1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 23. mars 2023
Sist oppdatert 27.3.2023, 09:09
Artikkelen er mer enn to år gammel
EU-korrespondenten

EU leter etter smutt­hull for å stanse striden om forbrennings­motorens fremtid

En utvidet definisjon av hva som er en utslippsfri bil, kan løse diesel-floken som Tyskland har skapt. Men slappere regler vil på visse vilkår kunne forlenge forbrenningsmotorens liv.

0a81978f-ef65-4be5-9930-1895c4c1d675

Stor interesse for den tyske forbundskansler Olaf Scholz før toppmøte i EU torsdag. Grunnen var blant annet Tysklands kamp for forbrenningsmotoren.Foto: EUs Råd/Medietjeneste

Publisert 23. mars 2023
Sist oppdatert 27.3.2023, 09:09
Artikkelen er mer enn to år gammel
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

–Om jeg har forstått det riktig er det samtaler mellom den tyske regjeringen og Kommisjonen. Alt er i godt gjenge, sa den tyske forbundskansler Olaf Scholz da han kom til EU-toppmøtet torsdag formiddag.

EU-kommisjonen og Tyskland leter etter en løsning som kan sikre forbrenningsmotoren et liv på bortsiden av 2035, men uten at det tillates biler med utslipp. I et forslag til løsning fra Kommisjonen som Reuters har sett, lanseres ideen om en ny bilkategori i EU. Det er biler som har forbrenningsmotor og som kan selges etter 2035. Kravet er at de går på drivstoff som gjør dem utslippsfrie. Bilene må ha en teknologi som gjør at det ikke er mulig å bruke fossilt drivstoff som gir utslipp.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Det er altså snakk om biler som har forbrenningsmotor, men som ikke kan bruke diesel eller bensin.

  • Her kan du lese alt om såkalt e-fuel.

På EU-toppmøtet i Brussel er striden om forbrenningsmotorens fremtid saken som alle snakker om utenfor selve møterommet.  Men diplomatiske kilder sier at dette ikke er tema inne på møtet. Grunnen er at en nå ønsker å løse dette på lavest mulig nivå. Og ingen ønsker at et toppmøte som handler om krigen i Ukraina, EUs langsiktige økonomiske strategi, energimarkedet, handelspolitikk og immigrasjon, skal drukne i en strid om bensinmotorens fremtid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tre måneders utsettelse

Den løsningen som Kommisjonen har skissert, er trolig innenfor rammen av det som er kompromisset mellom EU-kommisjonen, Europaparlamentet og Ministerrådet (medlemslandene.) Det er ikke snakk om å endre selve lovteksten, men å klargjøre deler av den.

Hør vår podkast: Forbrenningsmotorens venner står på bremsen.

En løsning etter disse linjene vil hindre det som alle ønsker å unngå, nemlig at en river opp det kompromisset som ligger på bordet. Da vil saken måtte behandles på nytt, en så kalt annen gangs behandling i Rådet og Europaparlamentet. Ifølge velinformerte kilder vil det kunne ta tre måneder før en kan avslutte prosessen.

Uheldig presedens

Det vil skape en meget uheldig presedens.  De tre EU-institusjonene var klare med et kompromiss som Ministerrådet formelt skulle godkjenne, da Tyskland for to uker siden reiste bust og sa nei. Vanligvis er det en ren formalitet at Rådet og Europaparlamentet slutter seg til det som deres forhandlere er enige om. Bakgrunnen for kuvendingen fra tysk side, var innenrikspolitisk strid. Tyskland er Europas største bilprodusent. I EU har tyskerne fått med seg nok land til at de har blokkerende mindretall. Dersom denne floken ikke løses, frykter mange i EU at dette skal skape presedens for det store antallet EU-lover på klima og energiområdet som nå passerer i EU-systemet.

Våre støttespillere

En utsettelse vil også sende et uheldig signal til bilindustrien. Den har bare tid og veien til å klare omstillingen til å selge elektriske biler. Men løsningen ligger i å finne en bredere definisjon av utslippsfrie biler enn at de skal være elektriske.

Fremgang, men…

Den tyske regjeringen sier det er fremgang i forhandlingene med Kommisjonen, men vil ikke antyde når det kan bli en avtale. EU-kommisjonens ansvarlig for det grønne skiftet, Frans Timmermanns, har understreket at en avtale må respektere at det bare skal selges nye utslippsfrie biler etter 2035.

Lurer du på hvordan det går med EUs store klimapakke: Her er oppdateringen.

Enigheten om bare å selge utslippsfrie biler fra 2035, var det første av «Fit for 55» forslagene som Europaparlamentet og Ministerrådet klarte å bli enige om. Dette er meget viktig klimatiltak ettersom transportsektoren er en av de store utslippsynderne og utslippene derfra er økende.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress hever neven og smiler på scenen, med en blå og rød bakgrunn bak seg.

Nederlands neste statsminister vil ha mer EU og mer fornybar energi 

Rob Jettens visjon er et tydelig brudd med ytre høyres forkjærlighet for fossile brennstoffer og nasjonalisme.  

31. oktober 2025
Les mer
En kvinne med en håndklokke sitter ved siden av en mann i dress som snakker, ved et konferansebord med dokumenter, vann og mikrofoner. I bakgrunnen sitter andre mennesker.

Europeisk samhold på prøve – slik vil «Dronning Ursula» samle troppene 

Når topplederne i EU samles i Brussel torsdag, er det for å diskutere støtten til Ukraina, retningen i klimapolitikken og hvordan redde økonomien.  

22. oktober 2025
Les mer
To arbeidere utfører vedlikehold på en høyspentmast i solnedgang, med skyer og sol i bakgrunnen.

Rapport: Elektrifisering kan styrke Europas energisikkerhet 

Europa betalte en ekstraregning på 930 milliarder euro for import av fossile brennstoff under energikrisen 2021–2024. Det viser en ny rapport fra Ember.  

17. oktober 2025
Les mer

Taktisk stemmegivning og trusler om store utgifter 

Klimax er Energi og Klimas nye ukentlige podkast. Tema i tredje episode er blant annet stortingsvalgkampen og de ferskeste meningsmålingene, partienes elbilpolitikk, skremsler om store utgifter til energieffektivisering av husene våre og ekstremvær som ødelegger avlinger.

22. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026