1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no
Publisert 22. mai 2024
Sist oppdatert 24.5.2024, 08:31
EU-korrespondenten

Luft­farten er bekymret for virk­ningen av klima­tiltak

Skal EUs kvotehandel for utslipp omfatte langdistanseflyvninger? Ryanair sier ja, Lufthansa sier nei. I løpet av 2026 kommer spørsmålet på EU-toppenes bord.

Unknown-9

Ryanair ber passasjerene stemme på politikere som vil liberalisere luftfarten. Her fra flyplassen i Beziers i Frankrike. Foto: Alf Ole Ask

Publisert 22. mai 2024
Sist oppdatert 24.5.2024, 08:31
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask
Alf Ole Ask er Energi og Klimas korrespondent i Brussel. Han har tidligere jobbet blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv, og har vært korrespondent i Brussel for begge disse avisene. Kontakt: ask@energiogklima.no

De to store europeiske flyselskapene Ryanair og Lufthansa har lansert kampanjer for å få folk til å stemme ved valget til Europaparlamentet 6. til 9. juni. Kampanjene ble lansert i Brussel nylig. Men selv om de to selskapene vil at folk skal stemme, er deres krav til politikerne som velges ulike.

Flytrafikken i Europa har ennå ikke hentet seg inn til nivået fra før pandemien. Flytrafikken i 2023 var 5,3 prosent lavere enn i 2019, skriver flyplassorganisasjonen ACI. EU-reguleringer med nye miljøkrav og nasjonale skatteregimer bærer ansvaret for det, mener luftfarten.

Flytrafikken i EU-EØS vil fra 2026 ikke lenger få frikvoter og dermed måtte betale for sine utslipp. Det kan bety at de billigste tilbudene fra lavprisselskaper forsvinner fra markedet i Europa.

Ryanair, som stort sett bare flyr i Europa, mener at EUs kvotehandelssystem (ETS) også bør omfatte langdistansefly. Disse flyvningene står for halvparten av alle utslipp fra luftfarten, ifølge denne rapporten fra Eurocontrol. Men langdistanseflyvninger utgjør bare 10 prosent av luftfarten.

Få alle sakene fra Energi og Klimas Brussel-korrespondent i innboksen

Nyheter og bakgrunn om hvordan EUs energi- og klimapolitikk påvirker norsk politikk, økonomi og næringsliv. Nyhetsbrevet sendes ut daglig.

Energi og Klimas Brussel-korrespondent er støttet av Agenda Vestlandet, Fritt Ord og Bergesen-stiftelsen.

Abonner på EU-korrespondenten:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Selskaper som Lufthansa og KLM Air France er av en annen oppfatning.

Kan komme nye regler

Langdistanseflyvninger omfattes av FNs ordning kalt Corsia, som er mye slappere enn ETS. Kommisjonen har varslet at den i 2026 vil vurdere erfaringene med Corsia og eventuelt komme med lovforslag. Det er dette som kan bety at også langdistanseflyvninger omfattes av ETS.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forslag om at flyvninger mellom Europa og andre kontinent skal omfattes, var et hett tema da Europaparlamentet og Ministerrådet (medlemslandene) forhandlet seg frem til enighet om tiltak for å kutte utslipp i luftfarten. Men nå kan dette bli en ny nøtt å knekke for EU-toppene.

På en pressekonferanse i Brussel nylig advarte Lufthansa-sjefen Carsten Spohr mot dette. Han viste til at selskap som Lufthansa konkurrerer med ikke-europeiske selskaper. Beregninger som Lufthansa har gjort, viser at dersom langdistanseflyvninger omfattes av ETS vil det svekke europeiske selskapers konkurransekraft.

Innlemmelse av langdistanseflyvningene i EUs kvotehandelssystem vil komme på toppen av andre økte avgifter som belaster luftfarten, ifølge Spohr.

Økte priser med dagens krav

Med ETS for flyvninger i Europa og kravene om økt bruk av bærekraftig drivstoff frem til 2035, vil passasjerene merke dette på billettprisen. En billett fra Madrid via Frankfurt til Singapore vil frem til 2035 øke med 220 euro (vel 2400 kroner), mens tilsvarende billetter med et ikke-europeisk selskap Madrid – Istanbul – Singapore vil øke med 40 euro, ifølge Lufthansas policypaper.

Våre støttespillere

Spohr viser til at dette blir en konkurransefordel for selskaper utenfor Europa.

Gir mer reising

Ryanair oppfordrer folk til å bruke stemmeretten i valget til Europaparlamentet i juni, slik at det fortsatt blir billige flyreiser.

Ryanair-sjefen Michael O’Leary oppfordrer alle til å stemme på partier som støtter deregulering av luftfarten og som støtter vekst i lave flypriser og dermed fri bevegelse for EU-borgere over hele Europa.

Ryanair-sjefen viser til at selskapet investerer i stadig mer effektive fly og at CO₂-utslippene pr. passasjer reduseres.

Politico har spurt de to flyselskapssjefene hvilke partier de mener at folk ikke bør stemme på. Lufthansa-sjefen mener at de bør holde seg unna ytre høyre og ytre venstre.

O’Leary er kjent for å snakke rett fra levra og slår fast: De Grønne.

ANNONSE
Bluesky

Les også

To ledere, en i rødt og en i hvitt, tar hverandre i hånden over et konferansebord på klimatoppmøtet i Belém, mens flaggene til Brasil og EU er synlige.

Hvordan EU slår to fluer i en smekk ved å åpne for klimakvoter

På COP30 i Brasil satser EU på å bruke karbonmarkeder som verktøy for både billigere klimapolitikk og økt geopolitisk innflytelse. 

11. november 2025
Les mer

EU-kommisjonen lanserer ny global klimavisjon – Vil bruke grønn industri som handelspolitisk makt 

EU-kommisjonen kobler handel, økonomi, sikkerhet og klima mye tettere sammen enn før. En slik strategi skal gi både vekst og styrket global innflytelse, mener EU-toppene. 

16. oktober 2025
Les mer
Forstavnen på et stort rødt skip med navnet "JOHAN CASTBERG".

Hva skjer hvis EU lykkes i klimapolitikken?

I Norge ser mange aktører ut til å satse på at EU vil mislykkes med sin grønne omstilling. Det er en risikabel strategi.  

28. august 2025
Les mer
En rekke lastebiler står i kø på en flerfelts motorvei, med flere kjøretøy synlige i begge retninger. Trær står langs veien på den ene siden.

«Skittent tyveri» eller «vårt klimahåp» – nytt kvotesystem utfordres av 18 EU-land 

EUs nye kvotesystem ETS 2 starter i 2027. 18 EU-land vil endre det allerede før det er i gang

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket