1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 6. desember 2023
Sist oppdatert 7.12.2023, 11:04
EU-korrespondenten

EU med batteri­pakke: 3 milli­arder euro i støtte­ord­ninger

EU-kommisjonen foreslår for britene å gjøre endringer i opprinnelsesregler for elbiler og batterier i brexitavtalen. Men dette vil ikke være en mulighet for å løse den norske batterifloken, er beskjeden fra kommisjonen.

EU-kommissær står på et podium foran en skjerm.

EU-kommisjonens visepresident Maroš Šefčovič la frem Kommisjonens forslag til endringer i avtalen med britrene om batterier, men så ikke for seg en løsning på den norske batterifloken. Foto: Xavier Lejeune, EUs mediaservice

Publisert 6. desember 2023
Sist oppdatert 7.12.2023, 11:04
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

EU-kommisjonen foreslår å bruke mer enn 30 milliarder kroner til å subsidiere egen batteriproduksjon ut 2026.

I den samme perioden vil biler med for eksempel kinesiske batterier kunne selges tollfritt i EU og Storbritannia. Det betyr at EU-kommisjonen foreslår å utsette opptrappingen av regler som fra 2024 ville innføre toll for biler med for høy andel deler fra land utenfor EU og Storbritannia.

Men fra 2027 skjerpes kravene til at deler og batterier skal produseres i EU, slik avtalen mellom britene og EU fra 2020 slår fast.

Denne ordningen må først godkjennes av EUs ministerråd (medlemslandene), deretter skal den godkjennes av EU og Storbritannias partnerskapsråd.

Les hele forslaget her.

Dette er i realiteten en endring av opprinnelsesreglene i brexitavtalen. Men Kommisjonens visepresident, Maroš Šefčovič, understreket at dette er en meget begrenset åpning av avtalen. Den omfatter bare opprinnelsesreglene for elbiler i en kort periode.

Norge en sak for seg

Norge er opptatt av at fra 2027 vil opprinnelseskravene utelukke norske batterier i biler som skal brukes på markedet i Storbritannia eller EU.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På direkte spørsmål fra Energi og Klima om den norske batterifloken kan løses i forbindelse med dette forslaget, var Šefčovič tydelig:

– Dette er et forslag som skal bidra til å løse problemer for EU og britisk industri. Når det gjelder Norges spesielle situasjon, er det noe vi må håndtere separat, sa han.

Šefčovič er i Kommisjonen ansvarlig for EØS-avtalen i tillegg til det grønne skiftet.

Må ha flere batterier

Bakgrunnen for endringen er at det ikke er mulig å skaffe disse delene eller batteriene på det europeiske markedet. Frykten var at elbiler ville bli dyrere enn fossilbiler.

Våre støttespillere

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Endringene begrunnes også med at da avtalen om opprinnelsesregler ble signert i 2020, kjente man ikke til virkningene av covid, og de utfordringene som krigen i Ukraina har skapt for forsyningslinjer. I tillegg til økt internasjonal konkurranse, fra blant annet Kina som utkonkurrerer europeiske batterier.

Skal bygge batteriindustri

I perioden frem til utgangen av 2026 legger EU-kommisjonen 3 milliarder euro – mer enn 30 milliarder kroner – på bordet for støtteordninger for batteriindustrien i EU. Kilder i Kommisjonen opplyser at dette skal være tiltak som ikke er i strid med EUs forpliktelser i WTO. Denne ordningen skal finansieres over EUs innovasjonsfond.

«Målet med denne støtteordningen er å sikre den mest bærekraftige delen av EUs batteriprodusenter,» heter det i pressemeldingen fra Kommisjonen.

­– Vi ønsker at europeisk industri skal føre an i det grønne skiftet, sa Kommisjonens visepresident Šefčovič på pressekonferansen onsdag.

Norsk batteriavtale

Næringsminister Jan-Christian Vestre har et ferdig forhandlet «strategisk partnerskap om bærekraftige råmaterialer og verdikjeden for batterier» med EU. Teksten var klar i vår.

Den teksten er ganske generell og løser heller ikke batterifloken som brexit skapte. Nemlig at norske batterier etter 2027 ikke kan monteres i elbiler produsert i Storbritannia eller EU, dersom disse skal selges tollfritt i EU og de britiske øyer.

Avtalen mellom Norge og EU er ikke undertegnet av flere grunner.  Først ville EU ha på plass den grønne alliansen med Norge. Den ble undertegnet i april i år.

Šefčovič sa under pressekonferansen onsdag at han nå håpet at de tekniske hindringene var ryddet av veien og at avtalen om dette partnerskapet snart kan undertegnes.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress snakker foran en blå bakgrunn med EU-flagget med gule stjerner i en sirkel.

EU-landene enige: Klamrer seg til skjørt klimamål for 2040

EU skal kutte utslippene med 90 prosent innen 2040, men med massiv kvotebruk og jevnlige muligheter for å senke målet.

5. november 2025
Les mer
En mann i dress hever neven og smiler på scenen, med en blå og rød bakgrunn bak seg.

Nederlands neste statsminister vil ha mer EU og mer fornybar energi 

Rob Jettens visjon er et tydelig brudd med ytre høyres forkjærlighet for fossile brennstoffer og nasjonalisme.  

31. oktober 2025
Les mer
En kvinne med en håndklokke sitter ved siden av en mann i dress som snakker, ved et konferansebord med dokumenter, vann og mikrofoner. I bakgrunnen sitter andre mennesker.

Europeisk samhold på prøve – slik vil «Dronning Ursula» samle troppene 

Når topplederne i EU samles i Brussel torsdag, er det for å diskutere støtten til Ukraina, retningen i klimapolitikken og hvordan redde økonomien.  

22. oktober 2025
Les mer
To arbeidere utfører vedlikehold på en høyspentmast i solnedgang, med skyer og sol i bakgrunnen.

Rapport: Elektrifisering kan styrke Europas energisikkerhet 

Europa betalte en ekstraregning på 930 milliarder euro for import av fossile brennstoff under energikrisen 2021–2024. Det viser en ny rapport fra Ember.  

17. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket