1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Stig Schjølset
Stig Schjølset
Daglig leder i Miljøstiftelsen ZERO. Tidligere bl.a. fagdirektør for grønn konkurransekraft i Klima- og miljødepartementet.
Publisert 13. april 2015
Sist oppdatert 25.3.2022, 10:26
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kommentar

Syns­punkter på EUs klimaboble? Speak now!

De som ønsker å påvirke utformingen av EUs klimapolitikk i perioden fram mot 2030, bør nå kjenne sin besøkelsestid. Høringen er i gang.

boblefinger

Også norske aktører kan påvirke hvordan EUs klimaboble skal fungere.

Publisert 13. april 2015
Sist oppdatert 25.3.2022, 10:26
Artikkelen er mer enn to år gammel
Stig Schjølset
Stig Schjølset
Daglig leder i Miljøstiftelsen ZERO. Tidligere bl.a. fagdirektør for grønn konkurransekraft i Klima- og miljødepartementet.

EU-kommisjonen søker nå innspill til reglene for EUs klimapolitikk etter 2020, altså perioden hvor Norge skal inkluderes i EUs felles forpliktelse eller «klimaboble». Kommisjonen er særlig interessert i nye elementer som kan forbedre de fleksible mekanismene i ikke-kvotepliktig sektor.

Den 26. mars startet EU-kommisjonen en åpen høringsprosess for å forberede revideringen av EUs innsatsfordelingsmekanisme (Effort Sharing Decision). Innsatsfordelingsmekanismen setter regler og nasjonale utslippsmål for de sektorene som ikke er omfattet av EUs kvotesystem, og regelverket skal etter planen revideres i 2016.

Føringer for endringer av «klimaboblen»

Det europeiske råd har allerede lagt noen føringer for denne revideringen. Det er bestemt at EU-landenes mål skal settes med utgangspunkt i BNP per innbygger, og at målene for 2030 skal variere mellom kutt på null og 40 prosent sammenlignet med 2005. Videre er det bestemt at det ikke skal være mulig å bruke FN-kvoter (CDM) for å innfri de nasjonale målene etter 2020, men at de fleksible mekanismene på EU-nivå skal forsterkes i peioden 2021–2030.

At det settes et utslippsmål per land, betyr ikke at disse må innfris gjennom reduksjoner nasjonalt, det er mer presist å si at landene må ta ansvar for at en slik reduksjon skjer på europeisk nivå. I motsetning til hva enkelte har hevdet setter altså ikke innsatsfordelingsmekanismen konkrete mål for «nasjonale utslipp» – det er opp til hvert land å bestemme fordelingen mellom egne kutt og bruk av fleksible mekanismer.

EU-kommisjonen vil heller ikke spesifisere et mål for «nasjonale utslipp» etter 2020, tvert imot ønsker Kommisjonen å bruke den pågående høringen til å få innspill til hvordan de fleksible mekanismene på EU-nivå kan utvikles ytterligere etter 2020.

Økt fleksibilitet etter 2020

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et sentralt element i innsatsfordelingsmekanismen er at hvert land får tildelt årlige utslippskvoter (annual emission allocations, AEAs), som kan handles mellom landene. Det er ingen begrensning på kjøp av AEAs fra andre land, og det er kun en begrensning på salg av slike kvoter.

Begrensningen er at land ikke kan selge mer enn 5 prosent av sine AEAs før man har gjort en «compliance check» som bekrefter at landets utslipp ligger under det årlige utslippsmålet som er satt i innsatsfordelingsmekanismen. Og foreløpig har de aller fleste EU-land utslipp som er lavere enn sine årlige utslippsmål, så i perioden fram til 2020 vil det i praksis ikke være noen reell begrensning på AEA-salg.

Men ettersom de fleste EU-land ligger an til å nå sine utslippsmål, vil det heller ikke være noen stor interesse for å kjøpe AEAs før 2020. Dette vil trolig endre seg etter 2020 fordi flere land da vil få mer krevende reduksjonsmål. EU-kommisjonen ønsker derfor å stimulere til økt handel med AEAs i perioden 2021–2030. I høringsdokumentet åpnes det for eksempel for at landene må auksjonere en del av sine utslippskvoter. For land som ligger godt an i forhold til sine utslippsmål, vil auksjonering av AEAs kunne gi betydelige inntekter, mens land som ligger bak sine mål vil få enklere tilgang til slike kvoter – som i mange tilfeller vil være et billigere alternativ til nasjonale kutt.

Det er nå gode ideer lettest fanges opp

EU-kommisjonen åpner også for å lage en ny mekanisme hvor salg av AEAs skal knyttes til finansiering av klimatiltak i vertslandet, og ønsker å diskutere hvordan en slik mekanisme kan legge til rette for deltagelse fra private aktører. Etter 2020 vil det i tillegg komme en ny fleksibel mekanisme på EU-nivå, nemlig at noen land vil få lov til å kansellere kvoter i EUs kvotesystem (EUAs) for å innfri utslippsmålene i ikke-kvotepliktig sektor. Det europeiske råd har bestemt at dette skal være en «limited, one-off cancellation», men hva dette betyr i praksis er det i første omgang opp til EU-kommisjonen å tolke – blant annet på bakgrunn av kommentarene som kommer inn i denne høringen.

Våre støttespillere

I tillegg til diskusjonen av hvordan de fleksible mekanismene skal forsterkes, tar Kommisjonen opp flere spørsmål knyttet til hvordan «compliance»-regimet skal utformes etter 2020 og om det er behov for flere klimatiltak på EU-nivå for å oppnå de nødvendige kuttene i ikke-kvotepliktig sektor.

Høringen er åpen til 17. juni, og de som ønsker å påvirke utformingen av EUs klimaboble i perioden fram mot 2030, bør nå kjenne sin besøkelsestid. Det er i denne fasen at gode ideer, uansett hvor de kommer fra, lettest kan bli fanget opp. Når den formelle lovgivingsprosessen starter neste år, blir veien til beslutningstakerne lang – i hvert fall for norske aktører som ikke sitter ved bordet der forhandlingene skjer.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Skogopptaket kan ikke redde oss

Å regne netto skogopptak inn i klimaregnskapet er en risikosport, forklarer klimaforsker Glen Peters.

8. september 2025
Les mer

Ny kunnskap om norsk gasseksport? Nei takk!

I ein debatt i Dagsnytt 18 på NRK denne uken viste statssekretær Elisabeth Sæther (Ap) null interesse for ny forsking om norsk gasseksport. Det er lettare å klamre seg til innøvde talepunkt.

4. september 2025
Les mer
Forstavnen på et stort rødt skip med navnet "JOHAN CASTBERG".

Hva skjer hvis EU lykkes i klimapolitikken?

I Norge ser mange aktører ut til å satse på at EU vil mislykkes med sin grønne omstilling. Det er en risikabel strategi.  

28. august 2025
Les mer
En gruppe mennesker protesterer utenfor en historisk bygning med skilt om klimatiltak; på en stor plakat står det: "Domstolene har talt. Loven er klar. Statene må HANDLE NÅ.

Klimaansvar i folkerettens lys

Avgjørelsen fra Den internasjonale domstolen om staters ansvar for klimaendringer må leses som både et pressmiddel og en plikt. Presset på Norge for raskere utfasing av olje og gass vil øke, skriver advokat Jan Borgen.

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026