1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 26. september 2023
Sist oppdatert 29.9.2023, 14:32
Artikkelen er mer enn to år gammel
EU-korrespondenten

Bilfab­ri­kanter må betale Norge 110 millioner i CO₂-gebyr

Når bilfabrikantene ikke oppfyller EUs strenge regler for utslipp, kan det bli dyrt. Bare Norge får for årene 2019 og 2020 hele 110 millioner kroner ekstra i CO₂-gebyr fra en rekke bilfabrikanter, deriblant tyske Volkswagen.

Bensin

Bilfabrikanter som ikke overholder utslippskravene, må betale ekstra gebyr til EU/EØS-land. Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Publisert 26. september 2023
Sist oppdatert 29.9.2023, 14:32
Artikkelen er mer enn to år gammel
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Norge har sluttet seg til EUs regler som fastsetter grenser for hva biler kan slippe ut av blant annet CO₂. Klarer de ikke kravene, blir de ilagt overtredelsesgebyr. I praksis er dette en miljøbot.

Det er EU-kommisjonen i Brussel som overvåker dette. Reglene ble innført i 2019 og er et tiltak for å få ned utslippene fra transportsektoren. Biltrafikken er en av de store forurenserne. EU har vedtatt at det etter 2035 bare skal selges person- og varebiler som ikke slipper ut for eksempel CO₂.

Men inntil det skjer, strammes reglene for utslipp til.

Norges andel

Nå har EU-kommisjonen gått igjennom biltypene som ikke følger reglene. Den har funnet ut hvor mange biler som er registrert i de enkelte land innenfor EU/EØS-området. Regnestykket, som Energi og Klima har fått innsyn i, viser at Norge skal ha mer enn 9 millioner euro fra bilfabrikantene. Det betyr 110 millioner kroner med dagens kurs, skriver Utenriksdepartementet i et notat. Dette er en inntekt som Norge ikke har budsjettert med.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Her kan du lese EU-reglene som Norge, Island og Liechtenstein har sluttet seg til gjennom EØS.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For personbiler er det fabrikantene Volkswagen, Suzuki, Subaru, Jaguar Landrover og Bentley som bryter EU-reglene. Når det gjelder varebiler er det SSangyong som er synderen.

Første gang – blir mindre

«Dette er første gang Norge er en del av den store fordelingen av overtredelsesgebyr som bilfabrikantene skal betale til EU/EFTA på grunn av manglende overholdelse av krav til utslipp av CO₂ fra person og varebiler,» skriver kommunikasjonsavdelingen i Samferdselsdepartementet i en e-post til Energi og Klima.

Ordningen har eksistert i EU siden 2009.

Norge får tildelt sin andel så lenge bilfabrikantene ikke overholder sine respektive krav.

Våre støttespillere

Grunnlaget for overtredelsesgebyret beregnes basert på gjennomsnittlige CO₂-utslipp fra det samlede salget av nyregistrerte biler fra hver bilfabrikant det enkelte år.

Men dette er ikke en inntekt som finansminister Trygve Slagsvold Vedum kan regne med vil øke i årene som kommer, selv om utslippskravene strammes til.

«Det forventes av beløpet vil reduseres år for år etter hvert som salget av elbiler øker,» forklarer Samferdselsdepartementet.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress snakker foran en blå bakgrunn med EU-flagget med gule stjerner i en sirkel.

EU-landene enige: Klamrer seg til skjørt klimamål for 2040

EU skal kutte utslippene med 90 prosent innen 2040, men med massiv kvotebruk og jevnlige muligheter for å senke målet.

5. november 2025
Les mer
En mann i dress hever neven og smiler på scenen, med en blå og rød bakgrunn bak seg.

Nederlands neste statsminister vil ha mer EU og mer fornybar energi 

Rob Jettens visjon er et tydelig brudd med ytre høyres forkjærlighet for fossile brennstoffer og nasjonalisme.  

31. oktober 2025
Les mer
En kvinne med en håndklokke sitter ved siden av en mann i dress som snakker, ved et konferansebord med dokumenter, vann og mikrofoner. I bakgrunnen sitter andre mennesker.

Europeisk samhold på prøve – slik vil «Dronning Ursula» samle troppene 

Når topplederne i EU samles i Brussel torsdag, er det for å diskutere støtten til Ukraina, retningen i klimapolitikken og hvordan redde økonomien.  

22. oktober 2025
Les mer
To tjenestemenn taler på podier med en skjerm bak seg som viser "2040 EU Climate target: En vei til velstand, konkurranseevne og klimanøytralitet innen 2050" på et arrangement i regi av Europakommisjonen.

Begrenset handlingsrom for Norge

Om EU får et lavere klimamål enn Norge, kan regjeringen havne i en kinkig situasjon. Vi spør professor Elin Lerum Boasson hva det innebærer.

10. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket