1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Lars Ursin
Lars Ursin
Redaktør for <2°C. Ansatt i Norsk Klimastiftelse siden 2017. Bakgrunn som journalist, forskningsformidler og researcher fra blant annet Bergens Tidende, Universitetet i Bergen og BBC. Kontakt: lars@klimastiftelsen.no
Publisert 12. september 2022
Sist oppdatert 8.10.2022, 13:15
Artikkelen er mer enn to år gammel
Ekspert­intervju

Ansvaret er ikke likt fordelt

Vi har allerede sluppet ut 85 prosent av den totale mengden CO₂ som kloden tåler før oppvarmingen overstiger 1,5 grader. Hvem har ansvaret? Vi spør CICERO-forsker Steffen Kallbekken.

En stor gruppe delegater tett samlet rundt møtebord

En gruppe delegater forhandler under klimatoppmøtet i Glasgow i 2021.
Foto: Yves Herman/Reuters/NTB

Publisert 12. september 2022
Sist oppdatert 8.10.2022, 13:15
Artikkelen er mer enn to år gammel
Lars Ursin
Lars Ursin
Redaktør for <2°C. Ansatt i Norsk Klimastiftelse siden 2017. Bakgrunn som journalist, forskningsformidler og researcher fra blant annet Bergens Tidende, Universitetet i Bergen og BBC. Kontakt: lars@klimastiftelsen.no

Ekspertintervjuet

Foto: Monica Bjermeland/CICERO

Steffen Kallbekken er forskningssjef ved CICERO Senter for klimaforskning.

Alle har nemlig ikke bidratt like mye til disse utslippene: Store land som Kina har sluppet ut mer enn små land som Norge. Folk i rike land som USA slipper generelt ut mer enn folk i fattige land som Malawi. Tidlig industrialiserte land som Storbritannia har vært storutslippere lenge, andre, som India, klatrer raskt på statistikken. 

Dermed blir dette et av spørsmålene som preger den internasjonale klimadebatten: Hvem har størst ansvar for oppvarmingen? Hvem skal bære de største kostnadene? Og hvordan kan man bake dette ansvaret inn i klimasamarbeidet? Vi spør Steffen Kallbekken, forskningssjef ved CICERO Senter for klimaforskning.

– Hvordan begynte denne diskusjonen?

– Da klimakonvensjonen ble framforhandlet i Rio i 1992 ble landene enige om at de hadde et «felles men differensiert ansvar». Kyotoprotokollen etablerte i 1997 en tolkning av dette prinsippet som skulle komme til å få store konsekvenser: Rike land skulle ta på seg forpliktelser til å kutte utslipp, mens fattige land ikke skulle gjøre det. 

– Og noen av landene liker ikke denne tolkningen. Hvorfor?

– Det gir mening at rike land skal ha større ansvar enn fattige land, basert både på historisk ansvar for utslipp og på kapasiteten til å kutte utslipp. Men det å dele verden inn i bare to grupper – rike og fattige – er problematisk. Selv om verden har kommet videre, brukes fremdeles denne enkle inndelingen som et argument av enkelte land for at de selv burde slippe unna nye forpliktelser, mens andre land burde ta et større ansvar. 

Artikkelen fortsetter under annonsen
  • Les faktasak: De største utslippslandene og historisk ansvar

– Rettferdig fordeling er viktig i seg selv

Les <2°C-magasinet

Dette intervjuet ble gjort i forbindelse med vårt nye <2°C-magasin, som gir oversikt over klimaproblemet og løsningene på det. Alle kan laste ned og lese magasinet på nett, lærere kan også bestille gratis klassesett så langt opplaget rekker.

Les/last ned magasinet
Lærer? Bestill klassesett

– Hva burde vi heller gjøre?

– Det er mer konstruktivt å snakke om hvem som har evner til å bidra enn hvem som har skyld. Ingen land er fritatt ansvaret med å bidra til å løse den globale klimakrisen. Men en viktig erkjennelse er at noen land – som Norge – er mye bedre i stand til å bære kostnadene. Et av de store uløste spørsmålene i internasjonale klimaforhandlinger i dag handler nettopp om dette: hvem som skal gi støtte, hvor mye, på hvilken måte, og om støtten skal gå til utslippskutt, klimatilpasning eller kompensasjon.

Våre støttespillere

– Grovt sett: Hvem står for hva? Og hvor steile er de i forhandlingene?

– I stor grad er det slik at landene stiller seg bak de prinsippene som tjener deres egne interesser best. Fattige land vil beholde todelingen som gir dem selv mindre ansvar, mens rike land vil ha en mer nyansert og oppdatert tilnærming som skyver mer av ansvaret over på fattige land. Diskusjonen om prinsippene har vært svært steil og langvarig, men i konkrete spørsmål har vi sett en større evne til å finne kompromisser. Dette ser vi tydeligst av alt i Paris-avtalen der ulike prinsipper anvendes på ulike deler av avtalen.

– Hvor viktig er det at vi løser dette? Hva står på spill, hvilke andre deler av forhandlingene henger på dette?

Få alle ekspertintervjuene i innboksen

I Ekspertintervjuet prater vi med forskere og andre fageksperter om temaer som er relevant for klimakrisen og det grønne skiftet.

Abonner på Ekspertintervjuet:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

– Rettferdig fordeling er særdeles viktig i seg selv, og også for å sikre tillit mellom landene og framdrift i forhandlingene. Mange av de spørsmålene som trolig blir vanskeligst de kommende årene, knyttet til klimafinansiering og tap og skade, avhenger i stor grad av om landene klarer å bli enige om en måte å dele ansvar på som alle kan stille seg bak. Så langt har det gått trått nettopp fordi diskusjonen om rettferdighet er så krevende.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i hvit skjorte og hatt gestikulerer mens han snakker til tre personer ved et lite bord med en gul og en rød knapp.

Nye klimamål: Ambisjonene er for lave

De nye klimamålene for 2035 som landene har levert, er altfor lite ambisiøse til at verden klarer målene i Parisavtalen. Men FNs egen analyse rett før årets klimatoppmøte har også lyspunkter.

28. oktober 2025
Les mer
To tjenestemenn taler på podier med en skjerm bak seg som viser "2040 EU Climate target: En vei til velstand, konkurranseevne og klimanøytralitet innen 2050" på et arrangement i regi av Europakommisjonen.

Begrenset handlingsrom for Norge

Om EU får et lavere klimamål enn Norge, kan regjeringen havne i en kinkig situasjon. Vi spør professor Elin Lerum Boasson hva det innebærer.

10. oktober 2025
Les mer
Høyspentledninger og kraftmaster strekker seg over et landskap i solnedgang, i silhuett mot en oransje og gul himmel.

Grønn omstilling er mer enn klimapolitikk

Elektrifisering, enøk, mer fornybar energi og bedre strømnett er viktig for å nå klimamål. Men det kan også gjøre Norge bedre rustet mot fremtidige trusler, fra ekstremvær til geopolitisk uro, forklarer Gerd Kjølle fra SINTEF.

6. oktober 2025
Les mer

Skogopptaket kan ikke redde oss

Å regne netto skogopptak inn i klimaregnskapet er en risikosport, forklarer klimaforsker Glen Peters.

8. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026