Strømstøtte er ikke nok: Økt press i EU for makspris på gass

Belgias statsminister Alexander De Croo vil jobbe for makspris på gass i EU. Foto: Ministerrådets pressetjeneste
– Det holder ikke lenger å håndtere energikrisen med å kutte avgifter, sa den belgiske statsministeren Alexander De Croo i helgen til belgiske medier.
Han gjorde det klart at tiden nå er inne for å sette en maksimumspris på gass på EU-nivå. Han varslet at han i de kommende uker vil ta initiativ overfor andre EU-land om dette.
– Det må gjennomføres så raskt som mulig, sa han.
Kutt i gassprisen vil sende strømprisen ned. Det vil også hjelpe på strømprisen i Sør-Norge.
I dag er det den dyreste gassen som setter prisen i markedet og som trekker strømprisen med seg opp til nivåer man aldri tidligere har sett. EU importerer store mengder LNG (flytende nedkjølt gass) som handles til priser på verdensmarkedet.
Nye rekorder
På gassbørsen TTF i Nederland ble gass fredag omsatt til 309 euro/MWh. Dette vil gi en strømpris på rundt åtte kroner for hver kWh medregnet kvoteprisen på 94 euro pr. tonn.
Futures-prisene for gass viser at prisen vil ligge over 300 euro frem til sommeren 2023.
De Croo har uttalt tidligere at han ser for seg fem til ti tøffe vintre fremover med svært høye energipriser.
Flere lufter samme tanker
Utspillet fra den belgiske statsministeren kommer bare dager etter at den tyske økonomi- og klimaminister Robert Habeck tok til orde for å gripe inn i gass- og strømmarkedet.
Det samme har den tyske finansminister Christian Lindner gjort i et intervju med Bild am Sonntag i helgen. Han mener det trengs reformer av det europeiske markedet på EU-nivå.