1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 19. august 2021
Artikkelen er mer enn to år gammel
Nyhet

– I ekstrem vind kan vi gå for full maskin og likevel stå stille

Globale klimaendringer kan påføre skipsfarten økte kostnader og true sikkerheten til mannskap og last.
– Med forventninger om mer ekstremvær blir det enda viktigere å ha verktøy som gir oss nøyaktige værprognoser, sier senior Fuel Performance Specialist i G2 Ocean, Henning Rebnord.

G2Ocean

For shipping betyr globale klimaendringer en risiko for økte kostander som følge av akutte hendelser og langsiktige endringer. Fysisk klimarisiko innebærer også en økt sikkerhetsrisiko. Matsu Arrow er ett av over 100 fartøy G2 Ocean opererer i internasjonal handelstrafikk. Foto: Gearbulk

Publisert 19. august 2021
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no

Klimarisiko er definitivt på skipsfartens agenda. Dette gjelder særlig den økonomiske risikoen knyttet til at næringen møter nye og strengere politiske og regulatoriske krav. Men den fysiske klimarisikoen, som innebærer kostnader knyttet til fysisk skade som følge av klimaendringene, er også viktig å forstå og være forberedt på.
– Vær og vind har stor innvirkning på drivstofforbruk, kostnader og sikkerhet. I ekstrem vind kan vi gå for full maskin og likevel stå stille. Ekstremvær kan påvirke valg av reiserute og forlenge reiseruten om vi må ta omveier utenom stormsentre. I slike situasjoner prioriterer vi sikkerheten til mannskap og last foran hensynet til drivstofforbruket. I tilfeller der skip ikke klarer å navigere unna ekstremvær, kan sterk vind og høye bølger lede til uønskede hendelser og påføre selskap store økonomiske tap, eksempelvis som følge av tap eller skade på last, sier Rebnord.

Henning Rebnord, senior Fuel Performance Specialist i G2 Ocean.

Treffes av både akutte og langsiktige klimaendringer

Med en flåte på over 100 skip og en omsetning på 1,1 milliarder dollar i 2020, er Bergensbaserte G2 Ocean blant verdens største shippingoperatører innen tørrlast. Årlig frakter selskapet varer til over 3600 havner i 70 land, der tremasse og andre skogprodukter, aluminium, stål, granitt og industrimineraler representerer de største fraktvolumene.

– I tillegg til ekstremvær, vil store endringer i globale strøm- og vindforhold ha stor innvirkning på vår ambisjon om å sikre trygg, effektiv og bærekraftig skipsfart. Varmere hav er også en bekymring. Sammen med utslipp fra blant annet industri og landbruk, kan varmere hav føre til oppblomstring av alger og organismer som har alger som næringskilde. Disse organismene fester seg til skroget og utvikler seg til kolonier av skjell og sjøgress. Konsekvensen er økt motstand i vannet og dermed økt drivstofforbruk, sier Rebnord.

Forskningssenter skal gi bedre klimavarsler

G2 Ocean er én av nærmere 40 aktører som har gått inn som partner i Climate Futures – et Senter for Forskningsdrevet Innovasjon (SFI). Senteret skal utvikle 10-dagers og 10-års klimavarsler, særlig rettet mot klima- og værutsatte sektorer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Både ekstreme værhendelser og gradvise klimaendringer, utgjør en alvorlig trussel. Vi ønsker å hjelpe bedrifter og offentlige aktører med å håndtere denne klimarisikoen. Ved å bruke maskinlæring og avansert statistikk kan vi forbedre kvaliteten på korte og lange klimavarsler, sier innovasjonsleder og forsker ved Bjerknessenteret for klimaforskning, Øyvind Paasche.

«Smart shipping» er ett av fire temaer som forskningssenteret dekker.
– Vi vil blant annet se på hvordan vi kan gi gode sjøis-varsler og varsling av drivstofforbruk på skipsruter basert på sansynlighetsvarsel for vær. Vi kommer også til å prioritere forskning på hvilken effekt havtemperatur har på begroing av skrog og havneanløp og hvilke konsekvenser det har for drivstofforbruket, sier Paasche.

Climate Futures ledes fra NORCE. I tillegg til Bjerknessenteret for klimaforskning er Universitetet i Bergen, Norges Handelshøyskole og SNF, Norsk Regnesentral, Meteorologisk Institutt, Nansensenteret og Statistisk Sentralbyrå med som forskningspartnerne.

Fysisk klimarisiko treffer skipsfarten direkte og indirekte

Professor ved Norges Handelshøyskole, Roar Os Ådland leder innovasjonsområdet «Smart shipping». Han tror arbeidet til Climate Futures kan bidra til at flere aktører i den maritime næringen vier fysisk risiko mer oppmerksomhet.

Våre støttespillere

– Det er enklere å forstå og håndtere den kortsiktige risikoen, mens den langsiktige, fysiske klimarisikoen er vanskelig å forutse konsekvensene av og ikke minst tidslinjen, sier Ådland.

Globale klimaendringer er en risiko som treffer skipsfarten direkte og har økonomiske og operasjonelle konsekvenser. Samtidig har fysiske klimaendringer også potensielt store indirekte konsekvenser.

– Ekstremvær og varmere hav treffer skipsfarten direkte. At havisen smelter har også direkte konsekvenser. Mindre havis kan åpne nye handelsruter, og dette innebærer en finansiell risiko fordi bruk av nordvest/nordøstpassasjene reduserer seilingsdistanser og etterspørselen etter skip, alt annet like. Indirekte vil skipsfarten blant annet bli påvirket av at også kundene er utsatt for fysisk klimarisiko. Et eksempel er matproduksjon. Matvarer utgjør en stor andel av skipsfartens transportvolum. Flom, tørke, frost og ødelagte avlinger er en konsekvens av fysiske klimaendringer. For skipsfarten kan dette både ha positive og negative effekter, fordi det både kan redusere og øke behovet for å frakte mat, sier Ådland.

Klimarisiko og maritim sektor

Klimarisiko favner både klimaendringer og politikk/tiltak som er ment å stanse eller begrense klimaendringene. Klimarisiko sorteres gjerne i tre kategorier:

  • Fysisk risiko: Kostnader knyttet til fysisk skade som følge av klimaendringer.
  • Overgangsrisiko: Økonomisk risiko knyttet til overgangen til lavutslippssamfunnet.
  • Ansvarsrisiko: Erstatningskrav knyttet til beslutninger eller mangel på beslutninger som på en eller annen måte kan knyttes til klimapolitikk eller klimaendringer.

Maritim sektor er utsatt for både ansvarsrisiko, overgangsrisiko og fysisk klimarisiko. Sektoren vil møte strengere klimakrav og flere reguleringer. Næringen må forberede seg på virkninger av fysiske klimaendringer og strengere klimapolitikk som har direkte og indirekte konsekvenser. Ny teknologi innebærer en risiko for en bransje der kapital er investert i skip med en levetid på 20-30 år.

Økonomisk aktivitet og handelsmønstre kan bli påvirket av markedsendringer.40 prosent av sjøfartens transportvolum (målt i vekt) er fossil energi. I en verden som skal nå målene i Parisavtalen, kan behovet for å frakte olje, kull og gass gå ned, mens behovet for å frakte andre energiformer og andre varer, gå opp. Alle selskap – også i den maritime næringen – må forvente økt oppmerksomhet om egen klimainnsats. Selskaper som ikke klarer å møte omverdens forventninger kan oppleve at omdømmet svekkes, og det blir vanskeligere å tiltrekke kompetanse, kapital og politisk støtte.  

Les også:

#Klimarisiko: Strengere klimapolitikk gjør fossildrevne skip ulønnsomme

EUs skjerpede klimapolitikk vil gi skipsfarten økte kostnader og drive opp tempoet i klimaomstillingen

ANNONSE
Bluesky

Les også

En person i refleksvest står i nærheten av et parkert F-35 jagerfly som tankes opp på en våt flyplass under en overskyet himmel.

Grønn omstilling kan gi Forsvaret fordeler i en krise

– Klimaendringene rammer også våre motstandere. Hvis vi kan operere bedre i det nye klimaet, får vi en styrkeforsterker, sier FFI-forskerne Marius Nyquist Pedersen og Bjørn Olav Knutsen.

22. september 2025
Les mer
Folk løper og bærer utstyr nær en vei mens tykk røyk og flammer fra en skogbrann sprer seg, med kjøretøy og flagg synlige i bakgrunnen.

En av seks vet hvor enige forskere er om klimaendringer

Den reelle konsensusen blant klimaforskere om at klimaendringene i stor grad er menneskeskapte, er på 97–100 prosent. Nordmenn tror enigheten er langt svakere – det kan påvirke deres egne holdninger i klimaspørsmål.

11. september 2025
Les mer
En person heller vann fra en grønn bøtte over hodet under en strålende sol, med vannsprut og klar himmel i bakgrunnen.

«Umulig» hetebølge vil komme hyppigere med økende oppvarming

En hetebølge som den som traff Norden i juli, ventes en gang hvert 50. år i dagens klima. Øker global temperatur videre, kommer slike hetebølger hyppigere, konkluderer ny hurtig-studie.

14. august 2025
Les mer

2025 blir trolig ikke det varmeste året som er målt

I Nord-Europa var det hett, men globalt var juli kjøligere enn de to siste rekordårene. Det bidrar til at 2025 ikke kommer til å sette ny temperaturrekord.

7. august 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo
Frist: 4.12.2026