1
2

Støtt oss
1
Stillinger
2
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Publisert 5. januar 2023
Sist oppdatert 25.11.2025, 14:44
Artikkelen er mer enn to år gammel
Podkast

Norsk flis og kvist på tanken?

PODKAST: Norge importerer store volum biodrivstoff fra USA og Kina som er laget av slakteavfall og brukt frityrolje. Kan to norske industriprosjekter konkurrere med biodrivstoff av flis og kvister?

Publisert 5. januar 2023
Sist oppdatert 25.11.2025, 14:44
Artikkelen er mer enn to år gammel
Kirsten Å. Øystese
Kirsten Å. Øystese
Prosjektleder for klimaportalen tilnull. Programleder i podkasten til Energi og Klima. Journalist. Kontakt: kirsten.oystese@klimastiftelsen.no
Mats Nordum, seniorrådgiver i Miljødirektoratet.

I årets første podkast-episode dykker vi ned i en klimaløsning som har betydd mye for at Norges klimagassutslipp har gått noe ned de siste årene.
Uten biodrivstoff ville utslippene fra veitrafikken vært 15 prosent høyere i 2021.
Men til tross for at biodrivstoff har vært avgjørende for å kutte utslipp, er det en klimaløsning som har- eller i hvert fall har hatt – et litt frynsete rykte.

Hvor klimavennlig er biodrivstoff?

Alt biodrivstoff regnes som klimanøytralt i bruk. Men hvor bra biodrivstoff egentlig er for klimaet, er avhengig av hva det er laget av.

– Mesteparten av biodrivstoffet som vi bruker i Norge er importert. Og en god del er laget av slakteavfall og brukt frityrolje fra Kina og USA, forteller Mats Nordum, seniorrådgiver i Miljødirektoratet.

Per Are Hellebust, administrerende direktør i Silva Green Fuel.
Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag produseres det lite biodrivstoff i Norge. Men dette kan se annerledes ut om noen år.

På Tofte i Asker har Silva Green Fuel, som er eid av norske Statkraft og svenske Södra, bygd et demonstrasjonsanlegg for produksjon av biodrivstoff fra flis og rester fra skogbruk.

– Vi tror og håper vi kan ta en investeringsbeslutning for et fullskala anlegg i desember 2023, sier administrerende direktør i Silva Green Fuel, Per Are Hellebust.

 250 kilometer sør for Silva Green Fuels demoanlegg i Asker, er et annet industriprosjekt for biodrivstoffproduksjon under utvikling.

Thomas Skadal, administrerende direktør i Biozin Holding.

Våre støttespillere

Har særlig tro på stor etterspørsel til luftfart og skipsfart

Selskapet Biozin vil også bruke skogsråstoff til å lage avansert biodrivstoff i Åmli.
– Bilparken er i ferd med å elektrifiseres og det jobbes med hydrogen og ammoniakk. Men det trengs mange løsninger for å erstatte det store volumet fossilt drivstoff som verden bruker i dag. Vi tror at luftfarten og skipsfarten vil være gode markedet for biodrivstoff i lang tid, sier administrerende direktør i Biozin Holding, Thomas Skadal.

Lykkes Biozin og Silva Green Fuel med deres første fullskala anlegg, kan de til sammen produsere et volum tilsvarende rundt halvparten av Norges årlige forbruk av biodrivstoff.

Lytt til podkasten med Mats Nordum, Per Are Hellebust og Thomas Skadal i din foretrukne podkast-applikasjon eller her på Energi og Klima.

ANNONSE
Bluesky

Les også

Traktor, tarmgass og tiltak i industrien

Norske klimagassutslepp fell, sauer slepper ut mindre enn vi tidlegare har trudd, og norsk industri planlegg milliardar i nye klima- og energisparingstiltak.

7. november 2025
Les mer

Norge skulle bli ledende på biodrivstoff – hva skjedde? 

Silva Green Fuel tror fremdeles Norge har en unik mulighet til å produsere biodrivstoff fra flis, kvist og bark. Men selskapet har dårlig tid. Uten nye investorer, er det kroken på døra.

29. oktober 2025
Les mer
På en parkeringsplass ved siden av et nettinggjerde og nakne trær står en rekke parkerte, svarte og hvite elbiler på rekke og rad.

Statsbudsjettet: Elbil-moms og bruken av biodrivstoff to store klimasaker

Blir det moms på elbiler? Fortsetter regjeringen å kreve at dieseltankene skal fylles med store volum biodrivstoff?

8. oktober 2025
Les mer

Equinor blar opp for Ørsted og MDG i flytsonen

Er det mulig å se for seg at Equinor rendyrkes som et oljeselskap, mens all fornybarsatsing overlates til Ørsted? Og er velgerne mer opptatt av miljø enn det valgkampen tilsier?

5. september 2025
Les mer
ANNONSE
Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse
Våre støttespillere
Svanemerket
Ledige stillinger i det grønne skiftet

Vil du jobbe med klima og jordbruk?

Miljødirektoratet søker etter rådgivere med analytiske evner
Oslo Kommune
Frist: 4.12.2026