1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 7. februar 2019
Sist oppdatert 27.1.2020, 21:01
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Elferge-revo­lu­sjonen startet på Vest­landet – nå kan hurtig­bå­tene stå for tur

Fire år etter at «Ampere» krysset Sognefjorden for første gang er 14 elferger i drift og over 50 i bestilling. Det er på tide å ta nullutslippsteknologien ett steg videre: Hurtigbåtene står for tur.

ampere_nov2017_

Elfergerevolusjonen startet med «Ampere» på strekningen Lavik-Oppedal.

Publisert 7. februar 2019
Sist oppdatert 27.1.2020, 21:01
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no

Hurtigbåtene er en klimaversting. De brenner tilsammen 86 millioner liter diesel i året og slipper ut 900 gram CO2 per passasjerkilometer – 700 gram mer enn innenriksfly og 890 gram mer enn tog.

Dette er det mulig å gjøre noe med.

Det offentliges anbudsmakt er sterkt, og kan brukes til å få nullutslippsløsninger fra tegneblokka – via prototyper – til kommersialisering.

Det har Trøndelag skjønt. Fylkeskommunen har inngått utviklingsavtale med fem konsortier ledet av Brødrene Aa, NTNU Technology Transfer og Flying Foil, Rødne Trafikk As, Transportutvikling As og Selfa Arctic AS.

De fem konsortiene skal utvikle og demonstrere at nullutslipp er mulig for hurtigbåter med hastigheter over 30 knop. Resultatet skal presenteres i løpet av året, og vil gi viktig kunnskap om nullutslipps-mulighetsrommet når fylket skal fornye hurtigbåtkontrakter for drift fra 2023/2024.

Men først ut er Vestlandet. 

I år skal samtlige hurtigbåtsamband i Sogn og Fjordane lyses ut for kontrakter som vil gjelde fra 2022.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Hordaland skal turistruta Hardanger fornyes fra 2020, rutene Bergen – Askøy og Knarvik – Frekhaug – Bergen følger like etter og de øvrige seks sambandene et par år senere.

Hydrogen er et alternativ der batteri ikke strekker til

For noen hurtigbåtsamband, slik som Bergen – Askøy, er batteri teknologisk mulig. Men kombinasjonen distanse, båtstørrelse, hastighet og liggetid ved kai, gjør batteri uegnet for mange hurtigbåtruter. Her kan hydrogen være et alternativ.

I 2021 blir den første bilfergen som kan gå på flytende hydrogen satt i drift i på sambandet Hjelmeland – Skipavik – Nesvik i Rogaland. Dette bilfergesambandet kunne fint klart seg med helelektriske ferger, men Statens vegvesen har valgt hydrogen for å bidra til å få på plass en verdikjede for hydrogenproduksjon og hydrogenbruk i skip som ikke er egnet for batteri. Hurtigbåt er et slikt eksempel, og fylkeskommuner som drifter hurtigbåtsamband kan støtte opp om Statens vegvesen sin hydrogensatsing.

Mange liter diesel skal ut av energimiksen

Norges langsiktige klimamål er at vi skal være et lavutslippssamfunn i 2050 med 90-95 reduksjon i klimagassutslippene. Da er det mange liter diesel som skal ut av energimiksen.

Våre støttespillere

I Granavolden-plattformen har Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig folkeparti satt mål om å halvere utslippene fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030. I tillegg vil de stille krav om utslippsfrie eller fornybare løsninger i offentlige ferge- og hurtigbåtanbud der det ligger til rette for det.

Når svært mange ferge- og hurtigbåtkontrakter inngås for åtte- eller tiårs-perioder er ikke 2030 lenge til. I praksis betyr det at neste gang en kontrakt på et samband skal fornyes, må utslippskravene skjerpes. Alle bør som utgangspunkt sikte mot nullutslipp.

Dette har vi fått til på fergene. Hordaland stilte krav om minst 55 prosent reduksjon i klimagassutslipp i fergeanbudene. Det har ført til at alle 17 fylkeskommunale fergesamband er i ferd med å bli hel- eller delelektrifisert.

Klimaambisjon og verdiskaping

Det er tid for å ta ferge-erfaringen med inn i hurtigbåtsegmentet. Regjeringen har tatt forbehold om at det skal stilles krav om utslippsfrie eller fornybare løsninger «der det ligger til rette for det». Det er en formulering med stort tolkningsrom.

Men i stedet for å si «teknologien er ikke moden nok, så det ligger ikke til rette for det», «infrastrukturen er ikke på plass, så det ligger ikke til rette for det» eller «vi har ikke penger, så her ligger det ikke til rette for det», så kan visjonære fylkespolitikere si: «Noe annet enn utslippsfrie hurtigbåter er ikke et alternativ. Sammen med staten, er det vår jobb å legge til rette for det.»

Det handler om å øke klimaambisjonen. Og så handler det også om verdiskaping og eksportinntekter. Det globale hurtigbåtmarkedet er stort, og Norge og Vestlandet har en maritim næring i verdenstoppen.

Det er et fortrinn vi kan utnytte.

Ekspress- og hurtiggående båtruter i Sogn og Fjordane

  • Sogn-Bergen-(Flåm)
  • Sogn-Nordfjord
  • Bergen-Nordfjord
  • Flåm-Balestrand
  • Gulen-Ytre Solund
  • Hardbakke-Kolgrov-Utvær
  • Hardbakke-Nåra-Mjømna
  • Gåsvær-Midtre Solund-Hardbakke
  • Nord-Solund
  • Florø-Veiesund-Stavang-Askrova-Svanøy
  • Florø-Barekstad-Batalden-Fanøy
  • Florø-Rognaldsvåg-Kinn
  • Florø-Barekstad-Batalden-Fanøy-Rognaldsvåg-Kinn
  • Måløy-Smørhamn-Florø (Kystvegekspressen)
  • Måløy-Silda
  • Måløy-Gangsøy-Risøy
  • Selje-Seljeøya

Ekspress- og hurtiggående båtruter i Hordaland

  • Kleppestø – Strandkaien
  • Knarvik – Frekhaug – Bergen
  • Lokalbåt Austevoll
  • Sunnhordland – Austevoll – Bergen
  • Reksteren – Våge – Os
  • Turistrute Hardanger (Norheimsund – Herand – Utne – Kinsarvik Lofthus – Ulvik – Eidfjord)
  • Hellesøy – Hernar
  • Espevær – Eidesvik
  • Rosendal – Bergen
ANNONSE
Bluesky

Les også

To menn i dress sitter og snakker i et utsmykket rom med gulldekorasjoner og en byste på en kappe i bakgrunnen. Den ene mannen gestikulerer, mens den andre sitter med hendene foldet.

Trump stansa IMO – no må Noreg og Europa vakne

Me var for naive. Det er kjensla eg står igjen med etter å ha vitna med eigne auge at USA og Donald Trump klarte å utsetje klimasatsinga i skipsfarten, skriv Reber Iversen frå Maritime CleanTech.

6. november 2025
Les mer
En historisk, rund mursteinsbygning med buede vinduer, flankert av en løvestatue på en steintrapp; et flagg vaier på toppen av bygningen.

På tide å droppe målet om klimanøytralitet

Det vil bli dyrt, klimaeffekten er usikker og pengene kan brukes smartere. Stortingets mål om at Norge skal være klimanøytralt fra 2030, bør avskaffes, skriver Zero-leder Stig Schjølset.

30. oktober 2025
Les mer
Flere elbiler står parkert på rekke og rad om natten, koblet til ladestasjoner langs et snødekt fortau ved siden av et gjerde.

Professorene som ikke svarte på spørsmålet

Tre økonomiprofessorer ville ikke svare på hva kostnadene ved klimapolitikken er, skriver samfunnsøkonom Øystein Sjølie.

16. oktober 2025
Les mer
Flyfoto av et kystområde med moderne bygninger, en brygge med småbåter, et stort cruiseskip og omkringliggende grøntområder langs strandlinjen.

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Manglende kapasitet i kraftnettet har fått flere havner til å bruke strømmen smartere. Men uten tilgang på mer kraft blir det likevel vanskelig for havne-Norge å ta grønne sjumilssteg, skriver tre Sintef-forskere.

12. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket