1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Iselin Stensdal
Iselin Stensdal
Iselin Stensdal er forsker ved Fridtjof Nansens institutt. Der arbeider hun blant annet med forskning på Kina og energi-, klima-, og miljøspørsmål, både fra et internasjonalt, nasjonalt og lokalt nivå. Hun er for tiden også PhD-kandidat ved Universitetet i Oslo. Doktorgraden handler om hvordan lokale myndigheter i Kina håndterer utfordringen med å redusere klimagassutslipp.
Solveig Aamodt
Solveig Aamodt
Solveig Aamodt er forsker ved CICERO Senter for klimaforskning. Hun er statsviter, og forsker for tiden særlig på klimapolitiske prosesser i store utviklingsland, spesielt Brasil og India.
Publisert 10. oktober 2017
Sist oppdatert 8.4.2022, 14:24
Artikkelen er mer enn to år gammel

Kan kjemper påvirkes?

I både Brasil, India og Kina har klimakoalisjoner kjempet for innflytelse på klimapolitikken. Men selv om koalisjonene har sammenfallende mål, må de bruke ganske ulike midler for å nå frem.

Informal_meeting_of_BRICS_leaders_on_the_sidelines_of_the_2016_G20_Summit_in_China_(2)

Brasils president Michel Temer, Indias statsminister Narendra Modi og Kinas øverste leder Xi Jinping: Tre statsledere som alle blir forsøkt påvirket av nasjonale klimakoalisjoner.

Publisert 10. oktober 2017
Sist oppdatert 8.4.2022, 14:24
Artikkelen er mer enn to år gammel
Iselin Stensdal
Iselin Stensdal
Iselin Stensdal er forsker ved Fridtjof Nansens institutt. Der arbeider hun blant annet med forskning på Kina og energi-, klima-, og miljøspørsmål, både fra et internasjonalt, nasjonalt og lokalt nivå. Hun er for tiden også PhD-kandidat ved Universitetet i Oslo. Doktorgraden handler om hvordan lokale myndigheter i Kina håndterer utfordringen med å redusere klimagassutslipp.
Solveig Aamodt
Solveig Aamodt
Solveig Aamodt er forsker ved CICERO Senter for klimaforskning. Hun er statsviter, og forsker for tiden særlig på klimapolitiske prosesser i store utviklingsland, spesielt Brasil og India.

Nå er det ikke lenge til det årlige store klimatoppmøtet begynner. Årets møte, COP23 arrangeres i Bonn hos sekretariatet for FNs klimakonvensjon (UNFCCC). Etter at Parisavtalen ble vedtatt i 2015, er det de neste stegene man nå vil forhandle om. Brasil, India og Kina stod for over 36 prosent av verdens klimagassutslipp i 2014 ifølge tall fra Verdensbanken. Under FNs klimakonvensjon er de tre klassifisert som utviklingsland. Hvordan kan disse kjempene påvirkes til å begrense utslippene sine?

Det tilhører sjeldenhetene at landenes forhandlingsledere går med på noe i forhandlingene som de ikke har hjemmel for hjemme. Derfor er det viktig å kjenne til nasjonale forhold. I vår artikkel «Seizing policy windows: Policy Influence of climate advocacy coalitions in Brazil, China, and India, 2000–2015», sammenlikner vi klimapolitikkutviklingen i disse tre viktige landene fra 2000 til 2015.

Konfrontasjon i Brasil, samarbeid i Kina

Til tross for mange ulikheter har landene til felles at det finnes klimakoalisjoner som har jobbet for å fremme nasjonal klimapolitikk. Felles for koalisjonene er at de består av miljøorganisasjoner, klimaforskere, miljøbyråkrater. Politikere og næringslivsrepresentanter har også i noen grad vært med i koalisjonene. Et annet fellestrekk for koalisjonene er at de har mye ekspertise, og at deres meninger derfor ofte har faglig tyngde. Koalisjonene lyktes i å løfte klimaendringer opp på de politiske agendaene på begynnelsen av 2000-tallet, og deres arbeid viser seg i at alle tre landene vedtok nasjonal klimapolitikk mellom 2007 og 2009.

Koalisjonene jobber i ulike land, og det er dermed og også forskjeller på hvordan de fremmer klimapolitikk. Landenes politiske systemer og de ulike politiske kulturene legger føringer for hvordan koalisjonene kan jobbe med å påvirke politikken. Økonomiske forhold, landenes energimiks og andre utslippskilder, samt teknologisk og økonomisk utvikling er også av betydning. Brasil og India er demokratier, mens Kina ikke er det. I Kina har koalisjonen dermed lagt vekt på samarbeid med myndighetene, mens den brasilianske klimakoalisjonen har hatt en mere konfronterende strategi. I India har koalisjonen tatt en utfyllende rolle i klimapolitikken.

Viktig å anerkjenne kursendring

At koalisjonenes arbeid er betinget av landenes økonomiske system og interesser vises godt. Brasil er det eneste landet av de tre hvor klimakoalisjonene møter motstand fra andre etablerte koalisjoner. I kampen om avskoging møter klimakoalisjonen motstand fra en jordbrukskoalisjon som ikke ønsker flere begrensninger i bruken av regnskogareal til jordbruk, og i energipolitikken har Brasil en energikoalisjon med andre interesser enn å begrense utslippene. I India har klimakoalisjonen knyttet utslippsreduksjoner til andre viktige og vedtatte politiske mål som bekjempelse av fattigdom, energiforsyning og vannsikkerhet. Klimapolitikken blir dermed en positiv bieffekt som gir en vinn-vinn-situasjon. I Kina som fortsatt har planøkonomiske trekk, har de store politiske linjene siden 2006 beveget seg vekk fra energiintensiv og forurensende industri mot et grønnere skifte og fornybar energiindustri. Klimakoalisjonens anbefalinger har dermed passet godt med det større økonomiske bildet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi ser også at de internasjonale klimaforhandlingene og annen internasjonal klimapolitikk har spilt en rolle i å holde klima på den politiske agendaen i de tre landene. De internasjonale prosessene er med på å skape politiske mulighetsrom for klimakoalisjonene. Dersom man ønsker å påvirke kjemper utenifra kan det derfor være lurt å holde engasjementet internasjonalt oppe, og signalisere overfor disse landene at man ser og anerkjenner at de har endret politikken sin i riktig retning med tanke på å redusere globale utslipp.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En gruppe tjenestemenn og delegater snakker sammen ved et bord under FNs klimakonferanse COP30 i Brasil.

Dette skjedde på COP30: Den store oversikten

Massiv motstand hindret veikart for fossil utfasing. EU og Kina fant ikke tonen i USAs fravær. Fremskritt på klimatilpasning og mer penger til skog. Energi og Klima oppsummerer resultatene fra COP30 i Belém.

27. november 2025
Les mer
En mann i dress holder en mikrofon i den ene hånden og peker fremover med den andre hånden mot en ensfarget bakgrunn.

USAs fravær svekker ambisjoner – men gir også muligheter

USA har ingen føderal delegasjon i Belém. Det etterlater et maktvakuum i forhandlingene på COP30, med konsekvenser for klimaambisjonene og verdens klimapolitiske dynamikk, skriver Svein Tveitdal.

15. november 2025
Les mer
Sikkerhetsfolk og demonstranter støter sammen i et overfylt innendørsrom, der folk dytter og rekker opp hendene, noe som skaper en anspent atmosfære.

Frustrerende rapporter i Belém: Vi gjør ikke nok

Vi styrer fortsatt mot 2,6 graders oppvarming, men endelig er det noen som skryter av Norges klimamål: Climate Action Tracker gir oss pluss i margen. Les også om oljeboom i Sør-Amerika, sikkerhetstrusler på Island, ekstremvær i Asia og metanpolitikk i trøbbel.

14. november 2025
Les mer
To menn i dress, den ene vinkende, står utendørs mens folk i forgrunnen holder opp gule og røde blomsterbuketter.

Kina skuffer, men rykker fra

Denne ukens fem utvalgte: Kinas klimamål skuffer, Sverige bommer helt på sine, Brasil tar initiativ, kloden er i dårlig form og klimatilpasset sopp blir farligere for helsen.

26. september 2025
Les mer
ANNONSE
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026