1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 29. september 2023
Sist oppdatert 2.10.2023, 13:21
Artikkelen er mer enn to år gammel
Fem på fredag

Seks portu­gi­sere mot Europa

Seks barn og unge møtte Norge og 31 andre europeiske land i høring i et historisk klimasøksmål denne uka. Les også om IEAs netto null-veikart, troen på ammoniakk og Frankrikes varmepumpe- og elbilmål.

Europe-Climate-Lawsuit

Andre og Sofia Oliveira, Catarine Mota og søsknene Mariana, Martim og Claudia Agostinho utenfor Den europeiske menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg. De unge portugiserne har saksøkt regjeringer over hele Europa for å ikke gjøre nok for å beskytte mennesker mot klimaendringer. Foto: Jean-Francois Badias /AP/NTB

Publisert 29. september 2023
Sist oppdatert 2.10.2023, 13:21
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no

I Fem på fredag finner du hver uke internasjonale nyheter fra uken som er gått. Her er mine utvalgte saker:

Historisk klimasøksmål for domstolen

«Jeg følte frykt», sa Claudia Duarte Agostinho (24) til BBC om den ekstreme heten og brannene som rammet Portugal og drepte mer enn 100 mennesker i 2017. Sammen med broren Martim (20), søsteren Mariana (11) og tre andre unge portugisere har hun klaget EUs 27 medlemsland, samt Norge, Russland, Tyrkia, Storbritannia og Sveits inn for Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD).
Saksøkerne hevder at deres grunnleggende menneskerettigheter krenkes av utilstrekkelig klimahandling. Denne uka ble det holdt høring for EMDs storkammer.

Fem på fredag – et nyhetsbrev med internasjonale klima- og energinyheter

I Nyhetsbrevet Fem på fredag velger redaksjonen i Energi og Klima ut fem ferske saker fra internasjonale medier som vi synes er verd å få med seg. Nyhetsbrevet får du gratis, rett i innboksen din hver fredag klokka 07:00. Er du ikke abonnent ennå, kan du melde deg på nyhetsbrevet her:

Abonner på #Fempåfredag:

Våre nyhetsbrev

Du kan ombestemme deg når som helst ved å trykke på avmeldingslenken i bunnen av hver e-post vi sender deg, eller ved å kontakte oss på post@klimastiftelsen.no. Vi behandler alle personopplysninger konfidensielt. Her er personvernserklæringen vår. Ved å markere boksen under godtar du at vi behandler informasjonen om deg i henhold til denne erklæringen.

Vi bruker Mailchimp for å sende ut våre nyhetsbrev. Ved å abonnere på nyhetsbrevet godkjenner du at informasjonen du skriver inn blir sendt til Mailchimp for prosessering. Les mer om Mailchimps personvernerklæring her.

Advokatene som representerer landene, avviser påstanden fra portugiserne med noe ulik begrunnelse. Portugals juridiske team har fremmet for domstolen at saksøkerne ikke har lagt frem bevis for Portugals direkte innvirkning på dem.

Hellas leverte et innlegg i forkant av høringen, og uttrykte at «effekter av klimaendringer, som registrert så langt, ikke ser ut til å direkte påvirke menneskers liv eller helse».

En advokat som representerer Storbritannia sa at konsekvensene av klimaendringene var globale, men at beskyttelsen av saksøkernes interesser faller under Portugals jurisdiksjon og at saken burde avvises.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken er én av tre historiske klimasaker som EMDs storkammer behandler i år. De tre klimasakene vil bidra til å avklare hvilket menneskerettslig vern alle som er beskyttet av Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK) har mot klimaendringene.
Det er ventet avgjørelse i sakene neste år.

IEA: Sol, vind og elbiler bidrar mest til utslippskutt mot 2030

IEA har oppdatert sitt Netto null-veikart fra 2021.
Hovedkonklusjoner er at netto null i energisektoren fremdeles er mulig å nå innen 2050. Solkraft, vindkraft og utrulling av elbiler vil bidra mest til å kutte utslippene.

I det oppdaterte veikartet spiller kjernekraft en større rolle nå enn i 2021-versjonen, mens hydrogen, hydrogenbaserte drivstoffer, karbonfangst og -lagring og karbonfangst og -bruk er i 2023-veikartet ventet å spille en mindre viktig rolle – spesielt på kort sikt – enn hva forventningene var for to år siden. (Se også vårt ekspertintervju med Jan Ivar Korsbakken fra Cicero om akkurat det.)

Dette gjenspeiler to ting: Umodne teknologier har gått tregere og elektrifiseringsutsiktene ser sterkere ut. Et eksempel på dette er at IEA ser en redusert rolle for hydrogendrevne lastebiler.

I IEAs veikart vil veksten i ren energi presse etterspørselen etter fossilt brensel ned med 25 prosent innen 2030, og 80 prosent innen 2050. «Som et resultat er det ikke nødvendig med nye oppstrøms olje- og gassprosjekter med lang ledetid. Det kreves likevel fortsatt investering i enkelte eksisterende olje- og gassressurser og allerede godkjente prosjekter,» skriver IEA.

Våre støttespillere

IEA advarer ikke bare om risikoen ved å ikke lykkes, men også fossilproduserende lands risiko om de prioriterer innenlands produksjon: «Hvis verden lykkes med å få ned fossil-etterspørselen raskt nok til å nå netto nullutslipp innen 2050, vil nye prosjekter stå overfor stor kommersiell risiko.»

Tror ammoniakk blir skipsfartens foretrukne drivstoff

2–3 prosent av de globale klimagassutslippene kommer fra internasjonal skipsfart. Til tross for at ingen skip bruker ammoniakk som drivstoff i dag, tror IEA at nettopp ammoniakk vil spille en hovedrolle i avkarboniseringen av skipsfarten innen 2050.  

Biodrivstoff og hydrogen vil spille en mindre rolle, blant annet på grunn av høye kostnader. Mest overraskende er det kanskje hvor liten tro IEA har på metanol – som har sett økt oppmerksomhet og interesse den siste tiden.  

I dag bruker skipsfarten nesten utelukkende diesel og tungolje.
I IEAs oppdaterte Netto null-veikart dekker ammoniakk 44 prosent av skipsfartens drivstoffbehov i 2050. Biodrivstoff og hydrogen vil hver ha en andel på 19 prosent mens metanol kun vil ha en andel på 3 prosent.

– Tysklands gassforbruk kan synke med en tredel innen 2030

Gassforbruket i Tyskland, som utgjorde 25 prosent av landets primærenergiforsyning i 2021, vil synke med en tredel innen 2030 og en tredel til innen 2040. I 2050 vil gassens andel av primærenergiforsyningen kun utgjøre 1 prosent.

Dette kommer frem i en rapport fra Deloitte og Öko-Institut som har tatt utgangspunkt i hvordan etterspørselen etter fossil energi vil endre seg frem mot 2050 hvis Tyskland når sine klimamål.

– En raskt minkende etterspørsel setter spørsmålstegn bak nåværende investeringer i ny infrastruktur, sier Bernhard Lorentz, leder for bærekraft og klima i Deloitte.

Det er først og fremst forbruket i bygg som vil falle som følge av at det installeres varmepumper, solenergi og andre ikke-fossile varmesystemer. Deretter følger nedgang i energisektoren og til slutt nedgang i industrien.

Frankrike vil produsere 1 million varmepumper og elbiler i året

– Frankrikes mål om å redusere utslippene med 55 prosent innen 2030 er «oppnåelig», sa president Emmanuel Macron da han la frem en flerårig miljøplan denne uken.

Skal Frankrike nå sine klimamål, må utslippene reduseres med 5 prosent per år mot 2030. De siste fem årene har Frankrike redusert utslippene med 2 prosent per år.

For industrilandet Frankrike handler ambisjonene ikke bare om å kutte utslipp, men også om økt verdiskaping. Planen innebærer blant annet at Frankrike skal:

  • Produsere opptil 1 million varmepumper per år.
  • Produsere minst 1 million elektriske kjøretøy og åpne fire batterifabrikker innen 2027.
  • Erstatte kull med biomasse i Frankrikes to gjenværende kullkraftverk innen 2027.
  • Etablere et statsstøttesystem for å tillate lavinntektshusholdninger å lease europeiskproduserte elbiler for rundt 100 euro per måned.
  • Investere 7 milliarder euro mer i landets energi- og klimaomstilling i 2024, sammenlignet med 2023.
  • Invitere landets 50 mest klimaskadelige industristeder til å signere et veikart for å redusere sine utslipp med 45 prosent innen 2030.

Tidligere i år kunngjorde Macron også en rekke insentiver for å støtte innovative industrier og overgang til grønnere teknologi. De inkluderer skattefradrag i produksjon av batterier, elbiler og hydrogen- og vindkraft, samt raskere godkjennelse av industriprosjekter.

ANNONSE
Bluesky

Les også

En gruppe mennesker holder et blått banner med teksten "CLIMATE JUSTICE" utenfor en stor, moderne bygning med sylinderformede strukturer.

Norge frikjent i Strasbourg – men kravet til nye oljefelt skjerpes 

Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) frikjenner Norge for brudd på menneskerettighetene i klimasøksmålet om tildeling av lisenser i Barentshavet fra 2016. 

28. oktober 2025
Les mer
Tre personer står innendørs under et stort, sirkelrundt takvindu med rød struktur, iført navneskilt og med blikket i ulike retninger.

Vil lovfeste krav om oppdatert klimaplan

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen vil skjerpe klimaloven. Han vil lovfeste krav til jevnlige oppdateringer av Norges klimaplan (Grønn bok) og legge frem utslippsbaner fram mot 2050.

1. oktober 2025
Les mer
To menn i dress, den ene vinkende, står utendørs mens folk i forgrunnen holder opp gule og røde blomsterbuketter.

Kina skuffer, men rykker fra

Denne ukens fem utvalgte: Kinas klimamål skuffer, Sverige bommer helt på sine, Brasil tar initiativ, kloden er i dårlig form og klimatilpasset sopp blir farligere for helsen.

26. september 2025
Les mer
En gruppe mennesker protesterer utenfor en historisk bygning med skilt om klimatiltak; på en stor plakat står det: "Domstolene har talt. Loven er klar. Statene må HANDLE NÅ.

Klimaansvar i folkerettens lys

Avgjørelsen fra Den internasjonale domstolen om staters ansvar for klimaendringer må leses som både et pressmiddel og en plikt. Presset på Norge for raskere utfasing av olje og gass vil øke, skriver advokat Jan Borgen.

14. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket