1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 2. desember 2022
Sist oppdatert 5.12.2022, 09:15
Artikkelen er mer enn to år gammel
EU-korrespondenten

Frykter at økono­misk krise bremser elbil-utrul­lingen i EU

Kan den økonomiske krisen i EU forsinke elektrifiseringen av bilparken? Det frykter Espen Hauge, lederen i den europeiske foreningen for elektriske kjøretøyer.

29CCC5A8-00C8-47DC-A3B7-F045642B63F0

Espen Hauge er president i Avere. Foto: Alf Ole Ask

Publisert 2. desember 2022
Sist oppdatert 5.12.2022, 09:15
Artikkelen er mer enn to år gammel
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Det første av «Fit for 55»-direktivene passerte Ministerrådet og Europaparlamentet i begynnelsen av november. Det var enigheten om at EU-landene i realiteten sier nei til at det selges nye fossilbiler i EU etter 2035. Et direktiv som også vil omfatte Norge som en del av EØS-avtalen.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Vurdere vedtaket i 2026

Men blekket var ikke tørt på enigheten mellom Europaparlamentet og Ministerrådet før EUs indre marked-kommissær Thierry Breton signaliserte at det kan bli omkamp om vedtaket i 2026.

Det ligger 600 000 industriarbeidsplasser i potten. Jobber som i stor grad finnes blant underleverandører. EU-landene må bygge ut ladekapasitet, og det trengs betydelig import av metaller for å produsere de elektriske kjøretøyene.

På øret: Lytt til vår podkast om el-biler og EU.

Alt dette er utfordringer som Breton pekte på i et intervju med Politico. Og han viste til at det er en angreknapp i vedtaket, det skal gjennomgås i 2026. En slik gjennomgang skal være uten tabuer, ifølge Breton.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Frykter forsinkelser

Avere, som er den europeiske interesseorganisasjonen for elektriske kjøretøyer, var blant dem som reagerte umiddelbart på Bretons uttalelser.

– Frykter du et tilbakeslag?

– Nei, men jeg innrømmer at den største utfordringen er at mange på grunn av den økonomiske krisen føler at de ikke har råd til å gjøre ting annerledes. Det kan i verste fall forsinke prosessen, sier Espen Hauge, som er president i Avere.

Han mener at elektrifisering av transportsektoren er helt avgjørende for at EU skal nå målet om klimanøytralitet i 2050, slik de 27 medlemslandene har vedtatt.

Våre støttespillere

Hauge mener at selv ikke de sterkeste lobbygruppene kan stanse det som nå er startet. Fordi den politiske tyngdekraften i retning av elektrifisering av transportsektoren er for sterk.

– Men det er ikke like lett for land med dårligere økonomi enn Norge å subsidiere el-bilene slik vi har gjort?

– Det vil ikke være nødvendig når elektriske kjøretøyer etter hvert blir billigere enn fossile biler. Da vil det lønne seg å kjøpe elektriske biler for alle, understreker han.

Import av biler til Europa

Avere er bekymret for at Europa skal bli akterutseilt når det gjelder elektriske kjøretøy. Kina satser tungt og med President Joe Bidens nye initiativ, tar USA et kvantesprang inn i elektriskalderen.

En rapport fra PwC viste at Europa er i ferd med å bli nettoimportør av biler, skrev nylig TU.no. Det er nettopp elektrifiseringen av bilparken som fører til økt import av biler fra blant annet Kina. I tillegg vil tiltak fra USAs myndigheter gjøre det mer interessant å produsere el-kjøretøyer der. I USA vil støtteordninger for kjøp av el-bil bare gjelde biler med amerikansk teknologi. Nå går debatten i EU om de 27 medlemslandene skal svare med lignende proteksjonistiske tiltak for å verne egen industri.

I den sammenheng mener Hauge at det vil være helt feil av EU å bremse elektrifiseringen av bilparken.

– Spørsmålet da blir om Europa skal satse på fremtiden. Dette handler ikke om 600 000 jobber blant underleverandører til bilindustrien som blir ødelagt, men om EU skal være med og få sin andel av nye, rene jobber som skapes. Det er beregninger som viser at vi frem til 2030 kan skape 580 000 slike jobber. De vil erstatte jobbene i bilindustrien og mer til, avslutter Hauge.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress snakker foran en blå bakgrunn med EU-flagget med gule stjerner i en sirkel.

EU-landene enige: Klamrer seg til skjørt klimamål for 2040

EU skal kutte utslippene med 90 prosent innen 2040, men med massiv kvotebruk og jevnlige muligheter for å senke målet.

5. november 2025
Les mer
To arbeidere utfører vedlikehold på en høyspentmast i solnedgang, med skyer og sol i bakgrunnen.

Rapport: Elektrifisering kan styrke Europas energisikkerhet 

Europa betalte en ekstraregning på 930 milliarder euro for import av fossile brennstoff under energikrisen 2021–2024. Det viser en ny rapport fra Ember.  

17. oktober 2025
Les mer
To menn i dress, den ene vinkende, står utendørs mens folk i forgrunnen holder opp gule og røde blomsterbuketter.

Kina skuffer, men rykker fra

Denne ukens fem utvalgte: Kinas klimamål skuffer, Sverige bommer helt på sine, Brasil tar initiativ, kloden er i dårlig form og klimatilpasset sopp blir farligere for helsen.

26. september 2025
Les mer
En rekke lastebiler står i kø på en flerfelts motorvei, med flere kjøretøy synlige i begge retninger. Trær står langs veien på den ene siden.

«Skittent tyveri» eller «vårt klimahåp» – nytt kvotesystem utfordres av 18 EU-land 

EUs nye kvotesystem ETS 2 starter i 2027. 18 EU-land vil endre det allerede før det er i gang

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket