1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Carlos Bernuy-Lopes
Carlos Bernuy-Lopes
Carlos Bernuy-Lopes er postdoktor og faglærer ved Institutt for materialteknologi, fakultet for naturvitenskap, NTNU    
Publisert 24. mai 2017
Sist oppdatert 28.3.2022, 15:40
Artikkelen er mer enn to år gammel

På vei mot neste gene­ra­sjon bren­sel­celler

Teknologien som kan bli neste generasjons brenselceller har mange fordeler. Vi må utvikle teknologi som både kan produsere og utnytte hydrogen på en effektiv måte.

Publisert 24. mai 2017
Sist oppdatert 28.3.2022, 15:40
Artikkelen er mer enn to år gammel
Carlos Bernuy-Lopes
Carlos Bernuy-Lopes
Carlos Bernuy-Lopes er postdoktor og faglærer ved Institutt for materialteknologi, fakultet for naturvitenskap, NTNU    
Carlos Bernuy-Lopez og hans kolleger forsker på bruk av nye og forbedrede materialer til bruk i neste generasjon brenselceller. (Foto: NTNU)

Hydrogen er en viktig alternativ kilde for fornybart brennstoff. Hydrogen er både billig og enkelt tilgjengelig, og kan spille en nøkkelrolle i å redusere forurensning fra transport. Imidlertid produseres hydrogen fremdeles fra fossilt brensel (dampomforming). Derfor må vi utvikle teknologi som både kan produsere og utnytte hydrogen på en effektiv måte.

En brenselcelle er en innretning som kan omforme brennstoff til kraft, strøm eller varme via en kjemisk reaksjon hvor vann er det eneste biproduktet. Noen brenselceller drives av hydrogen, og disse finner man i dag blant annet i en del kjøretøy. Disse brenselcellene er kalt PEM (proton exchange membrane) brenselceller.

Utfordringen med PEM-brenselceller er at de bruker dyre katalysatorer av metall som platina eller gull for å drive de kjemiske prosessene som omformer hydrogenet til strøm.

En annen type brenselceller, kalt keramisk brenselcelle («SOFC-solid oxide fuel cell» på engelsk) har ikke denne utfordringen. Disse brenselcellene kan bruke billige og miljøvennlige materialer istedenfor de dyre metallkatalysatorene. De har i tillegg en annen stor fordel: Samme system kan fungere begge veier: For eksempel kan den produsere veldig ren hydrogen hvis den tilsettes vann og energi, eller den kan i motsatt fall tilsettes hydrogen og produsere energi og vann.

I fremtiden kan man se for seg at en bil med en slik brenselcelle kan kobles til en vann- og strømkilde når den ikke brukes, for så å produsere hydrogen som brukes til å frembringe strøm når bilen skal kjøres.

Men, én utfordring må løses før denne type brenselcelle kan tas i bruk kommersielt: SOFC-brenselceller krever svært høye temperaturer (over 800 grader celsius) for å fungere. Med så høye temperaturer må man bruke dyre isolasjonsmaterialer, i tillegg til at sikkerhetsrisikoen er stor. Utfordringen ligger derfor i å utvikle et helt nytt materiale i brenselcellen, og er store krav til det nye materialet: Det må fungere like godt ved lave temperaturer, samtidig som brenselcellen fungerer like bra eller enda bedre enn dagens.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forskere ved NTNU, SINTEF og UiO jobber sammen med forskere fra flere andre land for å finne en løsning på denne utfordringen. De jobber for å forstå de prosessene som skjer i brenselcellene ned til minste detalj slik at de vet hvilke faktorer som er avgjørende, og hva som skjer hvis faktorene endres. Basert på disse kunnskapene bruker de nanoteknologi til å utvikle nye og bedre materialer til bruk i brenselcellene.

Prosjektet har kommet godt i gang, og de første resultatene er allerede publisert i vitenskapelige tidsskrifter.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Utslippsbudsjett for 1,5 °C snart tomt

Med dagens utslippsnivå er det bare fire år igjen til karbonbudsjettet for global oppvarming på 1,5 °C er brukt opp.

17. november 2025
Les mer
To ledere, en i rødt og en i hvitt, tar hverandre i hånden over et konferansebord på klimatoppmøtet i Belém, mens flaggene til Brasil og EU er synlige.

Hvordan EU slår to fluer i en smekk ved å åpne for klimakvoter

På COP30 i Brasil satser EU på å bruke karbonmarkeder som verktøy for både billigere klimapolitikk og økt geopolitisk innflytelse. 

11. november 2025
Les mer
Flyfoto av jordbruksland med gule og grønne åkrer omkranset av trær, og en liten klynge bygninger med røde tak i utkanten av åkrene.

ESA ber Norge skjerpe klimainnsatsen

Norge ligger an til å nå målet for utslippskutt i transport, landbruk og bygg, men taper terreng på skog og arealer.

7. november 2025
Les mer

Traktor, tarmgass og tiltak i industrien

Norske klimagassutslepp fell, sauer slepper ut mindre enn vi tidlegare har trudd, og norsk industri planlegg milliardar i nye klima- og energisparingstiltak.

7. november 2025
Les mer
ANNONSE