1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 20. november 2023
Sist oppdatert 22.11.2023, 09:37
Artikkelen er mer enn to år gammel
EU-korrespondenten

Yara skal sende CO₂ fra Neder­land til norsk sokkel

Gjødselprodusenten Yara har inngått en avtale om å sende CO₂ fra selskapets anlegg i Sluiskil i Nederland til norsk sokkel.

Et industrianlegg nær en elv i Nederland.

Fra dette anlegget i Sluiskil i Nederland skal CO₂ fraktes til norsk sokkel: Foto: Yara International

Publisert 20. november 2023
Sist oppdatert 22.11.2023, 09:37
Artikkelen er mer enn to år gammel
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Dette er den første kommersielle avtalen der CO₂ skal transporteres over landegrensene for å lagres.

Avtalen er inngått mellom Yara og Northern Lights, som står for transport og lagring av CO₂. Northern Lights er et transport- og lagringsselskap som eies av Equinor, Shell og TotalEnergies.

– Dette er et betydelig steg i retning av dekarbornisering av vår ammoniakkproduksjon, sier Yaras administrerende direktør Svein Tore Holsether i en pressemelding.

Hydrogeneliten er samlet

Avtalen blir presentert og formelt undertegnet på den internasjonale hydrogenuken som arrangeres i Brussel i disse dager. Ifølge pressemeldingen kan avtalen mellom Yara og Northern Lights «kickstarte» det kommersielle markedet for karbonfangst og -lagring (CCS) i Europa.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Selskapene bak avtalen understreker at CCS kan bli en måte å dekarbonisere kraftintensiv industri som ikke har så mange andre muligheter for å redusere sine utslipp av klimagasser. Men det etterlyses støtte fra myndighetene og at man har forventninger til den CCS-strategien som EU-kommisjonen skal legge frem på nyåret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

CCS har i en rekke år vært møtt med betydelig skepsis i flere EU-land. Men i en høringsrunde nylig var holdningene mye mer positive. Men, bekymringen er fortsatt kostnadene, slik en rekke aktører understreket i høringsrunden som Kommisjonen arrangerte.

Bekrefter kommersielle muligheter

Administrerende direktør for Northern Lights, Børre Jacobsen, sier at selskapet er meget glad for at Yara har valgt det som leverandør av transport og lagerløsninger.

«Dette bekrefter de kommersielle mulighetene for lagring av CO₂ på norsk sokkel og viser at markedet for lagring og transport av CO₂ utvikler seg raskt,» hevder Jacobsen, ifølge pressemeldingen.

Yara vil kutte 12 millioner tonn CO₂ over 15 år. Dette vil utgjøre 800.000 tonn i året, som i 2022 er 0,5 prosent av de samlede CO₂- utslippene i Nederland.

Våre støttespillere

CO₂ skal gjøres flytende og fraktes på skip fra Nederland til Øygarden på Vestlandet. Der skal den lagres før den sendes i rør ut i Nordsjøen der den blir lagret 2600 meter under havbunnen.

«Skipingen skal ta til i 2025 og vare i 15 år,» skriver selskapene i pressemeldingen.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Flyfoto av et lasteskip og en slepebåt i nærheten av en havn med industribygninger og en kystlinje i bakgrunnen.

EU peker ut tre prosjekter i Norge for å styrke energiunionen 

Prosjektene – som alle handler om CO₂-lagring eller -transport – kan nå søke om støtte fra et fond på 244 milliarder kroner.  

1. desember 2025
Les mer
To menn iført hvite hjelmer og gule refleksvester står utendørs i nærheten av en industri- eller byggeplass.

Forskere sier Aasland imot: Europa kommer til å mangle lager, ikke fangst, av CO2 

Energiminister Terje Aasland (Ap) vil helst unngå en todeling av markedet for karbonfangst og -lagring i Europa. To forskere sier det er nettopp det som er i ferd med å skje.   

25. november 2025
Les mer
En mann i dress hever neven og smiler på scenen, med en blå og rød bakgrunn bak seg.

Nederlands neste statsminister vil ha mer EU og mer fornybar energi 

Rob Jettens visjon er et tydelig brudd med ytre høyres forkjærlighet for fossile brennstoffer og nasjonalisme.  

31. oktober 2025
Les mer
To menn i dress står foran et lilla skip merket "CARRIER", med en uniformert offiser og en annen mann bak seg, på et industriområde.

Strid om sokkelen mellom Norge og EU: Norge kan miste ledertrøya for CCS

Innen 2030 vil EU pålegge norske selskaper å bygge lagringsplass for CO₂ – men Norge vil ikke at EU skal bestemme hva som skjer på norsk sokkel.

20. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket