1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 16. januar 2020
Sist oppdatert 17.1.2020, 09:14
Artikkelen er mer enn to år gammel
Debatt

Gir det mening å frakte skitten olje på grønne skip?

Svaret er åpenbart ja.

Johan Sverdrup

Equinor har vedtatt at utslippene fra produksjon i Norge skal kuttes til nær null i 2050. Når selskapet legger frem sin «klimaplattform» senere i år bør de også presentere klimamål for oljetransporten.

Publisert 16. januar 2020
Sist oppdatert 17.1.2020, 09:14
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no

«Verdens største oljeselskap, Saudi Aramco, kan gjøre en forskjell ved å kreve at skipene som frakter selskapets olje skal være utslippsfrie fra 2025». Det var budskapet i et innlegg i Financial Times, signert Statnetts konsernsjef  Auke Lont – men i rollen som medlem av Energy Transitions Commission.

Samme dag som innlegget sto på trykk, holdt Equinor-sjef Eldar Sætre pressekonferanse om selskapets nye klimamål. Equinor skal kutte utslippene med nær 100 prosent innen 2050.
Klimamålene gjelder kun selskapets produksjon i Norge. Aktivitet i utlandet er ikke med, og det er heller ikke utslippene som kommer fra bruken av olje og gass.

Men på pressekonferansen varslet Sætre at en større plan er på trappene. En «klimaplattform» som han kalte det. Han ville verken bekrefte eller avkrefte om klimaplattformen vil inneholde mål for kutt i indirekte utslipp, men sa at de «jobber med tenkningen rundt dette».

Bør adressere utslippene fra transport av egne varer

Som et minimum bør Equinor adressere utslippene fra transporten. Når olje fraktes som vare på skip fra ett land til et annet, er det ingen som «eier» utslippene. 

Dette er ikke unikt for oljetransport. Internasjonal skipsfart er, sammen med internasjonal luftfart, de eneste sektorene som ikke er en del av Parisavtalen. Ingen land er ansvarlige for å kutte utslipp fra skip som går i internasjonal trafikk. Utslippene fra skipsfarten har de siste årene ligget på rundt 850 millioner tonn CO₂ årlig. Det utgjør 2-3 prosent av globale CO₂-utslipp.

Mye selvskryt om lave produksjonsutslipp

Equinor lar aldri en anledning gå fra seg til å snakke om hvor lave utslippene fra produksjonen av Johan Sverdrup-oljen er. Knappe 700 gram CO₂ per fat er de på, mot 18 kilo CO₂ per fat i snitt i verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utslippene fra bruken snakker de mindre om, og utslippene fra transporten fra produksjon til kundene er heller ikke bakt inn i talepunktene.

Den aller første lasten fra Johan Sverdrup-feltet ble ifølge Sysla fraktet med tankskipet «Orpheas» til Kina. Det norske selskapet FreiXchange har estimert at CO2-utslippet for turen var på nærmere 6 kilo per fat. Altså mange ganger mer enn utslippene fra produksjonen.

Grønn skipsfart trenger høyere tempo

Norge har gått i front innen grønn skipsfart. Stat og fylker har stilt krav til ferger og hurtigbåter. I internasjonal skipsfart er det ikke i nærheten av det samme tempoet i omstilling fra fossilt til utslippsfritt.

Kundene – de som er avhengig av skip for å få varene sine ut til markedet – kan gjøre en forskjell.

Våre støttespillere

Hele den internasjonale skipsfarten går på billig tungolje og diesel. Det trengs utslippsfrie og klimanøytrale alternativer til dette i stort volum for å gjøre skipsfarten fossilfri. Ammoniakk er drivstoffet Auke Lont peker på i sitt innlegg i Financial Times. Det finnes også andre alternativer, men poenget er å komme i gang med den massive omstillingen som er nødvendig for å få den internasjonale skipsfarten vekk fra olje.

Hvis store kjøpere av sjøtransporttjenester vedtar mål og stiller krav om hvor mye mer karboneffektiv transporten skal være de neste fem, ti og femten årene, kan det skape etterspørsel etter utslippsfrie og klimanøytrale alternativer til tungolje og fossil diesel.  

 «Skal vi nå Parismålene vet vi at alle må bidra og alle må gjøre mer», sa Sætre på pressekonferansen.

Ifølge egen kommunikasjonsavdeling har Equinor til enhver tid 90-100 skip som seiler for dem. Å sette krav om at oljetankere skal seile uten karbonutslipp, vil kutte utslipp fra en større del av verdikjeden, samtidig som det bidrar fundamentalt til å redusere skipsfartens oljeforbruk.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En sittende mann med grått hår gestikulerer mens fem kolleger står rundt ham, alle engasjert i en alvorlig diskusjon.

Klimatoppmøtet: Ingen veikart for fossil utfasing eller stopp i avskoging

Motstand fra oljeland førte til at omstilling vekk fra fossil energi ikke nevnes i hovedbeslutningen fra COP30. Brasil vil gå utenom COP-prosessen for å lansere veikart om fossil energi og avskoging.

22. november 2025
Les mer

Utslippsbudsjett for 1,5 °C snart tomt

Med dagens utslippsnivå er det bare fire år igjen til karbonbudsjettet for global oppvarming på 1,5 °C er brukt opp.

17. november 2025
Les mer
Et panel av internasjonale delegater sitter ved et konferansebord under en skjerm som viser "Thematic Session 2: The Energy Transition", med vindturbiner i bakgrunnen.

Ti år etter Paris: Klimamålene glipper, men mulighetene vokser

Klimatoppmøtet i Brasil trenger ikke nye avtaler, men en raskere gjennomføring av de avtalene vi allerede er blitt enige om, skriver Sverre Alvik i DNV.

11. november 2025
Les mer
En stor folkemengde går langs en travel bygate med butikker, flagg og skilt på en solfylt dag.

Norge skal få et klimamål for forbruket

Å kutte utslipp vi skaper i utlandet gjennom forbruket vårt vil bety en utvidelse av norsk klimapolitikk. Her er områdene en bør ta fatt i først, skriver Tonje Orsten Kristiansen i Framtiden i våre hender.

6. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket