1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no
Publisert 22. august 2022
Sist oppdatert 6.12.2022, 10:25
Artikkelen er mer enn to år gammel
Nyhet

Nattog Oslo-Køben­havn tidligst fra 2025

Et nattogtilbud Oslo-København kan tidligst starte opp i 2025. Et eventuelt tilbud vil være avhengig av offentlig støtte og er ikke et effektivt klimatiltak, skriver Jernbanedirektoratet i en utredning.

Tog står på Hovedbanegården i København.

Hovedbanegården i København: Det blir noen år å vente for den som vil ta nattog dit fra Oslo. (Foto: Marie Busse Rasmussen, DSB).

Publisert 22. august 2022
Sist oppdatert 6.12.2022, 10:25
Artikkelen er mer enn to år gammel
Olav A. Øvrebø
Olav A. Øvrebø
Redaktør i Energi og Klima. Journalist med erfaring fra bl.a. Mandag Morgen, Netzeitung, Nettavisen og NTB. Kontakt: olav@energiogklima.no

Flere togoperatører har kompetanse og interesse for å drifte strekningen, viser direktoratets utredning. Forutsetningen er at det inngås en trafikkavtale, altså at det offentlige stiller opp med subsidier, i størrelsesorden 24-43 millioner kroner i året. Det ville bety at staten dekket 280 til 500 kroner av kostnaden ved hver reise.

Et nattogtilbud vil erstatte en del flyreiser på strekningen. Gevinsten for samfunnet av reduserte utslipp er imidlertid ikke på mer enn 2-3 millioner kroner, ifølge direktoratets analyse.

Nyhetsbrevet Europas grønne skifte

I nyhetsbrevet Europas grønne skifte velger Energi og Klima-redaksjonen ut nyheter og analyser om klimapolitikken i Europa, med særlig blikk på EUs grønne giv. Utsending en gang i måneden.

Abonner på Europas grønne skifte:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

«Avviket mellom verdien av sparte klimagassutslipp og tilskuddsbehovet indikerer at tiltaket ikke kan anses som et effektivt klimatiltak, og at en anbefaling om å gå videre med tiltaket må bero på andre hensyn i tillegg til de som er tatt inn i analysen,» konkluderer utredningen.

Utredningen er bestilt av Samferdselsdepartementet som grunnlag for en beslutning om å gå videre med nattogsatsing mellom Oslo og København eller ei. Arbeidet direktoratet har gjort, er en oppfølging og konkretisering av en første utredning som det laget i fjor.

Hvem vil reise med nattog?

En markedsundersøkelse gjort av Kantar viser at nattoget kan ta 3,6 prosent av det totale volumet av nordmenns reiser mellom de to hovedstedene. Det tilsvarer 118 passasjerer per avgang. Potensialet for passasjerer fra det danske markedet er ikke konkretisert. Trafikktallene vil altså se litt penere ut hvis dette regnes med, men antakelsen er at det vil være færre danske passasjerer enn norske, opplyser seksjonsleder Stein Batalden i Jernbanedirektoratet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Et tilbud med nattog mellom Oslo og København framstår som spesielt attraktivt blant kvinner, personer under 40 år og de over 60 og de som er bosatt relativt nært Oslo. Tilbudet framstår som betydelig mer attraktivt blant høyt utdannede og studenter,» konkluderer Jernbanedirektoratet.

Markedsundersøkelsen tyder på at nattoget er mer attraktivt blant personer på lengre ferietur, og mindre attraktivt for jobbreisende.

Ifølge undersøkelsen er den optimale billettprisen 600 til 900 kroner, med tillegg for sovekupe.

Direktoratets analyse anslår at etterspørselen etter nattog Oslo-København ligger på 86000 til 119000 reiser i året. Tilbudet begynner å bli lønnsomt på 162000 årlige reiser, med en gjennomsnittlig setepris på 750 kr.

Stockholm-Hamburg – nytt tilbud fra SJ

1. september starter SJ med sitt nye nattogtilbud mellom Stockholm og Hamburg via København. Foreløpig er datagrunnlaget begrenset, blant annet måtte salget stoppes en periode fordi det var uklart hva slags sovevogner toget skulle ha, opplyser Peter Krameus ved SJs presseavdeling til Energi og Klima. Men SJ har tro på godt billettsalg både i Sverige og Tyskland.

Våre støttespillere

«Flere selskaper har allerede booket inn store grupper på toget. Enkelte dager frem mot jul er toget allerede utsolgt,» skriver Krameus i en e-post.

SJ tror at fritidsreisende vil være i flertall på nattoget, og retter inn markedsføringen i tråd med dette. Krameus viser til at passasjerene vil ankomme til Hamburg kl. 06.30. Det gir dem store muligheter til å reise videre til byer som Berlin, Köln, Frankfurt og Brussel.

«Paris nås straks etter lunsj. Det er til og med mulig å nå Marseille i Sør-Frankrike innen kvelden,» sier Krameus.

Det nye nattoget er delfinansiert av det svenske Trafikverket i perioden 15. september–15. mai. De øvrige 121 dagene i året driver SJ tilbudet på kommersielle vilkår.

Mangel på sovevogner

Mangel på materiell, særlig sovevogner, er en hindring for nye nattogtilbud i hele Europa. Jernbanedirektoratets utredning viser at det på kort sikt ikke finnes tilgjengelig materiell for å etablere et tilbud Oslo-København.

Én av operatørene direktoratet har kontaktet, sier at de vil kunne starte trafikk 30 måneder etter tildeling med vognmateriell fra egen flåte. De øvrige operatørene beskriver behov for anskaffelse og ombygging av vognmateriell, enten i egen regi eller ved at det statlige Norske tog anskaffer og eier vognene.

Hvis det skal kjøpes inn nye vogner, vil ta det ta lengre tid å komme i gang med et nattogtilbud. 2028-30 er foreløpig estimat for når nytt materiell vil kunne mottas.

Kampanjen Trains for Europe jobber for flere nattog på europeiske skinner. Hovedproblemet er nettopp mangelen på vogner, ifølge initiativtakerne – som har som mål å presentere praktiske og gjennomførbare løsninger.

Må bli lettere å kjøpe billett

Heller ikke dagtogtilbudet er godt mellom Oslo og København i dag. Passasjerer må bytte tog i Göteborg, korrespondansen er problematisk og det er ikke mulig å kjøpe en gjennomgående billett. Vy driver strekningen Oslo-Göteborg, mens SJ og Øresundståg har tilbud videre til København.

– Det betyr også at du har en risiko selv hvis noe skjer underveis med ditt Vy-tog til Göteborg og du skal videre med SJ eller Øresundståg. Hvis den korrespondansen ryker, så er det ingen som tar ansvar for det. En gjennomgående billett med garanti for den korrespondansen ville vært et godt steg videre. Så det skal ikke så mye til for å få til vesentlig forbedring for de reisende, sier Batalden i Jernbanedirektoratet.

Rutetilbudet Halden-Gøteborg kjøres på kommersiell basis uten trafikkavtale, opplyser Batalden. Rutetider, priser, transportvilkår med mer er dermed ikke regulert.

– Det kan vurderes om Jernbanedirektoratet skal ta et initiativ overfor togoperatørene på strekningene med formål å legge bedre til rette for gjennomgående reiser, sier Batalden.

EU-kommisjonen la i fjor frem en handlingsplan for jernbanetransport der et av målene er å fjerne hindre mot effektivt billettsalg og ellers gjøre jernbanereiser mer forbrukervennlig.

Jernbanen står for bare 0,4 prosent av klimagassutslippene fra transport i EU.

(Red. anm.: Artikkelen er oppdatert 23. august med mer om togtilbudet Oslo-Göteborg).

ANNONSE
Bluesky

Les også

Linjediagram som viser volumet av persontransport med jernbane i EU fra 2015 til 2024, med en nedgang i 2020 og en økning på 5,8 % i 2024.

Ny tog-topp i EU

Flere tok toget i EU i 2024. Samlet passasjertrafikk målt i kilometer økte til det høyeste nivået siden dataseriens begynnelse i 2004.

4. november 2025
Les mer

EM i elbilandel: Norden topper

Norden i tet, Øst- og Sør-Europa henger langt etter. Dette er elbilandelen av nybilsalget i europeiske land for perioden januar til og med september.

28. oktober 2025
Les mer

Rekordmåned for elbiler i Storbritannia

Elbilsalget i Storbritannia har aldri tidligere vært så høyt som i september i år.

6. oktober 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket