor EUs kvotesystem, dersom dette er mer kostnadseffektivt totalt sett.

Dersom vi tar som utgangspunkt at Norges ambisjon er å oppnå minst 40 prosent reduksjon i nasjonale utslipp innen 2030 (i forhold til 1990), så dreier det seg om utslippskutt på nær 23 millioner tonn CO₂-ekvivalenter.

Våre støttespillere

Vi vil i det følgende gjøre et forsøk på å anslå hva som kan være realistisk å oppnå, innenfor de ulike utslippskategoriene som Statistisk sentralbyrå (SSB), baserer seg på:

Forfatterens forslag til utslippskutt i sektorer.
Forfatterens forslag til utslippskutt i sektorer.

I tillegg vil det være høyst aktuelt å forutsette at kullproduksjonen på Svalbard blir avviklet iløpet av de nærmeste år. Om vi legger til grunn en årsproduksjon på 1,5 milloner tonn og en utslippsfaktor på 2,5 tonn CO₂ pr. tonn kull, så representerer dette en potensiell utslippsreduksjon på 1,5 x 2,5 = 3,75 millioner tonn CO₂.

Ut fra tallene som er anslått, ser vi at det bør ligge innenfor rekkevidde for Norge å kunne oppnå kutt i utslipp på rundt 40 prosent i forhold til 1990-nivået.

Avtalen med EU representerer imidlertid en viktig «buffer» for å kunne håndtere både uforutsette hendelser og usikkerhet i årene som kommer.

Oppnå mer for mindre

Energieffektivisering er et av de viktigste tiltakene for å oppnå reduksjon i utslipp av klimagasser. Det handler altså om å oppnå mer i form av energitjenester ved bruk av mindre ressurser.

Figuren nedenfor, «The way we live now» (USA i 2013), illustrerer den enorme sløsingen med energi i dagens samfunn (det reelle energitapet er egentlig langt høyere, se teksten under figuren). Paradokset er at økt energiutnyttelse i stor grad kan oppnås ved bruk av velkjent teknologi og kunnskap.

Figur hentet fra The Economist, 17.01.15 (Special report: Energy and Technology) NB! I denne figuren er utnyttet energi (Energy services) også et utrykk for såkalt energetisk virkningsgrad (totalt ca 40 % ifølge tallene i figuren), mens den reelle virkningsgraden (eksergetisk virkningsgrad), er langt lavere (kanskje 15-20 %). Det vil si: av all primærenergi som ble tilført i USA i 2013, utgjorde det totale reelle energitapet (Wasted energy), trolig over 80 %!

Det pågår allerede også en meget rask teknologiutvikling innenfor viktige områder, slik som energilagring (batteriteknologi), elbiler, smart infrastruktur, osv.

Konklusjonen blir derfor at det verken er teknologi eller kunnskap som vil bremse utviklingen til lavutslippssamfunnet.

Å oppnå mer for mindre betyr også at vi bør bli mer opptatt av å løse årsakene til problemet (ressurssløsing), heller enn å satse for mye på rensing av utslipp.

Kun tiden og veien til 2030

Det er kun 15 år igjen til 2030, som betyr at det for regjering, Storting og berørte departementer er ingen tid å miste, dersom timeplanen fram til 2030 skal holde.

Vi snakker om store og gjennomgripende tiltak som skal gjennomføres innenfor tre og en halv stortingsperiode.

Mye skal skje i form av utredninger, høringer, stortingsmeldinger og proposisjoner, trolig med skiftende politisk flertall.

Dagens regjering bør derfor snarest få på plass et troverdig veikart for det som må skje i løpet av de neste 15 år.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer

Ny kunnskap om norsk gasseksport? Nei takk!

I ein debatt i Dagsnytt 18 på NRK denne uken viste statssekretær Elisabeth Sæther (Ap) null interesse for ny forsking om norsk gasseksport. Det er lettare å klamre seg til innøvde talepunkt.

4. september 2025
Les mer
Forstavnen på et stort rødt skip med navnet "JOHAN CASTBERG".

Hva skjer hvis EU lykkes i klimapolitikken?

I Norge ser mange aktører ut til å satse på at EU vil mislykkes med sin grønne omstilling. Det er en risikabel strategi.  

28. august 2025
Les mer
En gruppe mennesker protesterer utenfor en historisk bygning med skilt om klimatiltak; på en stor plakat står det: "Domstolene har talt. Loven er klar. Statene må HANDLE NÅ.

Klimaansvar i folkerettens lys

Avgjørelsen fra Den internasjonale domstolen om staters ansvar for klimaendringer må leses som både et pressmiddel og en plikt. Presset på Norge for raskere utfasing av olje og gass vil øke, skriver advokat Jan Borgen.

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026