2
2

Støtt oss
2
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Stig Schjølset
Stig Schjølset
Daglig leder i Miljøstiftelsen ZERO. Tidligere bl.a. fagdirektør for grønn konkurransekraft i Klima- og miljødepartementet.
Publisert 3. november 2020
Sist oppdatert 3.11.2020, 12:59
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Etter­lys­ning: Klima­plan i tråd med Paris-avtalen

I løpet av 2020 skal regjeringen legge fram en plan for hvordan Norges klimamål for 2030 skal innfris. Hvilket klimamål regjeringen legger til grunn for arbeidet, vil avgjøre hvor viktig planen blir.

klimaregj

Økt CO₂-avgift er det viktigste virkemiddelet i klimameldingen statsminister Erna Solberg, olje- og energiminister Tina Bru og klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn har presentert og som nå er til behandling i Stortinget. (Foto: Bru/Olje- og energidep., Solberg/Statsm. kontor, Rotevatn/Klima- og miljødep.)

Publisert 3. november 2020
Sist oppdatert 3.11.2020, 12:59
Artikkelen er mer enn to år gammel
Stig Schjølset
Stig Schjølset
Daglig leder i Miljøstiftelsen ZERO. Tidligere bl.a. fagdirektør for grønn konkurransekraft i Klima- og miljødepartementet.

Litt forenklet kan vi si at Norge har to klimamål for 2030. Det mest omfattende er at Norges samlede utslipp skal kuttes med 50–55 prosent innen 2030, sammenlignet med nivået i 1990. Dette målet er Norges forpliktelse under Paris-avtalen. Her er det ikke spesifisert om kuttene skal tas i Norge eller i samarbeid med EU eller eventuelt land utenfor EU (kvotekjøp).

Det andre målet gjelder utslippene som ikke er omfattet av EUs kvotesystem, det vil si sektorer som transport, jordbruk og avfall (ofte omtalt som ikke-kvotepliktige utslipp). Dette er om lag halvparten av Norges utslipp. Her har Norge en rettslig forpliktelse gjennom klimasamarbeidet med EU om å kutte utslippene med minst 40 prosent, sammenlignet med nivået i 2005. I Granavolden-plattformen har regjeringen satt en ambisjon om å kutte disse utslippene med minst 45 prosent, og at disse kuttene skal skje i Norge.

Regjeringen har så langt signalisert at den kommende klimameldingen vil være en plan for hvordan det andre målet skal innfris. I Klimakur 2030, som ble lagt fram tidligere i år, har Miljødirektoratet og flere andre etater allerede gjort en grundig utredning av hvilke tiltak som trengs for å kutte de ikke-kvotepliktige utslippene med minst 50 prosent.

Selv om det ikke finnes like grundige analyser av reduksjonspotensialet i kvotepliktig sektor, er kunnskapsgrunnlaget tilstrekkelig til at klimameldingen bør kunne inkludere forsterket politikk også for disse sektorene.

2030-målet bør være 55 prosent kutt

ZERO mener derfor at regjeringens klimamelding bør omfatte alle utslippskilder. For å være i tråd med ambisjonene i Paris-avtalen, bør regjeringen legge en plan for å redusere Norges totale utslipp med minst 55 prosent innen 2030. Og kuttene bør skje gjennom tiltak i Norge.

Vår ambisjon må være å bidra til utslippsfrie løsninger i alle sektorer, ikke å betale andre for å kutte sine utslipp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er hovedsakelig tre grunner til at Norges viktigste mål i klimapolitikken det neste tiåret bør være å kutte de samlede utslippene med minst 55 prosent.

For det første må Norge og andre rike land ha tilnærmet nullutslipp innen 2050 hvis det skal være mulig å innfri målene i Paris-avtalen. For å sette en troverdig kurs mot null i 2050, må innsatsen økes i alle sektorer, også industrien, luftfarten og petroleumsvirksomheten som er omfattet av EUs kvotesystem.

For det andre er EUs klimapolitikk i rask endring. Hvis regjeringens klimaplan legger opp til å redusere utslippene med 45 prosent i ikke-kvotepliktig sektor, kan vi risikere at planen er utdatert etter få år. EU er allerede godt i gang med å øke sine klimaambisjoner. Dagens mål er at utslippene skal kuttes med 40 prosent innen 2030, men det er sannsynlig at målet økes til minst 55 prosent i løpet av kort tid. Det betyr at alle land, og særlig rike land som Norge, må levere betydelig større utslippskutt de neste ti årene. I tillegg ønsker EU-kommisjonen å inkludere flere sektorer i kvotesystemet. Neste sommer vil kommisjonen trolig legge fram et forslag om å inkludere utslipp fra veitrafikk, skipsfart og bygg i kvotesystemet. Hvis dette forslaget blir vedtatt, vil kun en liten andel av utslippene bli igjen i ikke-kvotepliktig sektor. Da vil skillet mellom kvotepliktige og ikke-kvotepliktige utslipp, som ligger til grunn for mye av Norges klimapolitikk, bli irrelevant.

Den tredje og kanskje viktigste grunnen til at klimameldingen bør være en plan for å kutte Norges samlede utslipp, er at mange av Norges muligheter i det grønne skiftet ligger i sektorer som er omfattet av kvotesystemet.

Våre støttespillere

Det gjelder for eksempel i prosessindustrien, hvor Norge har flere muligheter til å realisere lav- og nullutslippsteknologi med globalt spredningspotensial.

Hydrogen og havvind er andre områder hvor Norge har gode muligheter til å bygge ny industri i markeder som vokser raskt internasjonalt. Hvis vi forsterker innsatsen for klimakutt i industri, luftfart og petroleumsvirksomheten, vil det i praksis bety at vi raskere må utvikle og skalere opp hydrogen og havvind som klimaløsninger.

Plan for kutt i alle sektorer gir retning og forutsigbarhet

Flere EU-land har allerede lagt fram klimaplaner for å kutte sine totale utslipp og bygge grønn industri rundt de klimaløsningene som trengs for å innfri målene.

I desember 2019 vedtok Danmark at de nasjonale utslippene skal kuttes med 70 prosent innen 2030, sammenlignet med 1990. Målet er juridisk forpliktende i landets klimalov. Tyskland og Nederland har også nasjonale klimamål som dekker landenes totale utslipp, ikke bare de sektorene som ligger utenfor kvotesystemet.

På samme måte bør regjeringens klimamelding være en plan for å kutte utslipp i alle sektorer. Det vil være i tråd med Paris-avtalen, det vil være robust mot endringer i ambisjonsnivå og innretning av EUs klimapolitikk, og det vil gi retning og forutsigbarhet for politikken på de områdene som kan bli Norges viktigste satsinger i det grønne skiftet.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Ligger an til å bomme grovt på klimamål for sjøfart og fiske

Norge har et mål om å redusere utslippene fra sjøfart og fiske med 50 prosent innen 2030. Vedtatt og planlagt politikk er ikke nok til å nå målet.

16. desember 2025
Les mer
Folk går gjennom tåkebuer i nærheten av Eiffeltårnet i Paris, mens sollyset skinner bak og skaper silhuetter og reflekser.

En omstilling i tråd med Parisavtalen?

Omstillingskommisjonen skal legge grunnlaget for en energiomstilling «i tråd med Norges klimaforpliktelser». Hva kan det bety i praksis?

16. desember 2025
Les mer
En rekke EU-flagg står utstilt foran en moderne glassbygning mens folk går i nærheten.

EU venter kvoteoverskudd: Kan gjøre 2030-mål billigere for Norge

EU-kommisjonen venter et stort overskudd av utslippsenheter i sektorene utenfor kvotemarkedet frem mot 2030. Det kan gjøre det billigere for Norge å tette utslippsgapet i klimaavtalen med EU.

15. desember 2025
Les mer
En gruppe arbeidere iført varselvester, hjelmer og vernebriller står sammen på et industriområde.

Climate Action Tracker: Norges 2035-mål i tråd med 1,5 °C, men olje og gass må fases ut

Forskere har evaluert klimamålet for 2035 som Norge har sendt inn til FN. De mener målet er i tråd med å begrense global oppvarming til 1,5 °C, men finner også mye å sette fingeren på.

12. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Klimaetaten i Oslo kommune ser etter sin neste klimarådgiver transport

Dette er stillingen for deg som er klar for en viktig rolle
Oslo kommune
Frist: 6.1.2026
Flyfoto av et bykryss med en blå trikk, omkringliggende høsttrær og bygninger under en klar himmel.

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026