1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 17. januar 2024
Sist oppdatert 19.1.2024, 06:37
EU-korrespondenten

EU når ikke mål om karbon­fangst og lagring uten Norge

EU når ikke sine klimamål uten betydelig satsing på karbonfangst og -lagring (CCS). Men Kommisjonen er bekymret for at det går for sakte med å få på plass CO₂-lager og transportløsninger i EU. Det kommer frem i et lekket utkast til EUs plan for en industriell håndtering av CO₂.

46BE16E2-E719-4FED-A2C5-DF572FB5F57F_1_105_c

EU-kommisjonen peker på Norge når de legger sin plan for en industriell håndtering av CO₂. Her er statsminister Jonas Gahr Støre og Kommisjonens president Ursula von der Leyen, da den grønne alliansen ble undertegnet i april i fjor. Foto: Alf Ole Ask

Publisert 17. januar 2024
Sist oppdatert 19.1.2024, 06:37
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

Samarbeid med EU om karbonfangst og -lagring er et av hovedområdene i den grønne alliansen som EU-kommisjonen og Norge signerte i fjor. I utkastet til EUs plan for en industriell håndtering av CO₂ som Energi og Klima har lest, reflekteres dette. Her henvises det til karbonfangst, -transport og -lagring i et EØS-perspektiv og ikke bare EU. Det er sjelden å se en EU-plan som nevner EØS som en løsning så mange ganger som denne planen.

EØS-landet Norge gis dermed en betydelig plass i EUs planer for lagring av CO₂. Dette er avgjørende for om EU skal nå sine klimamål, selv om det pekes på utfordringer som å få på plass transportløsningene.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Kommisjonen skal presentere CO₂-planen 6. februar.

EU-kommisjonen slår fast at det er tre land som er langt fremme når det gjelder karbonfangst og -lagring (CCS) i EU-EØS-området. Det er Norge, Nederland og Danmark. Dokumentet inneholder ingen konkrete lovforslag, men er en såkalt kommunikasjon. Den kan sammenlignes med en stortingsmelding. Her varsles det at EU-kommisjonen kan komme tilbake med mer konkret lovgivning og signaliserer sterkere samordning.

Avgjørende for å nå klimamål

I utkastet slås det fast at fangst og lagring av CO₂ er helt avgjørende for at EU skal nå målene for kutt av klimagasser i 2040 og klimanøytralitet i 2050. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

EU-kommisjonen skal samme dag, 6. februar, legge frem mål for kutt i utslipp innen 2040. EUs egne eksperter har pekt på at dette målet må være mellom 90 og 95 prosent kutt i utslippene. Dette er omstridt, noe denne ukens uformelle miljøministermøte viste. 

I dokumentet slås det fast at EU ikke vil nå et 2040-mål uten både karbonfangst og -lagring (CCS), karbonfangst og bruk av CO₂ i industrien (CCU), og å fjerne CO₂ fra atmosfæren.

Dette kommer til å bli meget dyrt, men i utkastet har en ennå ikke lagt tall på bordet. Prislappen regnes det fortsatt på i Kommisjonen.

Det går for sakte i EU

Selv om flere EU-land nå har innført EUs regler for CO₂-fangst, -lagring og -transport, er det en rekke land som ikke har gjort det.

Våre støttespillere

Det bekymrer Kommisjonen.

«Det er nødvendig at fangst og lagring av CO₂ anerkjennes av regjeringer i hele EU som et legitimt og nødvendig tiltak i avkarboniseringen,» heter det i dokumentet.

EU har som mål at det innen 2030 skal fanges og lagres 50 millioner tonn CO₂ årlig. For å få dette til, åpnes det for mer statsstøtte. Det skal sikres et marked for CO₂ og få transportløsningene på plass.

To tredjedeler av EUs medlemsland tillater i dag lagring av CO₂. Bare halvparten av EU-landene er involvert i samarbeid om transport av CO₂ over landegrenser for lagring i EØS-området. Så langt er fremtidig lagerkapasitet som medlemsland i EU har meldt inn, bare halvparten av behovet. Ifølge Kommisjonen viser det nødvendigheten av bedre økonomiske incentiver for å utvide lagerkapasiteten.

Folket må med

Kommisjonen understreker at såvel EU som medlemslandene må trekke opinionen med seg. I flere EU-land, som for eksempel Tyskland, har det lenge vært en betydelig folkelig motstand mot lagring av CO₂ i undergrunnen.

EUs Net Zero Industrial Act, som Ministerrådet (medlemslandene) og Europaparlamentet forhandler om, har lovforslag som blant annet skal gjøre det lettere å transportere CO₂ over landegrensene i EU-EØS-området. I tillegg stiller det krav til blant annet oljeselskapenes plikt til å lagre CO₂. Men Kommisjonen signaliserer at det kan behøves flere tiltak.

Hvor kan CO₂ lagres?

Kommisjonen vil at myndigheter i EØS-området, sammen med EU, starter arbeidet med å definere gode lagringsplasser for CO₂. I dag finnes det ikke noen slik oversikt, hverken for lagring på land eller offshore. Norge har, med sin sokkel, det største potensiale i EU-EØS-området for å lagre CO₂ under havbunnen.

Kommisjonen lufter også tanken om å opprette et eget organ for å samordne innsatsen for transport og lagring av CO₂. Transport av CO₂ vil etter hvert skje i rør, men også på vei, jernbane og skip. Kommisjonen ser for seg et samarbeid med elektrisitet-, gass- og hydrogensektorene. Spørsmålet er også om en kan bruke noe av dagens gassrørsystem til å frakte CO₂, men dette kan være kostbart.

I dokumentet pekes det på at usikkerhet når det gjelder volum av CO₂, kompliserte verdikjeder, omstendelige konsesjonsprosesser og manglende forretningsmodeller utgjør betydelige hindringer for å få investorer til transportprosjektene.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En mann i dress snakker foran en blå bakgrunn med EU-flagget med gule stjerner i en sirkel.

EU-landene enige: Klamrer seg til skjørt klimamål for 2040

EU skal kutte utslippene med 90 prosent innen 2040, men med massiv kvotebruk og jevnlige muligheter for å senke målet.

5. november 2025
Les mer
En mann i dress hever neven og smiler på scenen, med en blå og rød bakgrunn bak seg.

Nederlands neste statsminister vil ha mer EU og mer fornybar energi 

Rob Jettens visjon er et tydelig brudd med ytre høyres forkjærlighet for fossile brennstoffer og nasjonalisme.  

31. oktober 2025
Les mer
En kvinne med en håndklokke sitter ved siden av en mann i dress som snakker, ved et konferansebord med dokumenter, vann og mikrofoner. I bakgrunnen sitter andre mennesker.

Europeisk samhold på prøve – slik vil «Dronning Ursula» samle troppene 

Når topplederne i EU samles i Brussel torsdag, er det for å diskutere støtten til Ukraina, retningen i klimapolitikken og hvordan redde økonomien.  

22. oktober 2025
Les mer

Ny kunnskap om norsk gasseksport? Nei takk!

I ein debatt i Dagsnytt 18 på NRK denne uken viste statssekretær Elisabeth Sæther (Ap) null interesse for ny forsking om norsk gasseksport. Det er lettare å klamre seg til innøvde talepunkt.

4. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket