1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Martin Larsen Hirth
Martin Larsen Hirth
Journalist, Energi og Klima. Tidligere journalist i Bergens Tidende og Sysla og energianalytiker i Greensight.
Publisert 8. januar 2021
Sist oppdatert 26.3.2021, 08:49
Artikkelen er mer enn to år gammel
Nyhet

Klima­mel­dingen: Varsler kraftig økning i CO₂-avgiften

Frem til 2030 skal kostnaden for klimagassutslipp gradvis øke til 2000 kroner per tonn, varsler regjeringen.

Skjermbilde 2021-01-08 kl. 13.16.55

Fredag ble klimameldingen lagt frem på en felles pressekonferanse.

Publisert 8. januar 2021
Sist oppdatert 26.3.2021, 08:49
Artikkelen er mer enn to år gammel
Martin Larsen Hirth
Martin Larsen Hirth
Journalist, Energi og Klima. Tidligere journalist i Bergens Tidende og Sysla og energianalytiker i Greensight.

Klimameldingen ble fredag presentert av Statsminister Erna Solberg, klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn, kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby og barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad. 

Den overordnede målsetningen for planen er å kutte utslippene i såkalt ikke-kvotepliktig sektor med 45 prosent fra 2005-nivå innen 2030. 

Se alle regjeringens foreslåtte tiltak her.

Regjeringen planlegger ikke å benytte seg av såkalte fleksible mekanismer som gjør det mulig å kjøpe klimakutt gjennom tiltak i andre land, opplyste Sveinung Rotevatn under pressekonferansen, selv om det i selve meldingen åpnes for å benytte virkemiddelet «om det er strengt nødvendig».

Økt pris på utslipp

Norske mål for klimakutt

Totalt var klimagassutslippene i Norge på 50,3 millioner tonn CO2-ekvivalenter, hvor kvotepliktig og ikke-kvotepliktig sektore er omtrent jevnstore.

Samlet har Norge forpliktet seg til å redusere klimagassutslippene med minst 50 prosent og opp mot 55 prosent, sammenlignet med 1990-nivå.

Når regjeringen har forpliktet seg å kutte 45 prosent i ikke-kvotepliktig sektor, betyr det at en prosentvis større andel må kuttes i kvotepliktig sektor for å nå det samlede målet.

Avgiftene for CO2-utslipp skal gradvis økes frem mot 2030. For utslipp fra ikke-kvotepliktig sektor skal den økes fra dagens nivå på ca 590 kroner per tonn til 2000 kroner per tonn. For utslipp i kvotepliktig sektor skal summen av CO2-pris og kvoteprisen bli 2000 kroner. Kvoteprisen har økt kraftig den siste tiden og koster i dag knappe 35 euro per kvote, som gir rett til å slippe ut ett tonn med CO2.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med en samlet CO₂-pris på 2000 kroner, er håpet at kostnaden for å iverksette klimatiltak er lavere. Noe også Erna Solberg viste til under pressekonferansen. – Tiltakskostnaden for CCS (karbonfangst og -lagring) er under 2000 kroner, svarte hun på spørsmål om manglende direktestøtte til CCS-anlegg for avfallsforbrenning i Bergen, Trondheim og Oslo.

Årlig utslippsbudsjett

For første gang legges det frem et årlig utslippsbudsjett for ikke-kvotepliktig sektor i perioden 2021-2030. Budsjettet kommer som følge av en avtale Norge har inngått med EU, og vil medføre en årlig rapportering av utslippene.

Til sammen må Norge kutte 16,6 millioner tonn CO2 mer i løpet av de neste ti årene enn det dagens politikk vil medføre. – Vi vil justere underveis i tiårsperioden og jevnlig komme med nye klimameldinger, sa klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn under pressekonferansen. Neste melding er varslet å komme i 2024.

Se fremleggingen av klimameldingen

Våre støttespillere

Ingen avgift på rødt kjøtt

I Klimakur 2030 var overgang fra rødt kjøtt til vegetar og fisk det enkelttiltaket som hadde størst kuttpotensiale i perioden 2021-2030, og samtidig hadde en kostnad på under 500 kroner per tonn.  

I klimameldingen kommer det ingen ny avgift på rødt kjøtt. For sektoren legges den allerede inngåtte avtalen mellom regjeringen og organisasjonene i jordbruket til grunn, hvor man har forpliktet seg til å redusere utslippene og øke opptaket med 5 millionar tonn frem til 2030.

I tillegg tror regjeringen på gjennomslag for helsekostråd, slik at «etterspurnaden etter raudt kjøt og foredla kjøtvarer blir lågare.»

Skal halvere utslipp fra transport

På forhånd var det kjent at meldingen ville inneholde en rekke krav om nullutslippsløsninger i transportsektoren fra 2022 og fremover.  

  • Personbiler og lette varebiler som kjøpes av offentlige aktører, skal være utslippsfri fra 2022, mens alle bybusser skal være det samme fra 2025.  
  • Krav om lav- eller nullutslippsløsninger i nye ferjeanbud fra 2023 og for hurtigbåter fra 2025, der det ligger til rette for det.  
  • Trinnvis innfasing av nullutslipp i havbrukssektoren fra 2024 

Til sammen skriver regjeringen at tiltakene innen transportsektoren, som har klart mest utslipp i ikke-kvotepliktig sektor, vil halveres innen 2030. 

ANNONSE
Bluesky

Les også

En eldre mann med briller og grått hår smiler mens han snakker til pressen, med flere fargede mikrofoner synlige foran seg.

Statsbudsjettet: De viktigste klimasakene

Norge sliter med utslippskuttene i klimaavtalen med EU – gapet øker, viser forslaget til statsbudsjett. Les oversiktssak om budsjettnyhetene på klima- og energifeltet.

15. oktober 2025
Les mer
Et våtmarksområde med grønne gressflekker, mose og grunt vann, avgrenset av en gressbakke i bakgrunnen.

Forslag til vern av all myr gjelder 9 prosent av Norges areal

All norsk myr skal omfattes av et forbud mot nedbygging, har regjeringen foreslått. 1. november går høringsfristen ut.

1. september 2025
Les mer

FNs klimapanel: Disse norske forskerne blir hovedforfattere

12 forskere fra norske institusjoner er valgt til hovedforfattere på neste store rapport fra FNs klimapanel. Trump vil trekke USA ut, men allianse av universiteter sørger for fortsatt amerikansk deltakelse.

25. august 2025
Les mer
En kvinne med kort, blondt hår, iført stripete kjole og perlekjede, smiler mot en annen person med langt, grått hår, sett bakfra.

Erna vs Sylvi – kan Høyre og Frps klimapolitikk forenes?

Erna Solberg og Sylvi Listhaug vil trenge intens parterapi for å bli enige om klima- og energipolitikken. Særlig i spørsmål knyttet til EU og EØS står Høyre og Frp langt fra hverandre.

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026