1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 20. desember 2021
Sist oppdatert 9.1.2022, 12:17
Artikkelen er mer enn to år gammel
EU-korrespondenten

Sterk skepsis blant EU-land for å utvide kvote­sys­temet til bygg og biler

– Jeg merker meg at det er stor uenighet om å innlemme bygg og veitransport i et kvotehandelssystem. Slik oppsummerte EU-kommisjonens visepresident Frans Timmermans mandagens møte blant EUs miljøministre.

b8406631-c860-42ac-add1-19d99b7b1d11 (1)

EU-kommisjonens visepresident Frans Timmermans, Spanias miljøminister Teresa Ribera Rodrigues og den franske miljøministeren Barbara Pompili. Foto: EU media.

Publisert 20. desember 2021
Sist oppdatert 9.1.2022, 12:17
Artikkelen er mer enn to år gammel
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Splittelsen innad i EU om klima- og energipolitikken viste seg tydelig på miljøministrenes møte i Brussel mandag. Det var en lang rekke talere som advarte sterkt mot at det skal lages et europeisk kvotesystem for landtransport og for bygg. Dette er to av de mest omstridte forslagene i EU-kommisjonens «Fit for 55-pakke» som ble lagt frem i juli.

  • Her finner du Energi og Klimas artikler om «Fit for 55»

Det som var felles for de fleste som uttrykte skepsis eller motstand, var engstelsen for de sosiale virkningene. Europa herjes nå av skyhøye priser på strøm og gass. Mer enn 20 medlemsland har innført ekstraordinære hjelpetiltak som direkte tilskudd til husholdninger og bedrifter eller gjennom avgiftslettelser. Det har vært omfattende kritikk mot kvotehandel med CO₂-kvoter og det indre markedet for energi. Det fremkom også kritikk etter de samme linjene på møtet mandag.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Gjør livet dyrere

En utvidelse av kvotehandel til bygg og landtransport vil uten tvil gjøre det dyrere å kjøre bil og å varme opp eller kjøle ned bygninger.

Det var, ikke uventet, Polen og Ungarn som var blant de tydeligste motstanderne av å innlemme bygg og veitransport i kvotehandelen, men debatten viste at de ikke var alene. De fikk også støtte av land som Spania, der frykten for de sosiale utslagene er betydelig. Omkring halvparten av de 18 medlemslandene som hadde ordet, enten advarte mot ordningen eller uttrykte skepsis til om dette ville la seg gjennomføre. Det var et lite mindretall som aktivt støttet kommisjonens forslag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsvarte ETS

Kommissær Frans Timmermans, som er ansvarlig for det grønne skiftet i EU-kommisjonen, forsvarte forslaget om å innlemme bygg og veitransport. Han viste til at nettopp kvotehandelssystemet har vært det mest effektive tiltaket for å kutte utslipp i industrien.

– Og vi ser at i transportsektoren øker utslippene, vi mener derfor at å bruke et slikt markedstiltak vil være det beste middelet for å nå målet om 55 prosents utslippskutt i 2030, sa han.

Kommissæren viste til at dersom man valgte andre løsninger, måtte de være så effektive at de kan nå målene.

Omfattende agenda

Dette var det slovenske formannskapets siste ministermøte. Fra nyttår overtar Frankrike som formannskap i seks måneder. EUs miljøministre har nesten halve «Fit for 55»-pakken på sitt bord. Resten av pakken behandles av ministre innenfor transport, energi, landbruk og finans. Mandag drøftet miljøministrene følgende fem lover.

Våre støttespillere

  • Endringer i systemet med kvotehandel, ETS.
  • Reduksjon av utslipp i ikke-kvotepliktig sektor.
  • Bruk av jord og regulering av skogsdrift.
  • CO₂-standard for biler og lastebiler, herunder at dette skal omfattes av kvotehandel.
  • Det sosiale klimafondet.

På ingen av de andre områdene er det i nærheten av så stor uenighet som når det gjelder å lage et kvotehandelssystem for veitransport og bygg. Selv om bygg ikke er på miljøministrenes bord, ble det likevel en del av debatten.

Det slovenske formannskapet har ikke kommet særlig langt i å avklare medlemslandenes holdning til den omfattende pakken. Men signalene er at flere av disse sakene må sees i sammenheng. Det gjelder forslaget om karbontoll (CBAM), utvidelse av ETS og skjerping av kravene til ikke-kvotepliktig sektor.

Behov for nok et fond?

De landene som uttrykte den største skepsisen til å utvide kvotehandel, var de samme som sterkest forsvarte forslaget om et sosialt klimafond. Det fikk derimot betydelig motstand fra land som er nettobidragsytere til EU. Danmark, Sverige og Finland var blant dem som tydelig advarte mot nok et EU-fond.

Det er ennå langt frem til at lovene er ferdig behandlet. Først skal både Rådet (medlemslandene) og Europaparlamentet bli enig i en omfattende prosess. Hvordan den foregår, kan du lese om her.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Nattlig trafikkork på en flerfeltsvei med røde bremselys og blå og røde lysende bommer på begge sider.

EU kutter utslipp – men sliter med transport- og byggsektorene 

EU-kommisjonens store årlige rapporter om energi- og klimapolitikken viser en rekke fremskritt. Men det trengs langt flere elbiler og varmepumper frem mot 2030, dersom unionen skal nå målene om utslippskutt.  

10. november 2025
Les mer
Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer
En rekke lastebiler står i kø på en flerfelts motorvei, med flere kjøretøy synlige i begge retninger. Trær står langs veien på den ene siden.

«Skittent tyveri» eller «vårt klimahåp» – nytt kvotesystem utfordres av 18 EU-land 

EUs nye kvotesystem ETS 2 starter i 2027. 18 EU-land vil endre det allerede før det er i gang

14. august 2025
Les mer
En stor folkemengde går langs en travel bygate med butikker, flagg og skilt på en solfylt dag.

Norge skal få et klimamål for forbruket

Å kutte utslipp vi skaper i utlandet gjennom forbruket vårt vil bety en utvidelse av norsk klimapolitikk. Her er områdene en bør ta fatt i først, skriver Tonje Orsten Kristiansen i Framtiden i våre hender.

6. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket