1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 27. mai 2019
Sist oppdatert 3.7.2023, 12:53
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Fiske­flå­tens klima­gass­ut­slipp er ute av kurs

Bilfergene står midt i et grønt teknologiskifte – fra diesel til batteri. Men i fiskeflåten øker bruken av fossil diesel år for år. I rapporten «Klimatiltak og virkemiddel i fiskeflåten» som ble lagt frem 24. mai, har Nærings- og fiskeridepartementets klimautvalg så godt som ingen forslag til hvordan utslippstrenden skal snus.

fiskeflåten klimagassutslipp

Dieselforbruket og utslippene fra fiskeflåten i norske havområder øker år for år. (Foto: Redningsselskapet)

Publisert 27. mai 2019
Sist oppdatert 3.7.2023, 12:53
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no

Grønn skipsfart står høyt på den politiske agendaen. I Granavolden-plattformen har regjeringen vedtatt at utslippene fra innenriks sjøfart og fiske skal halveres innen 2030. En handlingsplan for grønn skipsfart skal være like rundt hjørnet. Og det trengs. For selv om bilfergene går gjennom et teknologiskifte der dieselferger erstattes av elektriske, går det grønne skiftet i resten av skipsfarten for sakte, og fiskeflåten, som er nest største fartøykategori målt i utslipp, er på feil kurs.

Drivstofforbruket og utslippene øker

Fiskeflåten teller rundt 5400 aktive fartøy, og hele flåten (bortsett fra noen ganske få unntak) går på diesel. Billig diesel. Fiskefartøy betaler CO₂-avgift og grunnavgift på mineralolje, men får det aller meste refundert. I 2018 fikk en samlet flåte tilbakebetalt 619 millioner kroner. Det er 96 millioner mer enn i 2017 og 156 millioner kroner mer enn i 2016.

Tallene viser at drivstofforbruket øker, og det samme gjør utslippene.

Kystverkets Havbase, som inneholder data om drivstofforbruk og klimagassutslipp basert på AIS-data (Automatisk Informasjons System) fra fartøy som operere i norske havområder, viser samme tendens som refusjonsregnskapet. Blant 14 fartøyskategorier er det bare passasjerskip som har høyere utslipp i norske havområder enn fiskefartøyene. Utslippene fra passasjerskip kommer til å gå ned når effekten av ferge-elektrifiseringen slår inn. Innen fiskefartøy er det foreløpig lite som tyder på at utslippene kommer til å synke med det første.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vanskelig å konkurrere med subsidiert diesel

50 prosent utslippskutt innen 2030 er bortimot umulig uten et teknologiskifte. Diesel må erstattes med batteri, hydrogen, biodrivstoff eller andre utslippsfrie løsninger. Deler av fiskeflåten er egnet for batteridrift, men langt fra hele.  Det trengs en eller flere andre teknologier og de fleste er både mer umodne og ikke minst dyrere enn fossilt drivstoff. Veldig lite er i grunn konkurransedyktig på pris med subsidiert diesel. 
Så hva gjør vi da?

I desember 2016 vedtok Stortinget at regjeringen skulle innføre lik CO₂-avgift i ikke-kvotepliktig sektor, med foreløpig unntak for landbruket og fiskerinæringen. For landbruket og fiskerinæringen skulle det nedsettes partssammensatte utvalg som skulle vurdere muligheten for å innføre gradvis økt CO₂-avgift og samtidig foreslå andre klimatiltak.

Utvalget for fiskerinæringen, med representanter fra NTNU, SINTEF Ocean, Noregs Fiskarlag, UIT, Sjømat Noreg, Oslo Met, Noregs Fiskarlag, Noregs Kystfiskarlag, Handelshøgskolen, NMBU, ble nedsatt i mai 2018. I mandatet ble utvalget bedt om å legge vekt på forslag som kan gi kostnadseffektive reduksjoner i klimagassutslippene.

Sluttrapporten «Klimatiltak og virkemiddel i fiskeflåten» ble levert og sendt på høring 24. mai i år. Konklusjonen til utvalget er en anbefaling om å innføre full CO₂-avgift fra 1.1.2020 for fiske og fangst i nære farvann men med en kompensasjon basert på førstehåndsverdien av fangsten. Begrunnelsen for kompensasjonsordningen er at det vil gi incentiv til å drive mer drivstoffeffektivt.

Et mindretall i utvalget mener imidlertid at den foreslåtte kompensasjonsordningen er en «prissubsidie med uklare incentiv-, omfordelings- og miljøeffekter som bare kan forsvares innført som en tidsavgrenset overgangsordning».

Våre støttespillere

Skuffet over utvalget

Utvalget har ingen nye forslag til hvordan fiskeflåten kan kutte utslippene av betydning, og skriver:
«Utvalget kan ikke se at det på kort sikt finnes enkle og kostnadseffektive tekniske løsninger som per i dag kan gi en signifikant reduksjon i klimagassutslippene til fiskeflåten, og utvalget ser få muligheter til å erstatte fossilt drivstoff med andre energibærere i nær framtid.»

Det er så få nye forslag i rapporten at det ene utvalgsmedlemmet har fått inn merknaden: «Rapporten kunne vært mer offensiv i forslagene for å få en rask omlegging til mer miljøvennlig teknologi i fiskeflåten.»

Det er svært synd at næringen selv ikke har flere forslag til hva som må til for å kutte kraftig i utslippene. For utslippene må ned, og en halvering innen 2030 krever rask handling.

Det kommer ikke til å bli enkelt. Diesel er billig, og subsidiert diesel er enda billigere. Alle alternativer vil i hvert fall så lenge teknologien er umoden, være dyrere. Men det er et teknologiskifte som trengs.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En moderne industribygning med flere lasteramper og to høye skorsteiner som sender ut hvit røyk under en overskyet himmel.

Derfor bør CO2 fanges fra avfallsforbrenning

Flere norske byer bør gjøre som Oslo nå gjør på Klemetsrud. Deriblant Trondheim, der hvert fjerde tonn med fossilt CO₂ stammer fra avfallsforbrenning, skriver fire Sintef-medarbeidere.

26. november 2025
Les mer

Traktor, tarmgass og tiltak i industrien

Norske klimagassutslepp fell, sauer slepper ut mindre enn vi tidlegare har trudd, og norsk industri planlegg milliardar i nye klima- og energisparingstiltak.

7. november 2025
Les mer
Tett skog med høye, rette furutrær og mosekledd mark, sett oppover gjennom stammene.

Norge trenger ikke kjøpe seg fri – vi har allerede løsningen

Norge velger å kjøpe kvoter fra Danmark i stedet for å føre vårt eget skog- og myropptak inn i klimaregnskapet. Dette er ikke nødvendig – det er et politisk valg, skriver Owe Waltherzøe, leder i Partiet DNI.

3. oktober 2025
Les mer
Flyfoto av et kystområde med moderne bygninger, en brygge med småbåter, et stort cruiseskip og omkringliggende grøntområder langs strandlinjen.

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

Manglende kapasitet i kraftnettet har fått flere havner til å bruke strømmen smartere. Men uten tilgang på mer kraft blir det likevel vanskelig for havne-Norge å ta grønne sjumilssteg, skriver tre Sintef-forskere.

12. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026