1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 3. desember 2020
Sist oppdatert 22.3.2021, 08:35
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

EU vil ha skips­farten inn i kvote­mar­kedet – men motstanden er stor

EU har startet flere parallelle prosesser for å få skipsfarten til å kjøpe kvoter for utslippene sine. Men hvordan markedet skal fungere og konsekvensene av det, er usikkert. Fra næringen mottar EU kritikk og advarsler.

Ursula von der Leyen

EU-president Ursula von der Leyen, har hele tiden vært tydelig på at også skipsfarten må kutte utslipp. Foto: European Parliament/Flickr

Publisert 3. desember 2020
Sist oppdatert 22.3.2021, 08:35
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no

EUs grønne giv, lansert i desember 2019, skal transformere EU til en konkurransedyktig økonomi med netto null utslipp i 2050.

Skipsfart er den eneste sektoren som ikke er inkludert i EUs klimaarbeid, og EU-kommisjonens president, Ursula von der Leyen, var tidlig ute med å varsle at dette ikke kan fortsette. Kommisjonen vil ha skipsfarten inn i EUs kvotemarked (EU-ETS).

Hva vil det i så fall bety?

  1. For det første vil det betyr at skipsfarten må betale for utslippene sine. Akkurat nå ligger kvoteprisen på opp mot 30 euro per tonn CO₂. 
  2. Vil det bety at skipsfartens utslipp vil gå ned? Tja, det er ikke sikkert. Isolert sett er kvoteprisen kanskje ikke høy nok til å gjøre alternative drivstoffer med lavere utslipp konkurransedyktig, men sammen med andre tiltak kan det dytte skipsfarten raskere i en grønnere retning.
  3. Vil kvoteprisen for andre næringer bli høyere? Ja, det er sannsynlig. Når det kommer inn en ny sektor som trolig må kjøpe kvoter for alle utslippene, så øker etterspørselen og kvoteprisen. Hvor mye prisen kan gå opp, vil avhengige av hvor stor del av skipsfarten som blir inkludert i kvotemarkedet. I Kommisjonens analyse av konsekvensene av å øke utslippsmålet for 2030 er det skissert to alternativer: Enten å kun inkludere skipsfarten internt i EU eller å også inkludere skip som kommer til eller seiler fra EU. Med det siste alternativet vil skipsfartens etterspørsel etter kvoter være mye større. I 2018 var utslippene fra skipsfarten på 138 millioner tonn CO₂, hvorav 2/3 var fra trafikk til eller fra EU mens 1/3 var fra trafikk internt i EU.   
  4. Vil det bidra til at skipsfartens grønne skifte går raskere? Det er det ulike meninger om. Tilhengerne – slik som EU-kommisjonen selv, mener dette kan bidra til større tempo i det internasjonale klimaarbeidet som pågår i regi av FNs internasjonale sjøfartsorganisasjon (IMO). Kritikerne mener det kan forsinke arbeidet.

Næringen advarer om negative konsekvenser

Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (ICS) er for eksempel helt uenig med EU i at kvotemarkedet er egnet for å regulere skipsfarten. ICS advarer om at EU både kan ødelegge for det pågående klimaarbeidet i IMO og også ødelegge samarbeidet med viktige handelspartnere. Også det japanske rederiforbundet advarer sterkt mot regionale reguleringer.

Nyhetsbrevet Europas grønne skifte

I nyhetsbrevet Europas grønne skifte velger Energi og Klima-redaksjonen ut nyheter og analyser om klimapolitikken i Europa, med særlig blikk på EUs grønne giv. Utsending en gang i måneden.

Abonner på Europas grønne skifte:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Danske Rederier og A.P. Møller-Mærsk er varme tilhengere av globale, fremfor regionale regler, men er likevel mindre avvisende. Det danske rederiforbundet og Møller-Mærsk foreslår at selskap som går i front bør belønnes med gratiskvoter.

Engebret Dahm, administrerende direktør i Klaveness Combination Carriers, mener Norge bør støtte EUs forslag. I et innlegg i DN i november skriver han at for å tvinge shippingbransjen til å kutte utslipp, er det ingen vei utenom karbonskatter.

Hvor langt er arbeidet kommet?

Vel, det pågår to til dels parallelle prosesser.
Prosess 1: Kvotemarkedsdirektivet skal revideres i 2021. Det er åpnet for innspill frem til 5. februar 2021. I høringsteksten står at det Kommisjonen vil vurdere å minst inkludere skipsfarten internt i EU.

Prosess 2: EUs regelverk for overvåking, rapportering og verifikasjon av drivstofforbruk og utslipp fra skip er under revisjon. Dette såkalte MRV-regelverket pålegger alle skip over 5000 bruttotonn som reiser mellom EU-land og til eller fra EU å rapportere drivstofforbruk og utslipp. Revisjon av MRV-regelverket ville sannsynligvis sklidd godt under de flestes radar, om det ikke hadde vært for at saksordføreren, tyske Jutta Paulus (De Grønne), hadde ambisjoner om å utnytte revisjonen til å få til mer.

Våre støttespillere

Tidligere i år la hun frem det endelige forslaget til nye regler under MRV-regelverket. Det inneholder ikke bare tekniske justeringer, men også forslag om:

  • At skipsfarten, både skip som seiler internt i EU og skip som seiler til og fra EU, skal inkluderes i kvotemarkedet så raskt som mulig. I første omgang foreslo hun fra 2021, men det ble endret til 2022.
  • At skipsfarten skal redusere sine utslipp per transportarbeid lineært til 40 prosent innen 2030. (Lineært ble lagt inn i teksten for å unngå at rederi venter til 2030 med å kutte utslipp.)
  • At inntektene fra skipsfartens kvotehandel skal gå inn i et Ocean Fund som skal finansiere overgangen til en grønnere skipsfart.

Parlamentet støtter forslaget

Revisjonen av MRV-regelverket er altså kommet lengre enn revisjon av kvotemarkedsdirektivet. I september var de nye forslagene i MRV-regelverket til behandling i EU-Parlamentet. Der ga flertallet støtte både til forslaget om å ta skipsfarten inn i kvotemarkedet fra 2022, opprettelsen av et fond, og kravet om minst 40 prosent utslippskutt innen 2030. 

EU-kommisjonær Johannes Hahn, som har ansvar for budsjett og forvaltning, var imidlertid skeptisk. Han sa i debatten at kommisjonen står fast på intensjonen om å utvide kvotemarkedet til skipsfarten, men at det ikke er riktig å bruke MRV-forskriften til dette.

Men med støtten fra Parlamentet vil MRV-reguleringen inklusiv forslaget om å inkludere skipsfarten i kvotemarkedet og utslippskravet tas med videre når Kommisjonen, Parlamentet og EUs medlemsland skal komme til enighet og fatte endelige vedtak.

Hva nå?

Kommisjonens forslag til endringer i kvotemarkedsdirektivet er ventet første halvår 2021. Behandling av MRV-reguleringen kan bli gjennomført før den tid – med eller uten en avgjørelse om skipsfartens kvotemarkedsskjebne. 

For EU handler det om å gå i front i klimakampen. Men det handler også om grønn vekst.

I tillegg til revisjon av MRV-regelverket og kvotemarkedsdirektivet, har EU-kommisjonen tatt initiativ til ReFuelEU Maritime. Her foreslås det å redusere prisgapet mellom konvensjonelt og alternativt drivstoff, tilby finansiering til storskala drivstoffproduksjon og infrastruktur, benytte differensierte havneavgifter og vurdere krav til at en gitt andel av energibehovet ved kai skal dekkes av landstrøm eller alternative drivstoffer.

EU har ambisjoner om å styrke sin konkurransekraft – også innen den maritime sektoren. Det er derfor viktig å følge med på hva EU gjør for å skape vekst og utvikling innen grønn maritim industri og innen lav- og nullutslipps infrastruktur i havner. Det kan potensielt få like stor betydning for skipsfartens grønne skifte, som kvoter og utslippskrav.

ANNONSE
Bluesky

Les også

To ledere, en i rødt og en i hvitt, tar hverandre i hånden over et konferansebord på klimatoppmøtet i Belém, mens flaggene til Brasil og EU er synlige.

Hvordan EU slår to fluer i en smekk ved å åpne for klimakvoter

På COP30 i Brasil satser EU på å bruke karbonmarkeder som verktøy for både billigere klimapolitikk og økt geopolitisk innflytelse. 

11. november 2025
Les mer
Et panel av internasjonale delegater sitter ved et konferansebord under en skjerm som viser "Thematic Session 2: The Energy Transition", med vindturbiner i bakgrunnen.

Ti år etter Paris: Klimamålene glipper, men mulighetene vokser

Klimatoppmøtet i Brasil trenger ikke nye avtaler, men en raskere gjennomføring av de avtalene vi allerede er blitt enige om, skriver Sverre Alvik i DNV.

11. november 2025
Les mer
Demonstranter i gule vester samles ved en bensinstasjon; i forgrunnen står en bil med "STOP AUX TAXES" sprayet på siden, og i bakgrunnen holder folk et fransk flagg.

EUs nye kvotesystem for bygg og transport: Storm på kontinentet, laber bris i Norge?

EUs nye kvotesystem vil gi økte priser på drivstoff og oppvarming. Dersom Norge holder fast ved CO₂-avgiften, vil det trolig påvirke befolkningen langt mindre her enn på kontinentet, skriver forsker Jørgen Wettestad.

1. oktober 2025
Les mer
Flyfoto av et kystområde med moderne bygninger, en brygge med småbåter, et stort cruiseskip og omkringliggende grøntområder langs strandlinjen.

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Manglende kapasitet i kraftnettet har fått flere havner til å bruke strømmen smartere. Men uten tilgang på mer kraft blir det likevel vanskelig for havne-Norge å ta grønne sjumilssteg, skriver tre Sintef-forskere.

12. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026