1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 30. august 2023
Sist oppdatert 30.8.2023, 20:41
Artikkelen er mer enn to år gammel
EU-korrespondenten

EU-kommi­sjonen tetter ikke smutt­hull i karbon­tollen

Aluminiumsindustrien i Europa advarte i juli EU-kommisjonen om et smutthull i opplegget for karbonavgift (CBAM). Eksportører som Kina kan selge deler av sin aluminiumsproduksjon, laget med kullkraft, uten å bli belastet med karbonavgift. Kommisjonen har ikke lyttet til advarslene.

36538735500_0d30049cb0_o (4)

CBAM skulle sikre like konkurransevilkår mellom europeisk industri som betaler for utslipp, og de som ikke gjør det. Men ordningen har et stort smutthull. Foto: Hydro

Publisert 30. august 2023
Sist oppdatert 30.8.2023, 20:41
Artikkelen er mer enn to år gammel
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Den 17. august vedtok EU-kommisjonen, etter en høring, de detaljerte rapporteringsrutinene for karbongrense justeringsmekanismen (CBAM). Ordningen er en av de store reformene i EUs «Fit for 55»-pakke, og er trolig EØS-relevant.

  • Les alle våre saker om CBAM her.

CBAM innebærer at importører av blant annet aluminium, jern og stål, sement, hydrogen og kunstgjødsel til EU, må betale en avgift som skal oppveie det europeiske produsenter betaler i CO₂-avgift.

Dette er smutthullet

På sin hjemmeside forklarer Hydro smutthullet slik: Mer enn 30 prosent av all aluminiumsproduksjon blir industriskrap før det smeltes om og blir ferdige produkter. I praksis betyr det at når man lager for eksempel plater som skal leveres til bilindustrien, vil det være «avkapp» som anses som skrap. Alle smelter dette om. Men CBAM anser omsmeltet industriskrap som «nullutslipp». Denne feilen i CBAM-regelverket skaper et gigantisk smutthull, fordi ikke-europeiske selskaper kan eksportere omsmeltet aluminium til Europa med merket karbonfri, og dermed vil importøren slippe å betale karbonavgift.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

– I realiteten kan så mye som 30 prosent av global aluminiumsproduksjon slippe å betale avgift ved import til EU. Dette er mer enn nok til å tilfredsstille hele EUs importbehov, forklarer Jostein Røynesdal som er direktør for Hydros Brussel-kontor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fordel med mye skrap

Myndigheter ønsker å stimulere til gjenbruk og sørge for at minst mulig aluminium dumpes, men her har dette, ifølge Hydro og andre aluminiumsprodusenter, fått en utilsiktet virkning.

Røynesdal mener at dette smutthullet i EUs regelverk kan føre til en omfattende grønnvasking. Det vil være en fordel for produsenter utenfor EU å øke andelen av produksjonen som skrapes, fordi den kan smeltes om og eksporteres til Europa.

– Det vil ikke være et incitament for å gjøre produksjonen mer effektiv, eller redusere CO₂-utslipp utenfor EU. Tvert imot vil det gi sterke incentiver for å importere svært karbonintensive produkter til Europa uten karbonkostnad, understreker han.

Viktig og energiintensiv

Aluminium er viktig for å lage fly, biler og brukes i deler til solcellepaneler. Men dette er den mest energiintensive metallproduksjonen i verden og står alene for 3 prosent av verdens utslipp av CO₂. Europas aluminiumsindustri slipper i gjennomsnitt ut 6,8 kg CO₂ pr kilo ferdig aluminium, mens gjennomsnittet i verden er 16,1 kg, ifølge European Aluminium.

Våre støttespillere

CBAM har vært omfattet av mye debatt siden ordningen ble lansert i 2021. Når innvendingene som industrien la frem i juli, først dukket opp etter at ordningen er vedtatt, skyldes det at det er nå de detaljerte reglene kommer på bordet. Det er hele 12 forordninger eller direktiver som skal sikre gjennomføringen av ordningen som teknisk sett er vanskelig.

  • Les også: EØS-relevant eller ikke – Norge ikke med i CBAM fra starten.

Blir en omkamp

Når EU-kommisjonen ikke tok hensyn til Hydro og andre produsenters innvendinger, er årsaken blant annet «at det kommer en omkamp.»

Fra oktober i år skal ordningen prøvekjøres til ut 2025. Men i denne perioden skal det ikke kreves inn noen avgift. Det skjer først fra 2026. Det betyr at det er tid til å tette dette smutthullet før ordningen settes i gang for alvor.

Det er også en del andre forhold som EU skal vurdere når prøveperioden er over.

Røynesdal sier at Hydro og de andre aluminiumsprodusentene vil fortsette arbeidet med å få Kommisjonen til å tette dette smutthullet.

Nå er det ikke bare aluminiumsindustrien som er misfornøyd med de nylig vedtatte retningslinjene fra Kommisjonen. Kjemi- og bilindustrien i Tyskland reagerer på det de kaller økte byråkratiske hindre. De mener at en rekke bedrifter ikke vil klare å henge med på de detaljerte rapporteringsrutinene som EU legger opp til.

EØS-relevant?

Norske myndigheter har engasjert seg i saken. Norge, sammen med de to andre EØS-landene, er nå inne i en prosess der EØS-relevansen skal avklares.

Det er allerede klart at Norge ikke kommer til å delta i prøveperioden, fordi norske myndigheter sammen med EFTA-partnere ikke har avgjort EØS-relevansen. UD har ment at det i utgangspunktet ikke er EØS-relevant, men at Norge likevel bør slutte seg til ordningen. Dette fordi CBAM er nært knyttet til EUs kvotehandelssystem som Norge er en del av.

Det var møte mellom EFTA-EØS-landene og EU-kommisjonen i juni, der blant annet CBAM var tema. Hvilke signaler Norge ga eller fikk fra Kommisjonen på det møtet, er partene tause om.

Det er Finansdepartementet som har ansvaret for CBAM. Men dette er en sak som griper inn i kvotehandelssystemet som Norge er med i. Derfor har Klimadepartementet interesser i saken og har hatt møter med industrien.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress snakker foran en blå bakgrunn med EU-flagget med gule stjerner i en sirkel.

EU-landene enige: Klamrer seg til skjørt klimamål for 2040

EU skal kutte utslippene med 90 prosent innen 2040, men med massiv kvotebruk og jevnlige muligheter for å senke målet.

5. november 2025
Les mer
En kvinne med en håndklokke sitter ved siden av en mann i dress som snakker, ved et konferansebord med dokumenter, vann og mikrofoner. I bakgrunnen sitter andre mennesker.

Europeisk samhold på prøve – slik vil «Dronning Ursula» samle troppene 

Når topplederne i EU samles i Brussel torsdag, er det for å diskutere støtten til Ukraina, retningen i klimapolitikken og hvordan redde økonomien.  

22. oktober 2025
Les mer
To menn i dress, den ene vinkende, står utendørs mens folk i forgrunnen holder opp gule og røde blomsterbuketter.

Kina skuffer, men rykker fra

Denne ukens fem utvalgte: Kinas klimamål skuffer, Sverige bommer helt på sine, Brasil tar initiativ, kloden er i dårlig form og klimatilpasset sopp blir farligere for helsen.

26. september 2025
Les mer
En person står og smiler foran en moderne bygning med flere EU-flagg på flaggstenger. Andre mennesker går i bakgrunnen.

Norge ønsker at EUs karbontoll utvides til flere varer

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap) håper å sikre norsk konkurransekraft for produsenter av strategiske råvarer.

2. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket