1

Støtt oss
Stillinger
1
Klimakalender

Om oss

Om oss
Støtt vårt arbeid
Annonsere
Personvernerklæring
Administrer informasjonskapsler

Følg oss

Facebook
Bluesky
Linkedin
Rss feed

Kontakt oss

Redaksjonen
Energi og Klima
Odd Frantzens plass 5
N-5008 Bergen
til toppen
Ingebjørg Telnes Wilhelmsen
Ingebjørg Telnes Wilhelmsen
Generalsekretær i Norsk Hydrogenforum.
Publisert 26. mars 2024
Debatt

EUs energi­mar­keds­pakke sikrer inves­te­ringer og utslipps­kutt i Norge

Dersom vi ikke innfører viktige deler av EUs fjerde energimarkedspakke, kan det gå ut over investeringer, arbeidsplasser og utslippskutt i Norge, skriver Ingebjørg T. Wilhelmsen i Norsk Hydrogenforum.

Hydrogengass lagringstanker med h2-etiketter.

Når sentrale EU-rettsakter trer i kraft i EU, men ikke i Norge, får ikke de norske bedriftene deltatt i det europeiske markedet på like vilkår som bedrifter i andre land, skriver artikkelforfatteren. (Foto: Benoit Tessier/Reuters/NTB)

Publisert 26. mars 2024
Ingebjørg Telnes Wilhelmsen
Ingebjørg Telnes Wilhelmsen
Generalsekretær i Norsk Hydrogenforum.

Å ikke gjennomføre sentrale deler av EUs fjerde energimarkedspakke (som enkelte stemmer i Senterpartiet har tatt til orde for), kan føre til manglende utslippskutt og dårligere konkurranseevne for norsk hydrogennæring. Det kan sende investeringer og arbeidsplasser ut av landet.

Vi trenger hydrogen for å nå klimamålene, men for hydrogennæringen begynner situasjonen å bli krevende. Når sentrale EU-rettsakter trer i kraft i EU, men ikke i Norge, får ikke de norske bedriftene deltatt i det europeiske markedet på like vilkår som bedrifter i andre land. Revidert fornybardirektiv stiller krav til hva som anses som fornybart hydrogen. Hvis vi ikke innfører denne delen av den fjerde energimarkedspakken, får ikke norske bedrifter sertifisert hydrogen som fornybart. De risikerer å miste kunder som vil ta i bruk hydrogen.

For luftfarten kan konsekvensene bli dramatiske. I forordningen om bærekraftig drivstoff til luftfart, RefuelEU Aviation, stiller EU krav om innfasing av 2 prosent bærekraftige drivstoff (SAF) i 2025, og dette regelverket har en direkte kobling til EUs unionsdatabase i revidert fornybardirektiv. Om ikke revidert fornybardirektiv tas inn i norsk lovverk raskt, må norske luftfartsoperatører levere inn kvoter i kvotesystemet for innblandet SAF. Samtidig får de ikke tilgang til «SAF allowances», enkelt forklart gratiskvoter. Utenlandske selskaper får dermed et stort konkurransefortrinn.

En rekke analyser viser at Norge har unike komparative fortrinn som gjør at vi kan ta en ledende posisjon globalt innen hydrogen. Fra rundt 2 milliarder kroner i årlig omsetning i dag, har flere analyser estimert opp mot 70-80 milliarder i omsetning på begynnelsen av 2030-tallet. Om de mest optimistiske scenariene slår til, vil en satsing på hydrogen øke antall ansatte i næringen fra vel 1.000 i dag til 33.000 i 2030.

  • Les også: EU: Innkjøpssamarbeid må til for å skape et hydrogen­marked

Vårt viktigste marked, EU, bruker i dag 8 millioner tonn hydrogen. Innen 2040 planlegger de å bruke 55-99 millioner tonn. Det gir store muligheter for ny industri i Norge og videreutvikling av vår kompetanse fra fornybar energi, olje og gass, maritim industri og prosessindustri. Norsk Hydrogenforums kartlegging av det norske hydrogenlandskapet viser at det det nå er 179 prosjekter innen produksjon, bruk, forskning og teknologioppskalering i hele landet som vil bidra til reduserte klimagassutslipp, industriutvikling og levende lokalsamfunn.

Vi forstår at EU utarbeider et omfattende regelverk og at det er krevende saker regjeringen må ta stilling til. Men for å realisere det neste industrieventyret må den norske hydrogennæringen få klarhet i hvilke regler som gjelder og de nødvendige verktøyene for å bli sertifisert som fornybare.

Artikkelen fortsetter under annonsen
ANNONSE
Bluesky

Les også

Industrielt raffinerikompleks med flere blå lagertanker, destillasjonstårn og rørledninger under en overskyet himmel.

Kan Europa greie seg uten norsk gass?

Det trengs beredskap når sola og vinden svikter, det kan ta tid og bli dyrt å bygge nok kraftledninger til Europas elektrifisering. Inntil videre bør vi derfor produsere norsk gass, mener Gerard Doorman.

2. desember 2025
Les mer
Flyfoto av et lasteskip og en slepebåt i nærheten av en havn med industribygninger og en kystlinje i bakgrunnen.

EU peker ut tre prosjekter i Norge for å styrke energiunionen 

Prosjektene – som alle handler om CO₂-lagring eller -transport – kan nå søke om støtte fra et fond på 244 milliarder kroner.  

1. desember 2025
Les mer
To tjenestemenn står på podier med EU-kommisjonens logoer, med det norske flagget og EU-flagget bak seg, og taler på et pressemøte.

EUs ren energi-pakke kan begrense strømflyten fra Norge

Istedenfor å øke eksporten av strøm, gir EUs ren energi-pakke Norge mulighet til å redusere den – og dermed prissmitten fra utlandet, skriver forsker Per Ove Eikeland.

10. november 2025
Les mer
Flere høyspentledninger og master strekker seg over et landlig landskap med åser i bakgrunnen under en overskyet himmel.

Vi behøver ikke ofre landskap og natur for å få mer kraft

Det finnes energitekniske løsninger som kan dekke det økende strømbehovet til næring og industri uten at vi må ofre landskap og natur, skriver Usman Dar og Karen Holst fra Asplan Viak.

8. oktober 2025
Les mer
ANNONSE